Image
Image
  • Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (książka z płytą CD)

    Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką

    Marcin Wolniewski
    Łódź 2011
    objętość: 170 stron
    cena: 25 zł
     
    NAKŁAD WYCZERPANY

    ZAWARTOŚĆ

    Spis treści
    Wstęp

    1. Wiadomości wprowadzające
    1.1. Orkiestra akademicka – rozważania terminologiczne
    1.1.1. Definicja
    1.1.2. Status
    1.2. Dyrygent
    1.2.1. Definicja
    1.2.2. Rola
    1.2.3. Zadania
    1.3. Dostępna literatura przedmiotu

    2. Metodyka badań własnych
    2.1. Przedmiot i cele badań
    2.2. Problemy badawcze
    2.3. Hipotezy badawcze
    2.4. Badania własne
    2.4.1. Badania ankietowe
    2.4.2. Wywiady

    3. Charakterystyka orkiestr akademickich
    3.1. Cechy swoiste
    3.1.1. Status orkiestr akademickich
    3.1.2. Zmienność składu
    3.1.3. Poziom doświadczenia w grze zespołowej
    3.1.4. Znajomość literatury orkiestrowej i poziom ogólnej wiedzy muzycznej
    3.1.5. Entuzjazm, otwartość, wysoki stopień zaangażowania
    3.1.6. Odporność estradowa
    3.1.7. Długość i jakość procesu przygotowania dzieła muzycznego
    3.2. Orkiestra akademicka jako miejsce realizacji przedmiotu o nazwie „Orkiestra”
    3.2.1. Główne cele i sposoby kształcenia
    3.2.2. Realizacja przedmiotu „Orkiestra” w opiniach studentów
    3.3. Sposoby organizacji pracy w wybranych orkiestrach akademickich
    3.3.1. Funkcjonujące rodzaje orkiestr
    3.3.2. Systemy organizacji pracy
    3.3.3. Zagadnienie kierownictwa artystycznego i organizacyjnego
    3.4. Podsumowanie

    4. Charakterystyka kompetencji dyrygenta orkiestry akademickiej
    4.1. Rola i zadania
    4.2. Cechy swoiste procesu realizacji zadań
    4.2.1. Czynnik dydaktyczny i jego znaczenie
    4.2.2. Kształcenie warsztatu orkiestrowego młodych muzyków
    4.2.3. Wiedza dyrygenta a efektywność prób
    4.2.4. Zagadnienie nadzoru
    4.3. Organizowanie pracy zespołu
    4.3.1. Tworzenie harmonogramu prób
    4.3.2. Znaczenie prób sekcyjnych
    4.3.3. Wpływ poziomu artystycznego i warsztatowego orkiestry na kształt harmonogramu prób
    4.4. Specyfika pracy z orkiestrą akademicką w wypowiedziach dyrygentów
    4.4.1. Zadania
    4.4.2. Dydaktyka w działaniach dyrygenta
    4.4.3. Metody pracy podczas prób
    4.4.4. Problematyka organizacji pracy orkiestry
    4.5. Podsumowanie

    5. Przykład organizacji i realizacji cyklu prób orkiestry akademickiej
    5.1. Działania przygotowawcze
    5.1.1. Dobór składu orkiestry
    5.1.2. Dobór repertuaru
    5.1.3. Tworzenie harmonogramu prób
    5.1.4. Logistyka
    5.2. Charakterystyka procesu przygotowania utworów w przebiegu prób
    5.2.1. Joseph Haydn: Missa Sancti Nicolai in G, Hob. XXII:6
    5.2.2. Wolfgang Amadeusz Mozart: Koncert fagotowy B-dur KV 191
    5.2.3. Wolfgang Amadeusz Mozart: Adagio i Fuga c-moll KV 546
    5.3. Podsumowanie

    6. W poszukiwaniu optymalnego modelu organizacji pracy orkiestry akademickiej
    6.1. Model sesyjny a model pracy regularnej – propozycje rozwiązań
    6.2. Kierownictwo

    Zakończenie
    Spis wykresów i schematów
    Spis tabel
    Spis przykładów nutowych
    Spis utworów zawartych na płycie CD
    Bibliografia
    Summary

    Aneks
    I. Wzór formularza ankiety BADANIE I
    II. Wzór formularza ankiety BADANIE II
    III. Wzór formularza ankiety BADANIE III
    IV. Wzór formularza ankiety BADANIE IV
    V. Dyspozycje wywiadu z profesorami – dyrygentami orkiestr akademickich
    VI. W1: Transkrypt wywiadu z prof. Rafałem Jackiem Delektą
    VII. W2:Transkrypt wywiadu z prof. Mieczysławem Gawrońskim
    VIII. W3: Transkrypt wywiadu z prof. Zygmuntem Rychertem
    IX. W4: Transkrypt wywiadu z prof. Alanem Urbankiem
    X. Płyta CD

     

    FRAGMENT WSTĘPU

    […] Własne doświadczenia i obserwacje, poczynione podczas realizacji różnych projektów artystycznych z orkiestrami Akademii Muzycznej w Łodzi oraz innych polskich uczelni muzycznych, skłoniły mnie do zajęcia się problematyką związaną z zakresem kompetencji i działań dyrygenta, towarzyszących pracy z tego typu zespołami. Punktem odniesienia, który pozwolił mi wyraźnie dostrzec charakterystyczne cechy zespołów akademickich oraz swoistość stosowanych wobec nich metod postępowania, była praca z orkiestrami zawodowymi.
    Wybór tematu organizacji pracy orkiestry akademickiej nie jest przypadkowy. Od kilku lat w środowisku osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie zespołów uczelnianych toczy się dyskusja, który z modeli pracy orkiestry akademickiej: regularny (próby odbywają się regularnie, tak jak każde inne zajęcia w uczelni) czy sesyjny (próby zgrupowane są w przeciągu kilku następujących dni w tzw. sesje prób) przynosi lepsze efekty artystyczne i dydaktyczne. Niniejsza publikacja ma pomóc w znalezieniu odpowiedzi na to pytanie. Ufam, że stanie się impulsem do głębszego namysłu nad zagadnieniem organizacji zajęć orkiestry akademickiej. […]

    Marcin Wolniewski

     

    OPIS PŁYTY CD

          1. Wolfgang Amadeusz Mozart – Adagio i Fuga c-moll KV 546
      2-4. Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert fagotowy B-dur KV 191
    5-15. Joseph Haydn – Missa Sancti Nicolai in G Hob. XXII:6

    wykonawcy:

    • Krzysztof Kamiński – fagot
    • Patrycja Krzeszowska – sopran
    • Urszula Kryger – alt
    • Karol Lizak – tenor
    • Stanisław Kierner – bas
    • Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
    • Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (przygotowanie: Anna Domańska)
    • dyrygent – Marcin Wolniewski

    Nagranie zrealizowano 19 marca 2011 roku w Kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi, realizacja nagrania: Krzysztof Sztekmiler.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events