SEMINARIUM
- 4
- grudnia 2025
Świadoma praca z głosem w codziennej praktyce wokalnej. Integracja ciała, oddechu i głosu
4 grudnia 2025, czwartek, godz. 11.00
Sala -1.20, Budynek Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a
wstęp dla studentów
prowadząca:
dr Anna Bednarska
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
ANNA BEDNARSKA
Anna Bednarska ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogdana Goli (dyrygentura chóralna) oraz w Musikhochschule Lübeck (śpiew solowy). Pod kierunkiem prof. Ute Niss studiowała metody niemieckiej szkoły wokalnej Franziski Martienssen-Lohmann. Była uczestniczką licznych kursów wokalnych i warsztatów chóralnych prowadzonych przez wybitnych specjalistów (Barbara Schlick, Jadwiga Rappé, Emma Kirkby, Joyce DiDonato, Philip Lawson, Andreas Mohr, Frode Fjellheim, Jim Daus Hjernøe, Tove Ramlo-Ystad, Grete Pedersen, Yuval Weinberg, Ingo Titzé, Katherine Verdolini Abbott, Kenneth Bozeman, Lynn Helding, Jacob Lieberman).
Ukończyła kurs Breathing and The Voice organizowany przez The Dimon Institute w Nowym Jorku, kursy oddechowe w Ilse-Middendorf-Institute fur den Erfahrbaren Atem w Berlinie i Atem-Tonus-Ton w Wiedniu oraz kurs terapii manualnej krtani w Medical Voice Center w Hamburgu.
W 1996 roku założyła Chór Polskiej Misji Katolickiej w Hamburgu, a w latach 1996-2006 prowadziła dwa niemieckie chóry żeńskie. W latach 2006-2012 pełniła funkcję chórmistrza Mazowieckiego Teatru Muzycznego Operetka im. Jana Kiepury w Warszawie.
W 2021 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie prowadzi działalność pedagogiczną i naukową.
Przez wiele lat współpracowała z Teatrem Wielkim Operą Narodową jako dyrygent projektu edukacyjnego dla amatorów Warsztaty Wokalne 25+ „Śpiewać każdy może”, z których powstał chór mieszany RozśpieWawa. Chór RozśpieWawa regularnie koncertuje, w 2023 roku zdobył I Miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Cantu Gaudeamus w Białymstoku, a w 2025 roku jako jedyny polski chór wystąpił w londyńskiej Cadogan Hall podczas koncertu History And Heritage z muzyką wokalno-instrumentalną Ola Gjeilo. Prowadziła także zajęcia w ramach Uniwersytetu Wiedzy Operowej oraz przygotowała chóry do spektakli edukacyjnych (Rozterki miłosne według Krakowiaków i Górali, Sen Nocy Letniej i I love Moniuszko).
Współpracowała z Narodowym Centrum Kultury przygotowując materiały filmowe dotyczące rozśpiewania dla dzieci oraz z Narodowym Forum Muzyki, programami Śpiewająca Polska i Śpiewająca Polonia, Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza i Polskim Wydawnictwem Muzycznym prowadząc wykłady, warsztaty i indywidualne lekcje śpiewu.
W 2024 roku wygłosiła wykład połączony z warsztatami wokalnymi na Międzynarodowej Konferencji Naukowej PAVA (Pan American Vocology Association) w Nasa Space Center w Houston, a w 2025 roku – w Mexico City.
Od 2015 roku jest dyrektorką artystyczną chóru dziecięco-młodzieżowego Alla Polacca przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, z którym koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. w Walii, Norwegii, Izraelu i we Włoszech). Przygotowała zespół do wykonania Kaddisha Leonarda Bernsteina na 29. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Teatrze Wielkim Operze Narodowej pod batutą Christopha Königa. Pod jej kierunkiem Alla Polacca zdobył liczne nagrody w Polsce i za granicą, m.in.:
- I miejsce na XXII Łódzkim Festiwalu Chóralnym Cantio Lodziensis,
- I miejsce na VIII Międzynarodowym Festiwalu Syberiada,
- I miejsce na 33. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii,
- I miejsce na Grieg International Choir Festival w Bergen,
- I Miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Cantu Gaudeamus w Białymstoku,
- Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Cantu Gaudeamus w Białymstoku,
- Grand Prix VIII Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Sakralnej Tykocin 2025, nagroda specjalna Burmistrza Miasta Tykocin za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego oraz nagroda specjalna dla najlepszego dyrygenta.
