PAKIET 4 – Świat opery
-
Świat oper Zygmunta Krauzego
-
Ryszard Daniel Golianek
Reżyserski teatr operowy XXI wieku. Nurty i twórcy
-
Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze
cena pakietu: 95 zł
Świat oper Zygmunta Krauzego
red. Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2016
ISBN: 978-83-60929-54-4
objętość: 260 stron
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
Część pierwsza – SYNTEZY: DZIEŁO OPEROWE ZYGMUNTA KRAUZEGO
- Piotr Urbański Libretta oper Zygmunta Krauzego
- Ewa Kowalska-Zając – Ewolucja stylu i techniki kompozytorskiej w twórczości operowej Zygmunta Krauzego
- Krzysztof Szwajgier – Paradoksy opery minimalistycznej
- Jacek Szerszenowicz – Opery Zygmunta Krauzego w perspektywie medialnej
- Ziemowit Wojtczak – Belcanto XXI wieku? Język wokalny w operach Zygmunta Krauzego
- Piotr Kędzierski – Wykonania i recepcja oper Zygmunta Krauzego
- Marek Weiss-Grzesiński – Zygmunt Krauze – żywy kompozytor
Część druga – ANALIZY: DZIEŁA OPEROWE ZYGMUNTA KRAUZEGO
- Małgorzata Grajter – Trzy języki – trzy wersje obsadowe – nieskończenie wiele możliwości: „Gwiazda” Zygmunta Krauzego
- Maja Metelska-Räsänen – „Siła ducha, która prowadzi do wyzwolenia” – „Balthazar” Zygmunta Krauzego
- Ryszard Daniel Golianek – „Iwona, księżniczka Burgunda” – gombrowiczowska opera Zygmunta Krauzego
- Marta Szoka – „Polieukt” Zygmunta Krauzego – hymn o tolerancji i wolności?
- Irina Nikolska – „Pułapka” Zygmunta Krauzego – realizacja kontrastowo-konfliktowej idei dramaturgicznej
- Marcin Stańczyk – Idiomatyczne cechy języka kompozytorskiego Zygmunta Krauzego w operze „Olimpia z Gdańska”
Summary
FRAGMENT WSTĘPU
Zygmunt Krauze należy do kręgu najważniejszych kompozytorów polskich starszego pokolenia. Jego znaczące osiągnięcia artystyczne od półwiecza fascynują i zwracają uwagę słuchaczy, krytyków i muzykologów. zadecydowały o tym jego bezkompromisowość i „oddzielność”, przejawiające się w nawiązaniu do idei nieprocesualnej muzyki pozbawionej odniesień przedmiotowych, która zdeterminowała stylistykę stworzonego przez niego unizmu muzycznego, wzorowanego na malarskim unizmie Władysława Strzemińskiego. I choć Krauze w późniejszych dziełach stopniowo zaczął odchodzić od tej estetyki, top rzez środowisko muzyczne w Polsce i poza granicami nadal traktowany jest przede wszystkim jako twórca i czołowy przedstawiciel unizmu w muzyce.
Pierwszym pomysłem prowadzącym do stworzenia tej publikacji stała się chęć pokazania nieco odmiennego, acz bardzo ważnego oblicza twórczego kompozytora, związanego z jego działaniami artystycznymi dość odległymi od unizmu. Ale idea powstania książki, która narodziła się spontanicznie wiosną 2015 roku, wynikła w pewnym stopniu także z okoliczności zewnętrznych. Otóż Senat i władze Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi nadały profesorowi Zygmuntowi Krauzemu zaszczytny tytuł doktora honoris causa. Uroczyste wręczenie tej godności nastąpiło podczas Święta Uczelni w dniu 24 marca 2015 roku, a niedługo później w gronie pracowników Katedry Teorii Muzyki zakiełkowała myśl o tym, by przypieczętować to zdarzenie napisaniem monografii poświęconej twórczości Krauzego. Chcieliśmy podjąć nowe badania naukowe dotyczące muzyki tego artysty, pokazać jego styl i estetykę. A jednocześnie uczcić Profesora, z którym znaczna część spomiędzy nas, autorów tekstów zawartych w tej książce, ma okazję współpracować w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Reżyserski teatr operowy XXI wieku. Nurty i twórcy
Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-75-9
objętość: 398 stron
SPIS TREŚCI
Wstęp
Cześć pierwsza: Nurty
- Klasyka, elegancja, tautologia
- Pogłębienie ideowo-symboliczne
- W uścisku psychoanalizy
- W kręgu ideologii i polityki
- Totalitaryzm i przemoc
- Obraz, taniec, film
- Teatr w teatrze i koncepcja lustra
- Totalna farsa
- Brzydota, groteska, wulgarność
- Operowy teatr offowy
Część druga: Twórcy
- Götz Friedrich: ojciec-założyciel teatr reżyserskiego
- Harry Kupfer: operowy neorealizm
- Andreas Homoki: teatr par excellence
- David Pountney: opera w wielowymiarowej współczesności
- Robert Carsen: teatr inteligentny i głęboki
- Achim Freyer: plastyczny teatr operowy z muzyką w tle
- Mariusz Treliński: w poszukiwaniu polskiej drogi
- Hans Neuenfels: obsesje genitalne i łamanie tabu
- Barrie Kosky: wszystko jest teatrem
- Calixto Bieito: kompleksy i wstrząsy
- Claus Guth: wieczne poszukiwania
- Peter Konwitschny: drugie dno ludzkiej duszy
Zakończenie
Literatura
Spis fotografii
Wykaz omówionych spektakli
Summary
ZE WSTĘPU
„Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”
Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze
red. Ziemowit Wojtczak
Łódź 2012
ISBN: 978-83-60929-31-5
objętość: 244 strony
ZAWARTOŚĆ
- Przedmowa
- ANDRZEJ WOLAŃSKI
Opera i dramaty muzyczny w kontekście ogólnej teorii dramatu - WIESŁAW BEDNAREK
Recepcja jako faza dekodowania w spektaklu operowym postrzeganym przez pryzmat aktu komunikacji społecznej - MAŁGORZATA GRAJTER
Fidelio Beethovena – prawda czy fikcja, czyli kim naprawdę była Leonora? - ALEKSANDRA BUBICZ-MOJSA
Śpiewak w służbie prawdy scenicznej w nowym stylu mozartowskim – dramma per musica – w oparciu o główne postacie sopranowe Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta - AGNIESZKA KUROWSKA
Recytatyw acompagnato jako forma wokalnej wypowiedzi w operach W. A. Mozarta - IWONA KOWALKOWSKA
Kobieta o kobietach w operach W. A. Mozarta - MONIKA FEDYK-KLIMASZEWSKA
Gaetano Donizetti – Anna Bolena. Trudności wykonawcze mezzosopranowej partii Jane Seymour - ZIEMOWIT WOJTCZAK
Z dziejów Carmen Georgesa Bizeta - IZABELA JEŻOWSKA
Porgy and Bess George’a Gershwina jako dojrzała synergiczna folk-opera - MONIKA KOLASA-HLADÍKOVÁ
Opery Bohuslava Martinů. Droga twórcza od modernizmu do mistycyzmu - BOŻENA HANNA WAGNER
Opera w Polsce – dawniej i dziś - MAREK GŁOWACKI
Różnice w wykonawstwie dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej w nagraniach współczesnych i sprzed 70. laty na podstawie Pasji wg św. Mateusza J. S. Bacha - Autorzy tekstów
- Indesk osób
- Summaty
- Dodatek A – programy sesji, konferencji i koncertów towarzyszących
- Dodatek B – sesja w obiektywie
FRAGMENT PRZEDMOWY
Związki słowa i muzyki w literaturze operowej niemal od zawsze były przedmiotem niekończących się dyskusji, toczących się zarówno na niwie teoretycznej, jaki przewijających się w praktycznych wypowiedziach artystycznych. Wystarczy tylko przypomnieć, że postulowany przez członków Cameraty florenckiej śpiew deklamacyjny, już w swojej nazwie zawiera niejako przyczynek do podjęcia wspomnianego dyskursu. Mimowolnym głosem w tej debacie stał się także tytuł zapomnianej nieco opery Antonia Salieriego – Prima la musica e poi le parole. Tytuł będący w swej istocie poniekąd kolejnym pytaniem o prymat jednej lub drugiej warstwy składającej się na widowisko szeroko rozumianego teatru operowego. Pytaniem szczególnie interesującym wobec dzisiejszej tendencji do badań o charakterze interdyscyplinarnym. Nic zatem dziwnego, iż wystawienie wspomnianego dzieła przez studentów łódzkiej Akademii Muzycznej sprowokowało zorganizowanie całej sesji naukowo-artystycznej oraz konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom teatru operowego.