Warsztaty wiolonczelowe z Amparo Lacruz
- 16
- kwietnia 2024
16 kwietnia 2024, wtorek
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp dla studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
AMPARO LACRUZ
Conservatori Superior de Música del Liceu
Pasja do muzyki kameralnej i entuzjastyczne zaangażowanie w nauczanie to dwa główne nurty jej muzycznej działalności.
Po kilku latach studiów u wybitnych nauczycieli w Hiszpanii, Anglii i USA założyła Grupo Manon – znany na całym świecie zespół kameralny, który wykonywał i nagrywał muzykę różnych stylów i gatunków przez prawie dziesięć lat. Największe uznanie zdobyło ich nagranie Quatuor pour la fin du temps Messiaena.
Jako członkini Kandinsky Trio od 1999 roku występowała w Europie, Ameryce i Azji. Monograficzna płyta zespołu „Joan Guinjoan” otrzymała nagrodę za najlepszy album kameralny magazynu CD COMPACT w 2009 roku. Przez krytyków zostały docenione również inne płyty tria, m.in. „Schoenberg and Barcelona” oraz „Clara Schumann and Johannes Brahms”. Dwa albumy nagrane z pianistą Andreu Rierą – „Winter in Flames” (z sonatami Chopina i Bridge’a) oraz „Brahms & Röntgen”, również zostały entuzjastycznie przyjęte przez środowisko muzyczne. Niedawno opublikowała w Columna Musica kompletne nagranie Sześciu suit na wiolonczelę solo Bacha, którego walory techniczne, brzmieniowe i interpretacyjne spotkały się z uznaniem krytyków. Dokonała również nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w ojczyźnie i w Europie (m.in. Francji, Finlandii i Holandii).
Występowała na wielu festiwalach w Hiszpanii oraz w Europie i na świecie, m.in. w Belgii, Holandii, Finlandii, Korei Południowej i we Włoszech. Wraz z pianistą jazzowym Urim Cainem odbyła tournée po Hiszpanii, Niemczech i Włoszech, prezentując jego projekt „Wagner i Wenecja”.
Współpracując z tancerką Loreną Nogal stworzyła taneczno-muzyczne doświadczenie „Bach x 2”, oparte na suitach wiolonczelowych Bacha. Już wcześniej badała związki muzyki instrumentalnej ze sztuką sceniczną, prezentując w 2014 roku w L’Auditori de Barcelona Suite de l’aigua z muzyką na wiolonczelę solo i elektronikę Carloty Baldrís w scenografii Joana Fonta (Els Comediants).
Prowadzi liczne kursy mistrzowskie m.in. w Seulu, Amsterdamie, Bostonie, Tokio, Limie i Madrycie. Była wykładowcą na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Cervera, Kursach Fundacji Albéniza w Camprodon, Forum Musikae w Madrycie, Narodowej Młodzieżowej Orkiestrze Katalonii (JONC) i Narodowej Młodzieżowej Orkiestrze Hiszpanii (JONDE).
Obecnie jest profesorem wiolonczeli i muzyki kameralnej w Escuela Superior Katarina Gurska w Madrycie i Conservatori Superior de Música del Liceu w Barcelonie.