Image
Image
  • Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

    Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

    Materiały z V i VI ogólnopolskiej sesji naukowej (Łódź, 12-14 grudnia 2000 r., 21-23 listopada 2002 r.)
     
    red. Barbara Ostrowska
    Łódź 2002
    objętość: 328 stron
    cena: 5 zł
     
    NAKŁAD WYCZERPANY

    ZAWARTOŚĆ
    • Wstęp
    • Zofia Konaszkiewicz (Warszawa(
      Zawód i powołanie pedagoga w tradycji polskiej
    • Barbara Ostrowska (Łódź(
      Interpretacja ruchowa dzieła muzycznego w metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a
    • Magdalena Stępień (Warszawa(
      Analiza utworów muzycznych dla potrzeb interpretacji ruchowej wg zasad Dalcroze’a
    • Katarzyna Krasoń (Katowice(
      Rytmika – interpretacja ruchowa jako wizualizacja
    • Aneta Skrzypczak (Łódź(
      Ćwiczenia z techniki ruchu Rosalii Chladek jako inspiracja do tworzenia interpretacji ruchowych utworów muzycznych
    • Barbara Ostrowska, Aldona Merta (Łódź, Zduńska Wola(
      Zastosowanie symetrii punktowej w tworzeniu interpretacji ruchowych kanonów
    • Barbara Ostrowska, Aldona Merta (Łódź, Zduńska Wola(
      Zastosowanie symetrii liniowej w tworzeniu interpretacji ruchowych kanonów
    • Ewa Wojtyga (Łódź(
      Kompozycje przestrzenno-ruchowe utworów muzycznych jako istotne zadania w procesie poznawania problemów metrorytmiki XX w.
    • Anna Grajpel (Częstochowa(
      Działanie i przeżycie muzyczne w systemie Dalcroze’a
    • Ewa Szatan (Gdańsk(
      Stymulowanie muzyką komunikacji pozawerbalnej dziecka jako przygotowanie do kształcenia muzycznego
    • Barbara Ostrowska, Marcelina Paniuta (Łódź(
      Zadania interpretacji ruchowych miniatur muzycznych – drogą do zrozumienia muzyki przez dzieci
    • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
      Interpretacje ruchowe piosenek dla dzieci
    • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
      Improwizacje ruchowe ewokowane muzyką improwizowaną na fortepianie
    • Ewa Wojtyga, Magdalena Owczarek (Łódź(
      „Przechodź spokojnie przez hałas i pośpiech” – relaks i koncentracja na zajęciach rytmiki
    • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
      Improwizacje rytmiczno-aktorskie
    • Ewa Wycichowska (Poznań(
      Teatr tańca – przestrzeń dialogu
    • Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn(
      Dydaktyczno-wychowawcze funkcje zajęć muzyczno-ruchowych w metodzie dramy
    • Barbara Bernacka (Warszawa(
      Trening twórczości – omówienie zasad prowadzenia treningu i przedstawienie wybranych technik jako materiałów do wykorzystania w improwizacji muzyczno-ruchowej
    • Barbara Ostrowska, Magdalena Owczarek (Łódź(
      „Przyszłość należy do ludzi twórczych” – wspólne działania twórcze drogą do kształtowania kreatywnej osobowości
    • Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn(
      Znaczenie ruchu dla rozwoju wyobraźni muzyczno-literackiej dziecka
    • Renata Polony, Teresa Arendt (Kraków(
      Poezja jako inspiracja dziecięcych zadań twórczych
    • Anna Metera (Leszno(
      Rytm i muzyka podstawowym elementem w nauce języków obcych
    • Barbara Ostrowska, Marcelina Paniuta (Łódź(
      W poszukiwaniu nowych środków nauczania języka obcego opartych na korelacji słowa, rytmu, muzyki
    • Barbara Ostrowska, Aneta Skrzypczak (Łódź(
      Tworzenie struktur melodyczno-rytmicznych w procesie zdobywania umiejętności posługiwania się słuchem muzycznym
    • Barbara Ostrowska (Łódź(
      Wybrane problemy aleatoryzmu i ich realizacja na zajęciach rytmiki
    • Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
      Improwizowanie fortepianowych miniatur ilustracyjnych w oparciu o materiał skal czterodźwiękowych
    • Jolanta Stępień (Łódź(
      Z zagadnień kształtowania melodii w improwizacji
    • Barbara Ostrowska, Magdalena Owczarek (Łódź(
      Improwizacja fortepianowa według stałego wzoru metrorytmicznego ewokująca działania ruchowe
    • Aneta Skrzypczak (Łódź(
      „Melodie ludowe” Witolda Lutosławskiego jako źródło inspiracji dla improwizacji fortepianowej
    • Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz, Aneta Skrzypczak, Marcelina Paniuta (Łódź(
      Inspiracje plastyczne w nauczaniu improwizacji fortepianowej
    • Bogusława Opolska-Targosz (Kraków(
      Specyfika improwizacji fortepianowej na rytmice dalcroze’owskiej oraz związane z tym problemy nauczania w szkole
    • Anna Metera (Leszno(
      Wpływ muzyki na zmienność wybranych wskaźników psychofizjologicznych u studentów
    • Wiesława A. Sacher (Katowice(
      Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych
    • Daniela Colonna-Kasjan (Wrocław(
      Elementy rytmiki w muzykoterapii w szkole integracyjnej
    • Małgorzata Sierszeńska-Leraczyk (Poznań(
      Specyfika zaburzeń dyslektycznych uczniów szkół muzycznych – rehabilitacja poprzez rytmikę
    • Paweł Cylulko (Wrocław(
      Muzykoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację niepełnosprawnego dziecka
    • Joanna Gładyszewska-Cylulko (Wrocław(
      Znaczenie wizualizacji przy muzyce w rehabilitacji dzieci
    • Maciej Kierył (Warszawa(
      Standardy muzykoterapii aktywnej w szpitalu pediatrycznym
    • Beata Skawina, Adam Kamiński (Wrocław(
      Terapia poprzez ruch twórczy i rytmikę w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo
    • Helena Cesarz (Wrocław(
      Rola rytmu muzycznego w aktywizacji osób przewlekle chorych na schizofrenię, długotrwale hospitalizowanych
    • Anna Jędryczka-Hamera (Warszawa(
      Budowanie spektaklu w oparciu o choreoterapię psychologiczną
    • Monika Mazurkiewicz (Jelenia Góra(
      Rytm i improwizacja w rehabilitacji psychicznej osób dorosłych

     

    FRAGMENT WSTĘPU

    Myśl organizowania Sesji Naukowych poświęconych metodzie Emila Jacques-Dalcroze’a zrodziła się w gmachu Akademii Muzycznej w Łodzi w 1983 roku. [...] Efektem tych przedsięwzięć jest wymiana myśli naukowej w zakresie trzech członów metody E. Jaques-Dalcroze’a – rytmiki, solfeżu, improwizacji oraz w zakresie rytmikoterapii. Istotne uzupelnienie stanowią konfrontacje działalności artystycznej na polu improwizacji fortepianowej, głosowej i ruchowej dzieła muzycznego.
    Tom, który oddajemy do rąk czytelników jest pokłosiem V i VI Sesji Naukowych na temat Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, które [...] zorganizowała Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.[...]

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events