Tomasz Tarnawczyk
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-39-1
cena: 35 zł
Tomasz Tarnawczyk
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-39-1
cena: 35 zł
Krzysztof Urbaniak
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7643-109-
objętość: 122 strony
materiał promocyjny
Publikacja finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
„(…) W pracy niniejszej zebrałem moim zdaniem najważniejsze informacje dotyczące północnoniemieckich organów, ich klasyfikacji, konstrukcji i aspektów brzmieniowych, które powiązałem z historycznymi przekazami traktującymi o sztuce registracji na tych instrumentach. Z perspektywy wykonawczej szczególnie istotne są wskazówki rejestracyjne, z naszego współczesnego, postromantycznego punktu widzenia często niekonwencjonalne.”
red. Marta Szoka, Tomasz Majewski
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-42-1
objętość: 252 strony
cena: 40 zł
Sfinansowano z pomocą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Nigdy dość dyskusji i refleksji odnoszących się do znaczących dzieł i szczególnie ważnych postaw estetycznych, stanowiących jakiś zasadniczy przełom czy powodujących gruntowną przemianę w myśleniu o sztuce i świadomości społecznej. W stulecie premiery Święta wiosny – baletu z muzyką Igora Strawińskiego i choreografią Wacława Niżyńskiego – w maju 2013 roku pracownicy naukowi Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy z warszawskim Instytutem Muzyki i Tańca i zaproszonymi przedstawicielami innych uczelni, podjęli wspólny namysł nad oddziaływaniem tego dzieła na sztukę i kulturę minionego wieku. Uczestnicy projektu reprezentowali różne dyscypliny i metodologie badawcze, co umożliwiło spojrzenie na ikoniczne już dziś Święto wiosny z odmiennych perspektyw naukowych i czasowych, a także dostrzeżenie wielowymiarowego sensu utworu i możliwości jego odczytywania w zmiennych kontekstach kulturowo-estetycznych.
Na niniejszą książkę złożyły się teksty, których podstawą były refleksje zaprezentowane podczas wspólnego spotkania i dyskusji. Ich układ podporządkowany został dwóm zasadniczym perspektywom.
W części pierwszej – ZEITPUNKT 1913 – zamieszczone zostały artykuły o tematyce muzykologicznej, których autorzy – wychodząc od omówienia aspektu muzycznego Święta wiosny Strawińskiego – podejmują studia nad kompozycjami muzycznymi powstałymi w tym samym czasie, szkicują więc swoisty pejzaż muzyczny roku 1913 i proponują „punktową” rekonstrukcję owego ciekawego momentu w historii muzyki.
Na drugą część książki – WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO – złożyły się teksty o charakterze kulturoznawczym – z zakresu teatrologii, historii sztuki, filmoznawstwa, estetyki i filozofii – w których balet Strawińskiego / Niżyńskiego jest potraktowany jako źródło inspiracji dla twórców szeroko rozumianego modernizmu, sięgającego w nasze stulecie.
Małgorzata Komorowska
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-41-4
Redakcja: Danuta Borzęcka (PWM)
objętość: 268 stron
cena: 40 zł
[…] To wyjątkowo bujne życie artystyczne Jerzego Semkowa pozostawało właściwie nieznane. Stąd zrodziła się potrzeba książki dającej szerszy obraz dokonań wielkiego dyrygenta. Książka, daleka od formuły pełnej biografii artystycznej, przedstawia najważniejsze etapy muzycznej drogi Jerzego Semkowa: działalność w Danii, we Włoszech i w Ameryce oraz doświadczenia nabyte w Rosji i operowe pasje. Zawiera też próbę charakterystyki jego dyrygenckiego kunsztu. Czytelnik znajdzie tu również wspomnienia i wypowiedzi artysty. Pochodzą one z rozmów z Autorką, z jego słów cytowanych w artykułach o nim i w recenzjach z jego koncertów różnych autorów, z jego własnych (nielicznych) publikowanych tekstów i takich, które przygotował specjalnie dla tej książki oraz z publikowanych z nim wywiadów.
red. Małgorzata Grajter, Marek Nahajowski
Łódź 2014
wydanie II
ISBN: 978-83-60929-43-8
objętość: 332 strony
cena: 45 zł
Wstęp
Program konferencji
Summary
Wiek XVIII często bywa określany jako moment narodzin współczesnej kultury. To właśnie na ten okres przypadł intensywny rozwój nauk przyrodniczych, medycyny, nowych idei społecznych czy upowszechniania wiedzy. Gwałtowne i krwawe konflikty religijne, charakterystyczne dla XVI i pierwszej połowy XVII wieku, uległy wyciszeniu, zaś rozkwit miast spowodował wzrost kulturalnych aspiracji średnich warstw społeczeństwa i zapotrzebowania na obcowanie ze sztuką w różnych jej przejawach. Zaowocowało to nie tylko rozwojem publicznego życia koncertowego, ale także muzykowania amatorskiego. […]
Najważniejszą ideą niniejszej publikacji było ukazanie muzyki XVIII wieku z wielu perspektyw, a w szczególności podkreślenie związków miedzy teorią, estetyką i praktyką wykonawczą. Jak wiadomo, wielu ówczesnych muzyków i kompozytorów nie stroniło od refleksji teoretycznej, a wybitni teoretycy (często będący jednocześnie praktykami) chętnie wypowiadali się w sprawach dotyczących techniki śpiewu albo fru na instrumentach. Z tego powodu w niniejszym tomie zostały ujęte artykuły nie tylko muzykologów i teoretyków, lecz również wybitnych instrumentalistów, będących specjalistami w dziedzinie historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. W miarę możliwości pragnęliśmy skupić się jednak na mniej znanych przejawach XVIII-wiecznej twórczości kompozytorskiej, jedynie sporadycznie odnosząc się do dokonań „wielkiej piątki” – Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga van Beethovena – co w dużej mierze zaważyło na kształcie niniejszej publikacji.
Grajter Małgorzata
Łódź 2015
ISBN: 978‑83‑60929‑46‑9
objętość: 274 strony
cena: 35 zł
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Badania zrealizowano w ramach grantu przyznanego przez Narodowe Centrum Nauki.
Zasadniczym celem niniejszej pracy jest zbadanie specyfiki relacji słowno‑muzycznych w twórczości Ludwiga van Beethovena w odniesieniu do opcji estetycznych i praktycznych wskazań dotyczących opracowania utworu słowno‑muzycznego ujętych w osiemnastowiecznym piśmiennictwie muzycznym. Przedmiot badań stanowią zależności pomiędzy słowem a muzyką na poziomie strukturalnym (forma tekstu, rytm, długość sylab, rozkład akcentów) i semantycznym (retoryka muzyczna, semantyka tonacji, symbole, reprezentacja idei w muzyce). Dodatkowym celem badań jest określenie, które z tych aspektów są swoiste, indywidualne dla Beethovena jako twórcy muzyki wokalno‑instrumentalnej i wyróżniają go na tle przyjętych w jego epoce konwencji.
Ponieważ Beethoven nigdy nie napisał traktatu o kompozycji, źródłem informacji na temat jego stosunku do własnej twórczości – w tym wypadku muzyki wokalnej – pozostają: korespondencja, dzienniki oraz zeszyty konwersacyjne, wykorzystane w niniejszej pracy jako źródła pomocnicze. Równocześnie wiedza na temat gruntownego wykształcenia Beethovena w zakresie teorii muzyki, jego znajomości pism oraz traktatów muzycznych i estetycznych sprawia, że przyjęcie za główny punkt odniesienia osiemnastowiecznej teorii muzyki wydaje się najbardziej naturalnym i oczywistym ze sposobów umożliwiających odtworzenie krajobrazu estetycznego epoki, w której pojawiło się zjawisko szczególne – „gottliche Erscheinung”, za jakie uważany był kompozytor. Owo „boskie objawienie” to jednak bynajmniej nie deus ex machina, ale owoc intensywnych przemian kulturowych i światopoglądowych przełomu XVIII i XIX wieku. Fakt, iż Beethoven komponując, niejednokrotnie sięgał po teksty teoretycznomuzyczne, pozwala sądzić, że pozycje te miały pewne znaczenie dla jego rozwoju jako twórcy muzyki. Na ile jednak było ono kluczowe i w jakich celach kompozytor się do tych tekstów odwoływał, pozostaje oczywiście do odrębnej dyskusji.”
Ewa Kumik
Łódź 2015
ISBN: 978-83-60929-48-3
objętość: 205 stron
cena: 30 zł
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W celu ułatwienia młodemu nauczycielowi startu w szkolną rzeczywistość, podjęłam się opracowania zagadnień niezbędnych i najbardziej pomocnych na początku zawodowej pracy nauczyciela. Przedmiotem moich badań była analiza wybranych przepisów prawa oświatowego oraz związane z nimi prawa i obowiązki nauczycieli szkół muzycznych. W szkole nowo zatrudniony nauczyciel od pierwszych dni musi sobie radzić z wieloma obowiązkami – samodzielnie prowadzić zajęcia, wypełniać dokumentację szkolną, prowadzić zebrania z rodzicami. Z przedmiotu badań wynikają dwa cele uszczegóławiające to, co zamierzałam osiągnąć w odniesieniu do przeprowadzonych badań eksploracyjnych, a mianowicie: cel poznawczy – zapoznanie się z ustawami oświatowymi i aktami wykonawczymi do tych ustaw, a także z opracowaniami metodyczno-naukowymi dotyczącymi edukacji w szkołach muzycznych I i II stopnia oraz cel praktyczny – przedstawienie stanu faktycznego, obowiązującego na dzień 31 lipca 2015 roku, przepisów prawnych, struktury organizacji badanych szkół, a także zadań, praw i obowiązków nauczycieli tych szkół.
Beata Stróżyńska
Łódź 2015
ISBN: 978-83-60929-47-6
objętość: 587 stron
cena: 40 zł
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wstęp
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Teoria, repertuar i cechy stylistyczne symfonii w XVIII-wiecznej Polsce to temat, w ramach którego mieszczą się różne zakresy badawcze, w tym także owa „zaniedbana” historia rodzimej symfonii owego stulecia. Rozprawa obejmuje jednak znacznie szersze spektrum zagadnień, nie ogranicza się do części analitycznej, w której są badane zabytki rodzimej symfoniki z omawianego okresu. W części teoretycznej na podstawie analizy zasobów polskich archiwów oraz ówczesnych wzmianek prasowych została podjęta próba ukazania miejsca i roli tego gatunku na tle życia muzycznego kraju. Celem pracy jest przedstawienie zjawisk, występujących na ziemiach Rzeczypospolitej, w szerokim kontekście europejskim, z uwzględnieniem ówczesnej problematyki filozoficzno-estetycznej oraz teoretyczno-muzycznej.
Punktem wyjścia do wyznaczenia zakresu badań było zdefi niowanie, jakie utwory w świetle ówczesnego piśmiennictwa muzycznego spełniają kryteria gatunkowo-stylistyczne i mogą być zaliczone do grupy symfonii, a także jakie istniały wewnętrzne podziały w ramach tego gatunku. Ścisłe rozgraniczenie poszczególnych rodzajów symfonii na podstawie XVIII-wiecznych traktatów okazało się tak bardzo owocne, iż stało się jednocześnie punktem wyjścia do sformułowania głównej tezy tej pracy o dwutorowym rozwoju rodzimej symfonii; było ono też pomocne w dookreśleniu głównego problemu badawczego, wyznaczając kierunki poszukiwań materiałów źródłowych. Ustalenie możliwie precyzyjnych kryteriów w świetle teorii XVIII-wiecznych stanowiło element niezbędny do przedstawienia ówczesnej praktyki kompozytorskiej oraz wykonawczej. Zasadne wydawało się też omówienie na wstępie cech stylistyczno-gatunkowych konkretnych utworów, to znaczy symfonii, tworzonych w tym czasie w wiodących europejskich centrach muzycznych. Już z pierwszych badań prowadzonych nad zasobami polskich archiwów wynikało jednoznacznie, iż rodzime utwory powstawały przede wszystkim pod przemożnym wpływem ośrodków niemieckojęzycznych, stąd podstawą do rozważań teoretycznych na temat tego gatunku stało się w dużej mierze piśmiennictwo z tych obszarów.
red. Ewa Wojtyga
Łódź 2015
ISBN: 978-83-60929-49-0
objętość: 128 stron
cena: 30 zł
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Urzędu Miasta Łodzi