The Grazyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music in Lodz
  • START
  • Academy
    • About us
    • Authorities
    • Senate
    • Structure
    • Staff
      • Full Professors
      • Associate Professors
      • Habilitated Doctors
      • Doctors
      • Assistants
      • Senior Lecturers
      • Lecturers
      • Other Teachers
    • Our successes
  • Studies
    • Academic calendar
  • For students
    • Webmail
    • Virtual University
    • FAQ
  • For candidates
    • Additional recruitment 2025/2026
    • Study in English - programs
      • Bachelor’s & Master’s studies
      • Postgraduate Studies
      • Doctoral traineeship
      • Preparatory courses
      • Artistic training program
    • Facilities for students with disabilities
    • Required documents
    • British Council EnglishScore
    • Tuition Fees
  • Erasmus+
  • News and Events
    • Academy news
    • Upcoming concerts and events
    • Cyclical concerts
    • Other recurring events
    • Music competitions
    • Previous concerts and events – archive
    • The 3rd Eugeniusz Towarnicki Flute Competition For Students
    • Translating Music #1
  • Contact

90 lat Filharmonii Łódzkiej

90 lat Filharmonii Łódzkiej

Materiały z konferencji naukowej z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”
 
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2006
objętość: 360 stron
cena: 25 zł

ZAWARTOŚĆ
    • Krystyna Juszyńska
      Wprowadzenie
 
Część I: Z dziejów Filharmonii Łódzkiej
    • Marek Karolak
      Alfred Strauch – pierwszy dyrektor Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej
    • Ryszard Bonisławski
      Miejsca rozbrzmiewające muzyką
    • Anna Kuligowska-Korzeniewska
      Łódzka Orkiestra Symfoniczna w Litzmannstadt Ghetto
    • Jolanta Miernik-Szostak
      Powojenna działalność orkiestry Filharmonii Łódzkiej (1945-1955)
    • Marek Nahajowski
      Działalność Stefana Marczyka w Państwowej Filharmonii w Łodzi (1955-1971)
    • Ewa Kowalczyk
      Państwowa Filharmonia w Łodzi pod batutą Henryka Czyża (1957-1960 i 1972-1980)
    • Beata Stróżyńska
      Państwowa Filharmonia w Łodzi w latach 1980-1987 i jej patron – Artur Rubinstein
    • Aleksandra Bęben
      Pod tymczasowym adresem. Filharmonia Łódzka w latach 1987-2004
    • Piotr Soszyński
      Rok jubileuszowy w Filharmonii Łódzkiej
 
Część II: Osiągnięcia artystyczne Filharmonii Łódzkiej
    • Krystyna Juszyńska
      Artystyczne podróże zagraniczne Filharmonii Łódzkiej w latach 1964 2005
    • Violetta Przerembska
      Od Egona Petriego do Eugena Indjića... Gościnne występy zagranicznych solistów-instrumentalistów w Filharmonii Łódzkiej (w latach 1915-2005)
    • Barbara Lachtara
      Łódzka Wiosna Artystyczna (1969-1976)
    • Magdalena Sasin
      Cykle koncertowe w Filharmonii Łódzkiej
    • Janusz Janyst
      Chór Filharmonii Łódzkiej (1969-2005)
    • Halina Dulikowska
      Kwartet im. Artura Rubinsteina
    • Zdzisława Szczech
      Muzyczna działalność edukacyjna Filharmonii Łódzkiej
    • Irena Łabiszewska
      Informacje konwencjonalne i niekonwencjonalne w programach Filharmonii Łódzkiej publikowanych w latach 1947-1987
 
Dyskusja
Filharmonia Łódzka w krajobrazie muzycznym miasta
    • Jerzy Bauer
    • Tomasz Bęben
    • Zbigniew Lasocki
 
Aneks
  • Marzena Złotorowicz-Gonera: Wspomnienie – list do Henryka Czyża
  • Kierownictwo Artystyczne Filharmonii Łódzkiej 1915-2005 Dyrektorzy Naczelni Filharmonii
  • Łódzkiej 1915-2005 Ewolucja nazwy Filharmonii Łódzkiej 1915-2005
  • Muzycy Orkiestry Państwowej Filharmonii w Łodzi (1975)
  • Muzycy Chóru Państwowej Filharmonii w Łodzi (1975)
  • Muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej (2006)
  • Muzycy Chóru Filharmonii Łódzkiej (2006)
  • Dyrekcja i pracownicy administracji Filharmonii Łódzkiej (2006)
  •  
  • Summary
  • Dokumentacja fotograficzna
 
FRAGMENT WPROWADZENIA

[…] Publikacja 90 lat Filharmonii Łódzkiej jest trzecią pracą z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”, zawierającą artykuły siedemnastu autorów - pracowników naukowych Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Łódzkiego, a także Filharmonii i Towarzystwa Przyjaciół Łodzi – którzy od dłuższego czasu prowadzili wnikliwe badania nad wybranymi aspektami działalności łódzkiej Filharmonii, bądź pewnymi okresami jej historii, analizując zachowaną w archiwach dokumentację, programy i afisze koncertów, prasę łódzką, wspomnienia i wywiady muzyków i naocznych świadków, nagrania radiowe i telewizyjne itp. Inspiracją tych badań była niewątpliwie wspomniana konferencja, ale prezentowany w publikacji materiał został znacznie poszerzony i wzbogacony licznymi fotografiami, tabelami, wykazami i cytatami, oddając możliwie pełny obraz funkcjonowania Filharmonii Łódzkiej w krajobrazie kulturalnym naszego miasta i regionu. […]
Celem niniejszej publikacji jest ukazanie genezy i historii Filharmonii Łódzkiej obejmującej lata 1915-2005 oraz prezentacja bogatej działalności artystycznej, sylwetek dyrygentów i solistów, a także innych osiągnięć Filharmonii m.in. wyjazdy zagraniczne, osiągnięcia chóru, cykle koncertowe, działalność edukacyjna.

Krystyna Juszyńska

XXV lat Katedry Instrumentów Dętych, Perkusyjnych i Akordeonu. Historia i współczesność

XXV lat Katedry Instrumentów Dętych, Perkusyjnych i Akordeonu. Historia i współczesność

Materiały Sesji Naukowo-Artystycznej
 
red. Bożena Pellowska-Chudobińska
Łódź 2006
objętość: 200 stron
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ

       
    • Od redakcji
    • Komitet Organizacyjny Sesji
    • Program sesji
    • Działalność merytoryczno-organizacyjna katedry
    • Kadra pedagogiczna
    • Wykaz pedagogów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej i Akademii Muzycznej w Łodzi klas instrumentów dętych, perkusyjnych i akordeonu w latach 1945-2006
    • Kadra pedagogiczna Katedry Instrumentów Dętych, Perkusyjnych i Akordeonu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w roku akademickim 2006/2007
 
REFERATY
    • Józef Ciepłucha
      Zarys historii powstania Katedry Instrumentów Dętych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi
    • Bogdan Dowlasz
      Zarys rozwoju akordeonistyki w Polsce i na świecie ze szczególnym uwzględnieniem Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Absolwenci klas akordeonu Akademii Muzycznej w Łodzi w latach 1980/81 – 2005/06
    • Krzysztof Kamiński
      Metodyka prowadzenia dętych zespołów kameralnych w początkowym okresie ich istnienia
    • Igor Cecocho
      Rodzaje artykulacji oraz środków technicznych w grze na trąbce
    • Antoni Wierzbiński
      Kursy mistrzowskie jako istotny element kształcenia młodego instrumentalisty ze szczególnym uwzględnieniem klasy fletu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
 
LAUREACI KONKURSÓW, ABSOLWENCI
    • Janusz Kopczyński (oprac.)
      Osiągnięcia konkursowe studentów i absolwentów klas instrumentów dętych, perkusyjnych i akordeonu Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w latach 1954-2006
    • Janusz Kopczyński (oprac.)
      Wykaz absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej i Akademii Muzycznej w Łodzi klas instrumentów dętych, perkusyjnych i akordeonu w latach 1951-2006
    • Józef Ciepłucha
      Ocalić od zapomnienia
 
ANEKS
  • Zespoły pedagogów działające przy Katedrze Instrumentów Dętych, Perkusyjnych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Łodzi
  • Wybrane afisze i plakaty koncertów, sesji, festiwali i przeglądów organizowanych przez Katedrę Instrumentów Dętych, Perkusyjnych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Łodzi

 

 
FRAGMENT WSTĘPU

W roku bieżącym przypada XXV-lecie istnienia samodzielnej Katedry Instrumentów Dętych, Perkusyjnych i Akordeonu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Niniejsza praca stanowi zapis przebiegu Sesji Naukowo-Artystycznej zorganizowanej z tej okazji w dniach 14-17 października 2006 r.
Na program Sesji, obok referatów pedagogów Katedry, złożył się cykl koncertów, których wykonawcami byli pedagodzy, studenci, absolwenci oraz zaproszeni goście. Celem Sesji było przedstawienie w zarysie działalności Katedry, jej historii, dorobku pedagogicznego i artystycznego.

Sztuki nie sposób tworzyć ex nihilo. Jerzemu Bauerowi na siedemdziesięciolecie (książka z płytą CD)

Sztuki nie sposób tworzyć ex nihilo. Jerzemu Bauerowi na siedemdziesięciolecie

red. Marta Szoka, Ewa Kowalska-Zając, Olga Hans
Łódź 2006
objętość: 220 stron
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

     
  • Tabula gratulatoria
  • Wstęp
  • Introduction
  • Ewa Kowalska-Zając
    «Wyrosłem w zachwycie nad wielką muzyką europejską...» Jerzego Bauera dyskurs z tradycją
  • Ryszard Daniel Golianek
    Periodyzacje muzyki XX wieku
  • Małgorzata Gąsiorowska
    Kompozytor w świecie utraconych wartości
  • Wojciech Sztombka
    Myślenie i odpowiedzialność w XX-wiecznej filozofii egzystencji
  • Magdalena Grajter
    Spór o językowy charakter muzyki – kilka refleksji
  • Jolanta Szulakowska-Kulawik
    Humor w muzyce – szkic do obrazu
  • Janina Tatarska
    Wokół archetypów klasyczno-romantycznej pianistyki Witolda Lutosławskiego
  • Artur Zagajewski
    «Instrumentacja jest częścią komponowania» – rola instrumentacji w muzyce Witolda Lutosławskiego
  • Jerzy Bauer
    Twórczość Witolda Lutosławskiego jako źródło moich inspiracji oraz garść wspomnień
  • Jerzy Bauer
    Prawda w sztuce? prawda w muzyce
  • Jerzy Bauer
    Rozważania o formie muzycznej
  • Dokumentacja życia i twórczości Jerzego Bauera
    Kronika życia i twórczości
    Spis kompozycji
    Publikacje
    Bibliografia
    Absolwenci klasy kompozycji
    Prace magisterskie i dyplomowe
  • Program sympozjum i koncertów
  • Program płyty
  • Komentarze

 

 
FRAGMENT WSTĘPU

Niniejszy zbiór tekstów powstał z okazji jubileuszu 70-lecia prof. Jerzego Bauera, znakomitego kompozytora, od lat związanego z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – jako podarek i wyraz admiracji ze strony przyjaciół, kolegów, współpracowników, a także byłych uczniów Profesora. Wielu spośród Autorów tu występujących wiąże swoje wspomnienia z osobą Jerzego Bauera jako mistrza wprowadzającego w arkana sztuki muzycznej, inni również poprzez fakt obcowania z Jego muzyką. Ta wieloletnia działalność twórcza ma dla Łodzi i tutejszego środowiska artystycznego znaczenie niebagatelne [...]. Jako członkowie wspólnoty akademickiej jesteśmy świadomi przywileju, jakim jest bliskość Profesora – kompozytora, możliwość obserwowania Jego drogi twórczej, towarzyszenia Mu w momentach, gdy nowo napisane kompozycje po raz pierwszy rozbrzmiewają w koncertowej sali, i chcemy te chwile uchronić od niebytu. Podobnie, jak inspirującą dla wielu prac badawczych [...] rolę Kierownika Katedry Teorii Muzyki, wypełnianą przez ponad dwadzieścia lat.
Tytuł książki, Sztuki nie sposób tworzyć ex nihilo, cytuje [...] sentencję z wywiadu jakiego szereg lat temu Jerzy Bauer udzielił Januszowi Janystowi. Można te słowa odczytać jako credo Profesora [...], ale również jako zachętę do spojrzenia na Jego (i nie tylko Jego) twórczość w szeroko zarysowanych kontekstach – historycznym, filozoficznym, kulturowym, psychologicznym [...]. W kolejnych tekstach, które zostały wygłoszone podczas sympozjum w dn. 26 kwietnia 2006, jest więc mowa o twórczości Jerzego Bauera jakby pośrednio (wyjątek stanowi referat Ewy Kowalskiej-Zając prezentujący sylwetkę artystyczną Jubilata). […] Książka zawiera również trzy niepublikowane wcześniej eseje Jerzego Bauera. [...] Uzupełnieniem jest płyta CD z nagraniami utworów dedykowanych Profesorowi przez Jego byłych uczniów oraz Jego własnych kompozycji w wykonaniu A. Bauera i A. Tatarskiego. [...]

Marta Szoka

 
PŁYTA CD

Płyta stanowi dodatek do książki „Sztuki nie sposób tworzyć ex nilhilo. Jerzemu Bauerowi na siedemdziesięciolecie” i może być sprzedawana wyłącznie wraz z tą książką.

       
    1. Olga Hans – Miniatura
      Robert Fender (wiolonczela); Katarzyna Kling (fortepian)
    2. Sławomir Zamuszko – B-Walc
      Ewa Kaczmarek (fortepian)
    3. Piotr Grajter – Wiolonczeliza
      Małgorzata Smyczyńska (wiolonczela); Marek Pająk (fortepian)
    4. Maciej Staszewski – Sonitus Noctis 2
      Maciej Łabecki (skrzypce); Maciej Staszewski (fortepian)
    5. Krzysztof Grzeszczak – Baueriada
      Tomasz Guz, Magdalena Kling-Fender (skrzypce); Dorota Stanisławska (altówka); Małgorzata Smyczyńska (wiolonczela)
    6. Jerzy Bauer – Wariacje w poszukiwaniu tematu
      Andrzej Bauer (wiolonczela)
    7.      

Jerzy Bauer

      –

Suita

    1. Drżenia
    2. Obsesja
    3. Punkty
      Andrzej Tatarski (fortepian)
    4. Jerzy Bauer – Toccatina polska
      Andrzej Tatarski (fortepian)
    5. Jerzy Bauer – Kołysanka
      Andrzej Tatarski (fortepian)
    6.      

Jerzy Bauer

      –

2 Inskrypcje dla Witolda Lutosławskiego w 10. rocznicę śmierci

    1.  
    2.  
      Andrzej Tatarski (fortepian)
    3. Jerzy Bauer – TO
      Andrzej Bauer (wiolonczela); Andrzej Tatarski (fortepian)
    4.  

 

    TOTAL TIME 72'31"

Sztuki nie sposób tworzyć ex nihilo. Jerzemu Bauerowi na siedemdziesięciolecie

MUSICA MODERNA x 50 (książka z płytą CD)

MUSICA MODERNA x 50

red. Marta Szoka, Ewa Kowalska-Zając, Olga Hans
Łódź 2007
objętość: 80 stron
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Musica Moderna x 50, czyli czas podsumowań i refleksji (Wstęp)
  • Musica Moderna x 50, or the Time of Conclusions and Reflections (Introduction)
  • Izabela Nahajowska: MM w liczbach
  • Musica Moderna – wspomnienia i refleksje
  • Ewa Kowalska-Zając: Rola łódzkiego Festiwalu Do-Re-Mi w popularyzacji muzyki współczesnej dla dzieci
  • Przyszłość muzyki komponowanej – zapis dyskusji panelowej z udziałem Zygmunta Krauzego, Wojciecha Michniewskiego, Jerzego Kornowicza, Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego, prowadzenie: Marta Szoka
  • CD: dokumentacja archiwalna wykonań Sesji Musica Moderna

 

FRAGMENT WSTĘPU

Kiedy 25 lat temu powstała myśl o stworzeniu zorganizowanego forum prezentacji prac studentów kompozycji, stymulatorem realizacji tej idei było wprowadzenie do programów nauczania dla studentów wydziałów wykonawczych przedmiotu pt. „Propedeutyka muzyki współczesnej”. Studenci czwartego roku z zaawansowanym warsztatem wykonawczym, wykazywali znaczne zainteresowanie nowym przedmiotem, a ich interpretacje zasługiwały często na publiczna prezentację. Takie były początki. W trakcie organizowania pierwszych sesji zainteresowanie wykonawstwem muzyki współczesnej okazywali coraz liczniej także pedagodzy. Zakres programów znacznie się poszerzył, obejmując kompozycje literatury światowej. Współpraca Akademii Muzycznej w Łodzi z uczelniami zagranicznymi umożliwiła udział w „Modernie” twórców i artystów z różnych środowisk kulturalnych Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych, Japonii. Doszliśmy w rozwoju do etapu obecnego, kiedy każda sesja obejmuje ponad dziesięć koncertów promocyjnych nowej muzyki, wykłady związane z problematyka warsztatu kompozytorskiego, spotkania z twórcami. […]
Niniejszą publikacją pragniemy upamiętnić fakt nieprzerwanej historii 50 edycji (czyli 25-lecia) sesji Musica Moderna. Właśnie historii dotyczą artykuły Izabeli Nahajowskiej i Ewy Kowalskiej-Zając, które nie tylko próbują podsumować dokonania Musica Moderna, ale także poszerzyć jej kontekst o inne przejawy propagowania muzyki współczesnej w Łodzi (np. festiwal Do-Re-Mi). Z kolei o przyszłości dyskutowano podczas specjalnego panelu, zatytułowanego „Przyszłość muzyki komponowanej”, którego zapis również publikujemy. Z wszystkimi trzema wymiarami czasu „modernowego” spotkamy się w wypowiedziach i wspomnieniach twórców, współorganizatorów, kompozytorów i wykonawców, związanych z naszymi sesjami. Cennym dopełnieniem jest dokumentacja wykonań wszystkich edycji Musica Moderna, dołączona w wersji elektronicznej do każdej książki.

Bronisław Kazimierz Przybylski

Głos ludzki i instrumenty dęte – wspólne aspekty techniczne i wykonawcze

Głos ludzki i instrumenty dęte – wspólne aspekty techniczne i wykonawcze

red. Ziemowit Wojtczak
Łódź 2007
objętość: 220 stron
cena: 15 zł
 
NAKŁAD WYCZERPANY

ZAWARTOŚĆ
  • Przedmowa
  • Beata Stróżyńska – Muzyka wokalna jako ideał i wzorzec dla twórców oraz odtwórców XVIII-wiecznych utworów instrumentalnych
  • Krystyna Rorbach – Włoska opera romantyczna pierwszej połowy XIX wieku. „Wielka Trójka”
  • Marek Głowacki – Figury retoryczno-muzyczne w kantacie i oratorium barokowym na podstawie Pasji wg św. Jana J. S. Bacha oraz ich znaczenie w wokalnym i instrumentalnym wykonawstwie
  • Olga Ksenicz – Mozartowskie arie sopranowe z koncertującymi instrumentami dętymi – analiza i zagadnienia techniczne w świetle wybranych przykładów
  • Agnieszka Drożdżewska – Sposoby zestawiania partii trąbki i głosu w sopranowych ariach barokowych
  • Paweł Sobierajski – Kiedy wokalistom puszczają nerwy… czyli o naturze, przyczynach i objawach stresu oraz o radzeniu sobie z nim w praktyce pedagogicznej i koncertowej
  • Krzysztof Kamiński – Metodyka prowadzenia dętych zespołów kameralnych w początkowym okresie ich istnienia
  • Ryszard Cieśla – Technika oddechowa podczas śpiewu i gry na instrumentach dętych
  • Georgij Kurkov – Wybrane aspekty pracy akompaniatora z wokalistą i wykonawcami grającymi na instrumentach dętych
  • Piotr Miciński – Praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej i doświadczenia scenicznego w prawidłowym budowaniu dramaturgii recytatywu operowego
  • Autorzy tekstów
  • Indeks osób
  • Dodatek A – programy sesji i koncertów towarzyszących
  • Dodatek B – sesja w obiektywie

 

FRAGMENT PRZEDMOWY

[…] W roku 2005 z inicjatywy grupy studentów, członków Koła Naukowego Wokalistów, działającego przy Katedrze Wokalistyki w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, narodziła się koncepcja cyklu sesji naukowo-artystycznych, których wspólnym mianownikiem miałyby być poszukiwania podobieństwa różnych grup instrumentów dętych do głosu ludzkiego. Wspólne dla głosu i instrumentów cechy poszukiwane miały być zarówno na niwie teoretycznej – w postaci referatów naukowych dotyczących różnych aspektów odpowiednich dla danych instrumentów technik wykonawczych – oraz na niwie praktyki wykonawczej artystycznego współdziałania danych instrumentów i głosu ludzkiego w różnorodnych kompozycjach. Jednocześnie, oprócz wymienionych wyżej założeń ogólnych, dodatkowym celem, jaki przyświecał twórcom tego cyklu, było zwrócenie uwagi na pewne aspekty pedagogiczne, charakterystyczne dla określonych metod nauczania gry na różnych instrumentach (w tym nauki śpiewu) i ich wzajemne przenikanie, w celu wypracowywania coraz to doskonalszych sposobów kształcenia. Pierwsza Ogólnopolska Sesja Naukowo-Artystyczna z tego cyklu, odbyła się w dniach 18 i 19 maja 2006 roku pod hasłem „Głos ludzki i flet jako pokrewne instrumenty muzyczne”. Doświadczenia tej sesji ujęte zostały w postaci książki […]. Obecnie oddawana jest do rąk czytelników publikacja zatytułowana Głos ludzki i instrumenty dęte – wspólne aspekty techniczne i wykonawcze. Wydawnictwo to stanowi efekt obrad II Ogólnopolskiej Sesji Naukowo-Artystycznej, jaka odbyła się w dniach 10 i 11 maja 2007 roku, pod tym samym hasłem. Książka ta stanowi zarazem swoistą kontynuację, a także rozszerzenie wielu aspektów poruszonych w poprzednim woluminie. […]

Ziemowit Wojtczak

Beethoven mniej znany

Beethoven mniej znany

Materiały z sesji naukowo-artystycznej
 
red. Janusz Kopczyński
Łódź 2007
ISBN: 978-83-60929-16-2
objętość: 102 strony
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Wprowadzenie
  • Magdalena Pilch – Flet w czasach Beethovena
  • Rafael Gabriel Przybyła – Obój w okresie klasycyzmu i jego poprzednicy
  • Igor Cecocho – Trąbka w muzyce okresu klasycznego
  • Urszula Bereźnicka-Pniak – Kotły w muzyce okresu klasycznego
  • Janusz Kopczyński – Muzyka na instrumenty dęte w drugiej połowie XVIII wieku

 

FRAGMENT WPROWADZENIA:

Sesja stała się forum do wymiany myśli i poglądów dotyczących różnych aspektów wykonawstwa instrumentalnego muzyki czasów Beethovena. Referaty wygłoszone podczas Sesji, są dziełem członków Katedry oraz zaproszonych gości, a poruszane w nich zagadnienia dotyczące instrumentarium, różnorodnych problemów wykonawczych oraz literatury na instrumenty dęte. Odnoszą się więc do istotnej dla instrumentalistów problematyki, która podejmowana jest w naszym kraju niezwykle rzadko. Wydaje się, iż niniejsza publikacja jest odpowiedzią na potrzeby części środowiska muzycznego i w choć niewielkim stopniu wypełnia lukę istniejącą w polskim piśmiennictwie.

W kręgu tańca barokowego

W kręgu tańca barokowego

red. Piotr Grajter
Łódź 2007
objętość: 60 stron
 
cena: 25 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Wstęp
  • Romana Agnel
    Podstawowe formy tańca dworskiego w okresie baroku
  • Monika Polak-Luścińska
    Kostium barokowy w spektaklach baletowych w XVII i XVIII wieku
  • Marek Toporowski
    Kilka uwag dotyczących stylizacji tańców w suitach na instrumenty klawiszowe kompozytorów niemieckiego baroku

 

FRAGMENT WSTĘPU

Oddajemy do rąk Czytelników drugą już z kolei publikację poświęconą tematyce tańca w muzyce baroku. Zawiera ona teksty referatów wygłoszonych podczas drugiej edycji sesji naukowej „Taniec w muzyce baroku”, która odbyła się w dniach 8-11 marca 2007 r. w Akademii Muzycznej w Łodzi z inicjatywy tutejszej Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Autorami zamieszczonych artykułów są wybitni znawcy szeroko pojmowanej problematyki tańca historycznego. Dziedzina ta zajmuje wszak ważne miejsce w ich działalności artystycznej. […]

Piotr Grajter

Pianistyka łódzka

Pianistyka łódzka

Z cyklu Kultura muzyczna Łodzi
 
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2007
ISBN: 978-83-60929-12-4
objętość: 348 stron
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Spis treści
  • Wprowadzenie
  • Część I – Tradycje pianistyki łódzkiej
    • Irena Poniatowska
      Tradycje pianistyki polskiej i metodyki fortepianowej do pierwszych dekad XX wieku – zarys problematyki
    • Anna Wesołowska-Firlej
      Genealogia Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Piotr Soszyńsk
      Helena Kijeńska i Antoni Dobkiewicz – twórcy łódzkich tradycji pianistycznych
    • Krystyna Juszyńska
      Działalność Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi (1957-2007)
    • Maria Korecka-Soszkowska
      Imponderabilia pianistyki
  • Część II – Sylwetki pianistów łódzkich
    • Magdalena Krajewska-Sochala
      Artur Rubinstein – łodzianin na europejskich salonach muzycznych
    • Agnieszka Sanecka
      Władysław Kędra – sylwetka wirtuoza
    • Krystyna Juszyńska
      Miłosz Magin – łodzianin w Paryżu
    • Tadeusz Chmielewski
      Wspomnienie o Marii Wiłkomirskiej (1904-1995)
    • Beata Cywińska
      Postać Emmy Altberg – profesora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi
    • Bogusław Wódka
      Zbigniew Szymonowicz (1922-1995)
    • Lucjan Cieślak
      Tadeusz Chmielewski – pianista i pedagog
    • Lucjan Cieślak
      Karol Nicze – pianista wszechstronny
  • Część III Wydarzenia pianistyczne w Łodzi
    • Violetta Przerembska
      Wielcy pianiści i ich występy w Łodzi
    • Marek Bielacki
      Jazzowi pianiści łódzkich „Melomanów”. Komeda, Trzaskowski, Kurylewicz
    • Irena Łabiszewska
      Łódzkie konkursy pianistyczne
    • Małgorzata Szubert
      Konkurs Pianistyczny dla Dzieci im. Emmy Altberg
    • Wojciech Grochowalski
      Międzynarodowa Fundacja Muzyczna im. Artura Rubinsteina
  • Część IV Łódzcy pianiści-kameraliści
    • Aleksandra Nawe
      Historia powstania Katedry Kameralistyki oraz Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicz
    • Anita Krochmalska-Podfilipska
      Kiejstut Bacewicz jako artysta-kameralista i pedagog
    • Joanna Hajn-Romanowicz
      Bronisław Hajn. Pianista-kameralista i pedagog (1934-2001)
    • Aleksandra Nawe
      Rajmund Ambroziak (1932-1996). Sylwetka artysty i pedagoga
    • Ewa Kaczmarek
      Anita Krochmalska-Podfilipska – pianistka i kameralistka
    • Janusz Janyst
      Pianiści-kameraliści łódzcy działający współcześnie
  • Biogramy artystyczne łódzkich pianistów
  • Summary

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Celem tej publikacji jest przedstawienie historii rozwoju pianistyki łódzkiej, skupionej w początkach XX wieku wokół licznych szkół muzycznych, szczególnie Konserwatorium Heleny Kijeńskiej, a następnie Akademii Muzycznej w Łodzi oraz ukazanie – poprzez pryzmat ich działalności artystycznej często o zasięgu światowym – jak wielu znakomitych pianistów wywodzi się z Łodzi. Niewątpliwie do wielkich łodzian w dziedzinie pianistyki zaliczyć można: Artura Rubinsteina, Władysława Kędrę, Miłosza Magina, Marię Wiłkomirską, Emmę Altberg, Zbigniewa Szymonowicza i wielu innych, którzy swą sztuką rozsławiali Łódź i byli niewątpliwię ambasadorami kultury polskiej na świecie.

Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

red. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2009
ISBN: 978-83-60929-10-0
objętość: 198 stron
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Introduction
  • Wspomnienia
    • Grażyna Pstrokońska-Nawratil – Spotkać Mistrza…
    • Jerzy Bauer – Nadia Boulanger o Olivierze Messiaenie - wspomnienie “incydentalne”
    • Krzysztof Baculewski – Oliviera Messiaena wizerunek nieoczywisty
  • Idee
    • Mieczysław Tomaszewski – Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania
    • ks. Jan Kanty Pytel – Apokaliptyczne szofary w kompozycyjnej inspiracji muzyka
    • Dyskusja
  • Dzieła
    • Jerzy Stankiewicz – O pierwszym wykonaniu “Kwartetu na koniec czasu” Oliviera Messiaena w Stalagu VIII A w Görlitz. Casus dzieła szczególnego
    • Ewa Kowalska-Zając – “Quatuor pour la fin du Temps” - Messiaenowska wizja “Apokalipsy” czy artystyczna kreacja mitu?
    • Ryszard Daniel Golianek – “Turangalîla-Symphonie” Oliviera Messiaena w kontekście tradycji muzycznej
    • Tomasz Baranowski – Teologia “Dwudziestu spojrzeń na dzieciątko Jezus”
    • Michael Heinemann – Summa organistica. O “Livre du Saint Sacrement” Oliviera Messiaena
    • Dyskusja
  • Konteksty
    • Marta Szoka – Messiaen – Dupré – Alain. Filiacje i kontradykcje
    • Alicja Jarzębska – Magia brzmienia i racjonalne aspekty jej notacji w poetyce twórczej Messiaena i Strawińskiego
    • Aleksandra Bęben – Olivier Messiaen w polskim piśmiennictwie krytyczno-muzycznym
    • Tomasz Kłys – Ptaki z katalogu Oliviera Messiaena
    • Dyskusja
  • Program konferencji
  • Autorzy
  • Koncerty

 

FRAGMENT WSTĘPU

Muzykę Oliviera Messiaena otacza aura tajemniczości, niezwykłości, mistyki, a jednocześnie twórca ten uchodzi za jednego z najbardziej oryginalnych kompozytorów XX wieku. Jego fascynacja filozofią i teologią katolicką oraz muzyką natury identyfikowaną ze śpiewem ptaków, a z drugiej strony przejawiane przezeń dążenie do racjonalnego skatalogowania rozmaitych elementów dzieła muzycznego – skal, rytmów itd. – wskazują na wielość i bogactwo inspiracji w jego twórczości i na niezwykle szerokie horyzonty jego osobowości artystycznej.
Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zorganizowała w listopadzie 2008 roku sympozjum naukowe Olivier Messiaen w kręgu idei artystycznych i filozoficznych. Stało się ono okazją do spotkania badaczy zainteresowanych tą problematyką, a jednocześnie przyczyniło się do zaprezentowania aktualnego spojrzenia na dokonania twórcze i postawę artystyczną autora Ptaków egzotycznych. Niniejszy zbiór tekstów Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej stanowi pokłosie tego spotkania.

  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24