red.: Ewa Kumik, Grażyna Poraj
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-15-5
objętość: 268 stron
cena: 30 zł
red.: Ewa Kumik, Grażyna Poraj
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-15-5
objętość: 268 stron
cena: 30 zł
red. Elżbieta Aleksandrowicz, Ewa Wojtyga
Łódź 2011
objętość: 178 stron
cena: 20 zł
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi
Cieszy nas fakt niesłabnącego zainteresowania Ogólnopolskimi Sesjami Naukowymi, organizowanymi przez katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Z podejmowanej podczas obrad tematyki wynika, że rytmika wciąż wkracza w nowe obszary. Przykładem jest artykuł wskazujący na konieczność wprowadzenia rytmiki na studiach kształcących bibliotekarzy, którzy zauważają potrzebę stosowania jej w swojej pracy. W publikacji zamieszczono teksty dotyczące tematyki określonej w tytule, a także mogące stanowić inspiracje w pracy pedagogicznej, artystycznej i terapeutycznej. Jest to wybór referatów wygłoszonych podczas IX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, która odbyła się w dniach 1-3 grudnia 2010 roku. […]
Ewa Kumik
Łódź 2011
objętość: 174 strony
cena: 10 zł
Z cyklu „Twórcy życia muzycznego Łodzi”
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2012
ISBN 978-83-60929-28-5
objętość: 162 strony
cena: 20 zł
Książka zawiera dość szczegółową biografię Kazimierza Jurdzińskiego, bogato ilustrowaną fotografiami z różnych okresów jego życia. Autor opracowania, Tomasz Szczepanik, wykorzystał wszystkie dotychczasowe prace dotyczące Jurdzińskiego, a ponadto dokumenty znajdujące się w Archiwum Akademii Muzycznej w Łodzi, Archiwum Związku Kompozytorów Polskich i udostępnione przez rodzinę, korygując wszystkie daty i fakty z życia artysty. Osobno scharakteryzowano unikatowe dokumenty przechowywane przez rodzinę kompozytora, dotyczące jego edukacji muzycznej, pracy zawodowej, awansów, powierzanych funkcji, spraw bytowych i korespondencji, wśród której najcenniejszy jest list Karola Szymanowskiego do Jurdzińskiego z 1932 roku. Autorka, Krystyna Juszyńska, przedstawiła również prace plastyczne kompozytora, będące własnością Elżbiety Urody, spokrewnionej z kompozytorem oraz jego portret autorstwa innego zasłużonego muzyka – Mieczysława Kacperczyka – odnaleziony w zasobach Akademii Muzycznej w Łodzi. Dokumenty, fotografie i rysunki Kazimierza Jurdzińskiego, szeroko prezentowane w publikacji, pochodzą ze zbiorów prywatnych Elżbiety Urody, które w znacznej części zostały pozyskane przez Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Spuścizna po kompozytorze, przekazana w 1962 roku do Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, została omówiona przez Elżbietę Jasińską-Jędrosz, autorkę katalogu rękopisów muzycznych Jurdzińskiego. W tej części książki zamieszczono liczne fotokopie rękopisów kompozycji. Dopełnieniem części dokumentacyjnej są wspomnienia uczniów, przyjaciół i rodziny kompozytora.
Jacek Szerszenowicz
Łódź 2012
ISBN:978-83-60929-07-0
objętość: 612 stron
+ wkładka kolorowa 8 stron
cena: 40 zł
Idea rozprawy
Przedmiot badań
Strategia metodologiczna
Dobór i układ przykładów
1.1 Pojęcie inspiracji
1.1.1 Inspiracja a pojęcia i zjawiska pokrewne
1.1.2. Ekfraza i intermedializacja
1.1.3. Inspiracja wielotorowa
1.1.4. Inspiracje deklarowane i domyślne
1.2. Inspiracja w procesie komponowania
1.2.1. Procesy twórcze
1.2.2. Inspiracja a logika muzyczna
1.2.3. Inspiracja a postawy estetyczne
1.3. Zjawisko inspiracji w perspektywie aksjologicznej i ontologicznej
1.3.1. Inspiracja a wartość
1.3.2. Natura bodźca plastycznego
1.3.3. Osadzenie efektu inspiracji w bycie muzycznym
1.4. Strategia i metody badawcze
1.4.1 Topografia obszaru badań
1.4.2. Program i metody badawcze
2.1. Zbieżności myślenia i postaw twórczych
2.1.1. Aspekty muzyczne w malarstwie
2.1.2. Bodźce wizualne w kreacji muzyki
2.2. Analogie jakościowo-formalne
2.2.1. Rysunek – barwa
2.2.2. Płaszczyzny transformacji
2.3. Czas, przestrzeń, kinestetyka
2.3.1. Czasoprzestrzeń
2.3.2. Aspekty kinestetyczne w muzyce i plastyce
2.4. Środki ekspresji
2.4.1. Pojęcie ekspresji
2.4.2. Treści i akty ekspresji
2.4.3. Środki ekspresji w inspiracji artystycznej
2.5. Przekaz językowy
2.5.1. Inspiracja a status językowy
2.5.2. Znaki i funkcje semantyczne
2.6. Typy komunikatów
2.6.1. Obrazowanie i symbolizacja
2.6.2. Retoryka malarska
2.6.3. Narracja obrazowa i muzyczna
2.6.4. Dyskurs
2.6.5.Obrazowania, narracja i dyskurs jako strategie ekfrazy
3.0.1. Poetycko-literacki współczynnik ekfrazy
3.0.2. Przestrzeń hermeneutyczna
3.1. Materiał wizualny i jego reprezentacja w Obrazkach z wystawy M. Musorgskiego
3.1.1. Materiał badawczy
3.1.2. Sposoby transformacji materiału plastycznego w muzyczny
3.1.3. Obrazowanie a dyskurs muzyczny
3.1.4. Konteksty psychologiczne
3.1.5. wartości plastyczne a instrumentacja
3.1.6. Orkiestracja M. Ravela
3.1.7. Orkiestracja L. Stokowskiego
3.1.8. Materia i czasoprzestrzeń w aranżacji elektronicznej I. Tomity
3.1.9. Cykl Musorgskiego w formule suity rockowej
3.1.10. Rekapitulacja
3.1.11. Apendyks: zestawienie opracowań Obrazków z wystaw
3.2. Dwie postawy wobec obrazu symbolicznego: Wyspa umarłych A. Böcklina w interpretacjach S. Rachmaninowa i M. Regera
3.2.1. Obraz zinterioryzowany
3.2.2. Obraz jako element kolekcji
3.3. Przesłanki mistyczne i egzystencjalne w inspiracjach F. Liszta
3.3.1. Legendy franciszkańskie
3.3.2. Legenda o świętej Elżbiecie
3.3.3. Zderzenie cywilizacji
3.3.4. Refleksja egzystencjalna
3.4. Neoretoryka i dyskurs etyczny w symfonii P. Hindemitha Mathias der Maler
3.4.1. Symfonia a opera
3.4.2. Dwie sceny z historii świętej
3.4.3. Legenda – narracja malarska – przekaz muzyczny
3.4.4. Ekspresja a retoryka
3.5. Determinacje psychobiograficzne i kulturowe Poematu symfonicznego M. Karłowicza
3.5.1. Geneza Poematu
3.5.2. Dwa źródła: obraz i legenda
3.5.3. Kompetencje plastyczne Karłowicza
3.5.4. Legenda i źródło historyczne a świadomość kompozytora
3.5.5. Przedstawienie legendy przez S. Bergmana
3.5.6. Muzyczne wzorce i odniesienia
3.5.7. Dramaturgia poematu
3.5.8. Ekspresja i katharsis
3.5.9. Postawa estetyczna Karłowicza
3.5.10. Osobowość artystyczna
3.5.11. Portret charakterologiczny
3.5.12. Osobowość neurotyczna
3.5.13. Rekapitulacja
3.6. Ekfraza za pośrednictwem libretta operowego i baletowego
3.6.1. Artysta w świecie prywatnym
3.6.2. Artysta jako świadek epoki
3.6.3. Świat przedstawiony jako środowisko akcji operowej
3.6.4. Ekfraza legendy za pośrednictwem fresków
4.1. analogie aspektów artystycznych
4.1.1. Wymiary (format) dzieła
4.1.2. Oddziaływanie oryginału i kopii (reprodukcji)
4.1.3. Koordynanty stylistyczne
4.2. Transfer właściwości mediów artystycznych
4.2.1. Rysunek i grafiak
4.2.2. Fresk
4.2.3. Witraż i mozaika
4.2.4. Relief i rzeźba
4.2.5. Kompozycje przestrzenne
4.2.6. Architektura i przestrzeń architektoniczna
4.2.7. Mapy, plany
4.2.8. Fotografia
4.2.9. Sztuka jubilerska i medalierska, kamienie szlachetne
4.3. Medium a idee w Metopach i Maskach K. Szymanowskiego
4.3.1. Metopa – treść i forma mitu antycznego
4.3.2. Maska jako wygląd i osobowość
4.4. Materialne i duchowe pierwiastki witraży
4.4.1. Konotacje religijne
4.4.2. Efekty kolorystyczne
4.4.3. Wartości symboliczne
4.5. Ekspresja, forma i percepcja dzieł plastycznych w twórczości B. K. Przybylskiego
4.5.1. Rola inspiracji plastycznych w twórczości kompozytora
4.5.2. Grafika muzyczna według grafik o muzyce
4.4.3. Kinestetyka, faktura i kolorystyka
4.5.4. Kompozycja przestrzeni
4.5.5. Percepcja formy
4.5.6. Apendyks: utwory B. K. Przybylskiego inspirowane sztukami plastycznymi
4.6. Autorefleksja stylistyczna w Pożegnaniu z Tooropem L. Zielińskiej
4.6.1. Linearyzm
4.6.2. Przestrzenność
4.7. Adaptacja strategii twórczej W. Strzemińskiego w unizmie muzycznym Z. Krauze
4.7.1. Inicjacaja
4.7.2. Inkubacja
4.7.3. Realizacja
4.7.4. Kompozycje architektoniczne
4.7.5. Dialektyka rozwoju i kryzysu
4.7.6. Historyczny i ontologiczny status unizmu
4.7.7. Perspektywa historiozoficzna
4.8. Inspiracje za pośrednictwem medium filmowego
4.8.1. Film jako płaszczyzna prezentacji sztuki
4.8.2. Filmowa suita obrazów muzycznych
5.0.1. Tonacje, nastroje, symbolika
5.0.2. Forma, rytm, kinestetyka
5.0.3. Impresje
5.0.4. Instrumenty i sytuacje muzyczne
5.1. formalna i ideowa interpretacja muzyki w filmach Z. Rybczyńskiego: Plamuz i Orkiestra
5.2. Twórczość Chopina na płótnach J. dudy-Gracza
5.3. Transfer gatunków muzycznych w malarstwie M. K. Čiurlionisa
5.3.1. Kompetencje muzyczne malarza
5.3.2. Konwersja artystyczna
5.3.3. Preludium
5.3.4. Fuga
5.3.5. Cykl sonatowy
5.3.6. Formy muzyczne a symbolizm
5.4. Adaptacja zasad muzyczności w programie odnowy malarstwa W. Kandyńskiego
5.4.1. Wspólny mianownik
5.4.2. Związki synestezyjne i analogie
5.4.3. Idea syntezy sztuk: reinterpretacja Obrazków z wystawy M. Musorgskiego
5.5. Apendyks: K. Malewicz Kubistyczna transformacja skrzypiec
Pomiędzy wykształconym w XIX wieku modelem inspiracji o charakterze programowym (tematycznym) oraz właściwymi dla wieku XX poszukiwaniami nowych form i zasad artystycznych przebiega główna linia podziału, względem której usystematyzowany został materiał badawczy. Dobierając różnorodne i dobrze udokumentowane przykłady inspiracji, będziemy dążyć do stworzenia na ich podstawie możliwie pełnej typologii i charakterystyki zjawiska. Cykl fortepianowych miniatur Musorgskiego Obrazki z wystawy okazuje się interesującym polem obserwacji, ujawniającym istotne aspekty postępowania twórczego – pierwotny impuls, jego inkubację, włączanie się dodatkowych determinacji… W pozornie jednorodnym cyklu, każda z miniatur stanowi inny model odczytania materiału plastycznego do onomatopei poprzez chwyty retoryczne, symbolizowanie i narrację po czystą sonorystykę. Orkiestracja Ravela oraz inne transkrypcje ujawniają dodatkowe relacje między muzyką a cechami dzieła plastycznego ją inspirującego. Pogłębione studia nad innymi kompozycjami ukazują je jako efekt współgrania subiektywnych i obiektywnych przesłanek inspiracji.
red. Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka
Łódź 2012
cena: 35 zł
Franciszek Wesołowski
Łódź 2012
wyd. VI poprawione
cena: 30 zł
red. Ziemowit Wojtczak
Łódź 2012
ISBN: 978-83-60929-31-5
objętość: 244 strony
cena: 25 zł
Związki słowa i muzyki w literaturze operowej niemal od zawsze były przedmiotem niekończących się dyskusji, toczących się zarówno na niwie teoretycznej, jaki przewijających się w praktycznych wypowiedziach artystycznych. Wystarczy tylko przypomnieć, że postulowany przez członków Cameraty florenckiej śpiew deklamacyjny, już w swojej nazwie zawiera niejako przyczynek do podjęcia wspomnianego dyskursu. Mimowolnym głosem w tej debacie stał się także tytuł zapomnianej nieco opery Antonia Salieriego – Prima la musica e poi le parole. Tytuł będący w swej istocie poniekąd kolejnym pytaniem o prymat jednej lub drugiej warstwy składającej się na widowisko szeroko rozumianego teatru operowego. Pytaniem szczególnie interesującym wobec dzisiejszej tendencji do badań o charakterze interdyscyplinarnym. Nic zatem dziwnego, iż wystawienie wspomnianego dzieła przez studentów łódzkiej Akademii Muzycznej sprowokowało zorganizowanie całej sesji naukowo-artystycznej oraz konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom teatru operowego.
red. Ewa Kumik, Grażyna Poraj
Łódź 2012
ISBN 978-83-60929-27-8
objętość: 332 strony
cena: 30 zł