Aktualność awangardy. Tendencje modernistyczne w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego
Anna Wójcikowska
Łódź 2019
ISBN: 978-83-60929-68-1
objętość: 236 stron
cena: 35 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
Rozdział 1.
Tendencje awangardowe i nurty modernistyczne w muzyce XX wieku
1.1. Awangarda i modernizm – zakresy pojęć
1.2. Dwie awangardy w muzyce XX wieku
1.2.1. Periodyzacja
1.2.2. Główne nurty i przedstawiciele
1.2.3. Rola studiów eksperymentalnych, festiwali muzyki nowej i kursów kompozytorskich
1.3. Awangarda w muzyce polskiej II połowy XX wieku – osiągnięcia, twórcy, dzieła
Rozdział 2.
Marcin Stańczyk i Artur Zagajewski – artystyczne korzenie, drogi twórcze
2.1. Środowisko i tradycje muzyczne w łódzkim kręgu kompozytorskim
2.2. Droga twórcza Marcina Stańczyka
2.3. Droga twórcza Artura Zagajewskiego
2.4. Stańczyk i Zagajewski a łódzka tożsamość w muzyce
Rozdział 3.
Futuryzm i teatralizacja wykonania. Przejawy związków z awangardą w utworach Marcina Stańczyka
3.1. Muzyka tkana jako współczesna realizacja idei futurystycznych
3.2. OPERA 3 a gatunek teatru instrumentalnego
Rozdział 4.
Przedmioty dźwiękowe i neosonoryzm – tendencje modernistyczne w kompozycjach Artura Zagajewskiego
4.1. Nature Morte – dzieło kompozytora‐konstruktora
4.2. Stabat Mater w perspektywie sonoryzmu
Rozdział 5.
Zakres i sposoby nawiązania do idei modernistycznych w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego
5.1. Cechy wspólne a rozwiązania indywidualne i preferencje estetyczne
5.2. Awangarda w muzyce Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego a inne przejawy idei modernistycznych
- Zakończenie
- Wykazy utworów Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego
- Bibliografia
- Spis przykładów nutowych
- Summary
Ze wstępu:
„Autorka niniejszych rozważań stawia zatem tezę o aktualności awangardy w XXI wieku i jej żywej obecności w muzyce dzisiejszej. Owa aktualność awangardy może być rozumiana dwojako. Z jednej strony jest to nie tyle kontynuacja, ile świadome i swobodne korzystanie ze środków i rozwiązań wypracowanych przez kompozytorów awangardowych, a także czytelne odwołanie się do pewnych idei XX-wiecznej awangardy. Z drugiej strony to postawa buntu, kontestacji, łamanie reguł, artystyczna wyrazistość i silny indywidualizm. Wybór padł na dwóch kompozytorów związanych z Łodzią, urodzonych w drugiej połowie lat 70. XX wieku – Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego oraz ich postawy twórcze. Na przykładzie czterech kompozycji, przeznaczonych na różne składy wykonawcze i reprezentujących różne gatunki, ale napisanych w zbliżonym czasie (lata 2010–2013), autorka starała się wykazać związki ich muzyki z nurtami awangardy XX wieku i zbadać, na ile są one przez kompozytorów uświadomione i zamierzone. Innym z celów było wypełnienie luki w wiedzy teoretycznomuzycznej na temat najnowszej twórczości kompozytorskiej, która do tej pory – z kilkoma wyjątkami – omawiana była przez krytyków i muzykologów skrótowo, na łamach tekstów publicystycznych.”
Franciszek Wesołowski
Łódź 2019
wyd. VIII poprawione
objętość: 196 stron
oprawa bindowana
cena: 50 zł
ZAWARTOŚĆ
- Przedmowa
- Łączenie trójdźwięków triady bez przewrotu
- Przewroty trójdźwięków triady. Dźwięki obce
- Trójdźwięki poboczne i formy dominanty dysonansowej
- Cztero- i pięciodźwięki
- Figuracja, alteracja niemodulująca
- Układ dwu-, trzy- i pięciogłosowy. Zmienny układ głosów. Układ na różne składy instrumentalne i wokalne. Wzmacnianie głosów oktawami. Nuta stała. Swobody w prowadzeniu głosów.
- Modulacja
- Rozwój systemu tonalnego
- Ćwiczenia
FRAGMENT PRZEDMOWY
Podręcznik „Nauka harmonii” jest przeznaczony jako pomoc naukowa dla studentów Akademii Muzycznej i uczniów szkół muzycznych II stopnia. Zawiera on zwięzły, skrótowy wykład harmonii tonalnej dur-moll, zwalniając tym samym studiującego od robienia uciążliwych notatek.
W szkolnictwie wyższym większy nacisk położyć należy na tworzenie własnych konstrukcji harmonicznych, harmonizowanie sfigurowanych melodii pisemnie i na fortepianie, realizację basu cyfrowanego i niecyfrowanego, modulację, pisanie ćwiczeń przeznaczonych na różne zespoły oraz analizę dzieł muzycznych. Natomiast w szkołach muzycznych II stopnia szczególny nacisk położyć należy na praktyczne i słuchowe opanowanie akordyki, oszczędne stosowanie figuracji oraz na rozwijanie inwencji twórczej poprzez tworzenie własnych konstrukcji harmonicznych i melodii na podstawie danych funkcji harmonicznych. […]
Franciszek Wesołowski
red. Marta Szoka
Łódź 2019
ISBN: 978-83-60929-69-8
objętość: 298 stron
cena: 45 zł
ZAWARTOŚĆ
- Spis treści
-
Ryszard Daniel Golianek
Powracające fale w muzyce polskiej lat 1918–2018: dziedzictwo poetyki Mieczysława Karłowicza? Uwagi wstępne
[Recurring waves in Polish music in 1918–2018: the legacy of Mieczysław Karłowicz’s poetics? Preface] -
Miłosz Bazelak
„Mówić o rzeczach wielkich, mówić o rzeczach ważnych” – o etosie romantycznym w muzyce polskiej po 1918 roku
[‘Speaking about great things, speaking about important matters’ – on the Romantic ethos in Polish music after 1918] -
Agnieszka Draus
Powracające fale nostalgii – o polskiej muzyce programowej minionego stulecia
[Recurring waves of nostalgia – on Polish program music of the past century] -
Ewa Kowalska-Zając
Poemat symfoniczny – postmodernistyczna reinterpretacja tradycji gatunkowej
[Symphonic poem – postmodernist reinterpretation of the genre tradition] -
Teresa Malecka
Polska muzyka religijna 1918–2018. Twórcy, konteksty, funkcje
[Polish sacred music in 1918–2018. Authors, contexts, roles] -
Jolanta Szulakowska
Między mitem a utopią – zaśpiewy narodowej dumy – obszary infiltracji ideologii, czyli ogląd postaci folkloru w muzyce polskiej w latach 1918–2018
[Between myth and utopia – calls of national pride – areas of ideological infiltration, or a panorama of folklore figures in Polish music in the period of 1918–2018] -
Beata Bolesławska-Lewandowska
Konstruktywizm i konstrukcja w muzyce polskiej XX i XXI wieku
[Constructivism and structure in Polish music of the 20th and 21st centuries] -
Anna Wójcikowska
Od Szymanowskiego do Stańczyka – aspekt brzmieniowy w muzyce polskiej ostatniego stulecia
[From Szymanowski to Stańczyk – the sound aspect in Polish music of the last century] -
Marta Szoka
Refleks antynomii francusko-niemieckich w polskiej muzyce XX i XXI wieku
[Reflection of French-German antinomies in Polish music of the 20th and 21st centuries] -
Andrzej Tuchowski
Pomiędzy wartościami uniwersalnymi a narodowymi: Witold Lutosławski a tradycje kultury polskiej
[Between universal and national values: Witold Lutosławski and Polish culture traditions] -
Janina Tatarska
Twórczość fortepianowa i pianistyka Witolda Lutosławskiego. Od konwencji do kreacji
[Piano works and piano art of Witold Lutosławski. From convention to creation] -
Maciej Ziółkowski
Toposy muzyki Chopina i Szymanowskiego w twórczości Kazimierza Serockiego
[Topi of Chopin’s and Szymanowski’s music in the works of Kazimierz Serocki] - Autorzy
- Indeks nazwisk
- Summary
Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2019
ISBN: 978-83-60929-72-8
objętość: 414 stron
cena: 55 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
Część I Rozwój notacji muzycznej w XX wieku
- Rozdział 1. Notacja jako ogniwo łańcucha komunikacyjnego
1.1 Rola i funkcje notacji
1.2 Terminologia i klasyfikacje zjawiska - Rozdział 2. Modyfikacje notacji tradycyjnej
2.1 Tendencja do standaryzacji zapisu
2.2 Reformy notacji tradycyjnej
2.2.1. Notacja symboliczna (alfabetyczna i numeryczna)
2.2.2. Notacja symboliczno-geometryczna (liniowa, tabulaturowa)
2.2.3. Notacja graficzna i muzyczna stenografia
2.3 W poszukiwaniu notacji idealnej - Rozdział 3. Procesy stymulujące rozwój XX-wiecznej notacji
3.1 Rozwój i przemiany w zakresie organizacji materiału dźwiękowego
3.2 Porzucenie tradycji organizacji czasu
3.3 Indeterminizm formy - Rozdział 4. Nowe rozwiązania notacyjne
4.1 Intermedializacja sztuki i jej notacyjne konsekwencje
4.2 Partytury słowne i event scores
4.3 Grafika muzyczna
4.3.1. Geneza
4.3.2 Próba definicji
4.3.3. U źródeł – December 1952
4.3.4. Grafika muzyczna jako narzędzie komunikacji
Część II Rozwiązania notacyjne w partyturach kompozytorów polskich II połowy XX wieku
- Rozdział 5. Polska szkoła kompozytorska – indywidualne strategie twórcze
5.1 Bogusława Schaeffera droga od „punktu zerowego” do kresu „możliwości muzyki”
5.2 Notacyjne ekwiwalenty Calderowskich mobili – idea alegoryzmu kontrolowanego Witolda Lutosławskiego i jej rezonans w polskiej twórczości kompozytorskiej
5.3 Zapis kompozycji unistycznych – Zygmunta Krauzego notacyjne ekwiwalenty dla „optymistycznej homogeniczności” dzieł Władysława Strzemińskiego
5.4 Stymulujący wpływ techniki sonorystycznej na rozwój notacji: Penderecki, Szalonek, Górecki - Rozdział 6. Gatunkowe determinanty
6.1 „Fingerprint” partytury symfonicznej
6.2 Nowe rozwiązania notacyjne partytury wokalnych i wokalno-instrumentalnych
6.3 Partytury kameralne – aspekt notacyjny mobilności, poliwersyjności i indeterminizmu formy - Rozdział 7. Notacja determinowana medium wykonawczym
7.1 Zapis kompozycji parateatralnych (teatr instrumentalny i happening)
7.2 Zapis kompozycji elektroakustycznych - Rozdział 8. Wizualizacja partytury
8.1 Muzyka inspirowana obrazem
8.2 Notacja graficzna i gatunek grafiki muzycznej w twórczości polskich kompozytorów II połowy XX wieku - Podsumowanie
- Aneksy
- Spis przykładów nutowych i tabel
- Bibliografia
- Indeks nazwisk
- Summary
ZE WSTĘPU
Czy można nie będąc synestetą zobaczyć muzykę? Czy możliwe jest stworzenie wizualnych ekwiwalentów dla zjawisk muzycznych? Czy można usłyszeć – z pomocą wyobraźni – muzykę zakodowaną w dziełach plastycznych, malarstwie i grafice? Odpowiedzi na te z pozoru dziwne pytania dostarcza bogata literatura przedmiotu oraz liczne przykłady wzajemnych korespondencji pomiędzy obrazem i dźwiękiem opisane przez różnych autorów, bynajmniej nie tylko kompozytorów. Szczególnie bujne i stymulujące dla rozwoju muzyki było oddziaływanie zjawisk plastycznych na przestrzeni II połowy XX wieku, głównie w latach 60. – w czasie artystycznego fermentu i dominujących tendencji intermedialnych. Pojawiające się wówczas nowe rozwiązania graficzne w obszarze notacji nie tylko wpływały na sam zapis muzyki, ale także generowały zmiany o charakterze fundamentalnym. Dzięki nim bowiem mogły zaistnieć nowe jakości brzmieniowe, większa elastyczność fakturalna, a także nowe rozwiązania formalne w postaci bogatej palety form otwartych.
red. Aleksandra Nawe
Łódź 2019
ISBN: 978-83-60929-71-1
objętość: 358 stron
cena: 35 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wprowadzenie
1. Z dziejów Katedry
- Bogusław Pikała
Kiejstut Bacewicz – artysta, pedagog, przyjaciel - Agnieszka Przybylska
Katedra Kameralistyki – historia - Anna Liszewska
Sesje i Konferencje Artystyczno-Naukowe Katedry, Kameralistyki - Aleksandra Nawe
Konkurs Muzyki Kameralnej w Łodzi
2. Wspomnienia. Kierownicy Katedry Kameralistyki po Kiejstucie Bacewiczu
- Witold Holtz
Tadeusz Chmielewski – artysta wybitny - Joanna Hajn-Romanowicz
Bronisław Hajn – pianista-kameralista i pedagog - Aleksandra Nawe
Rajmund Ambroziak – artysta i pedagog - Michał Drewnowski
Maria Gozdecka – Kierownik Katedry Kameralistyki (1996-2004) - Ewa Kaczmarek-Lewera
Anita Krochmalska-Podfilipska – pianistka i pedagog - Agnieszka Przybylska
Portret Bogusława Pikały – pianisty, kameralisty i pedagoga
Wspomnienia absolwentów
- Marek Mikołaj Pacholczyk
Witold Holtz – Kierownik Katedry Kameralistyki (2014-2018)
3. Pedagodzy Katedry Kameralistyki
- Pedagodzy Katedry Kameralistyki w latach minionych
- Pedagodzy Katedry Kameralistyki działający współcześnie
4. Aneksy
- Kalendarz wybranych wydarzeń artystycznych w latach 1961-2018
- Wydawnictwa Katedry Kameralistyki
- Informacje prasowe
- Afisze sesji i konferencji artystyczno-naukowych, konkursów i koncertów
- Afisze sesji i konferencji artystyczno-naukowych
- Afisze konkursów kameralnych
- Afisze koncertowe
- Zdjęcia
- Summary
ZE WSTĘPU
Niełatwe to zadanie w kilku zdaniach zawrzeć minione 60 lat istnienia Katedry Kameralistyki działającej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, później Akademii Muzycznej, a od 1999 Roku Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Ramy wprowadzenia obligują do skondensowanego opisu zawartości Monografii, którą łódzkie środowisko muzyczne otrzymuje jako podsumowanie dokonań kilku pokoleń muzyków pracujących w Pałacu Muzyki przy Gdańskiej 32.
Na tę historię złożyły się znaczące i drobne, spektakularne i codzienne, krajowe i zagraniczne osiągnięcia wielu artystów, pedagogów, absolwentów, studentów, uczestników muzycznych wydarzeń, koncertów, konkursów, sesji i konferencji naukowo-artystycznych, a także ich dyplomy doktoraty, habilitacje i profesury oraz doktorat honoris causa Kiejstuta Bacewicza – wielkiego Prekursora tego dzieła. Dzieła, którego opisania podjęli się żyjący tu i teraz pianiści-kameraliści motywowani chęcią pozostawienia trwałego śladu i uporządkowania archiwaliów z przełomu wieków związanych z działalnością pierwszej w Polsce powstałej w 1959 r. Katedry Kameralistyki.
Stella Kaczmarek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-73-5
objętość: 496 stron
cena: 35 zł
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I – teoretyczno-psychologiczna
Rozdział I. O zaburzeniach psychosomatycznych
1.1. Zarys historii psychosomatyki
1.2. Definicje zaburzeń psychosomatycznych
1.3. Geneza zaburzeń psychosomatycznych
1.4. Klasyfikacja chorób psychosomatycznych
1.5. Symptomy i opisy wybranych zaburzeń psychosomatycznych
1.6. Teorie opisujące choroby psychosomatyczne
1.7. Problemy z diagnozą u pacjentów psychosomatycznych
1.8. O medycynie psychosomatycznej i behawioralnej
1.9. Podsumowanie
Rozdział II. Udział czynników psychospołecznych w powstawaniu chorób psychosomatycznych
2.1. rola stresu w powstawaniu i rozwoju chorób psychosomatycznych
2.2. Znaczenie osobowości w powstawaniu chorób psychosomatycznych
2.3. Opis wzoru zachowania A
2.4. Model powstawania chorób psychosomatycznych
2.5. Podsumowanie
Rozdział III. Wpływ choroby psychosomatycznej na funkcjonowanie człowiek
3.1. Bezpośredni wpływ choroby na funkcjonowanie człowieka
3.2. Pośredni wpływ choroby na funkcjonowanie człowieka
3.3. Życie z chorobą przewlekłą
3.4. Adaptacja do choroby
3.5. Choroby psychosomatyczne a lęk i depresja
3.6. Psychologiczne konsekwencje choroby przewlekłej
3.7. Podsumowanie
Rozdział IV. Rola zasobów, emocji i poznania w chorobie psychosomatycznej
4.1. Rola zasobów i wsparcia w chorobie psychosomatycznej
4.1.1. Rola zasobów wewnętrznych w chorobie psychosomatycznej
4.1.2. Rola zasobów zewnętrznych w chorobie psychosomatycznej
4.1.3. Rola kryzysów w chorobie psychosomatycznej
4.2. Rola procesów poznawczych w chorobie psychosomatycznej
4.3. Rola procesów emocjonalnych w chorobie psychosomatycznej
4.3.1. Emocje a choroba psychosomatyczna
4.3.2. Rola aleksytymii w powstaniu chorób psychosomatycznych
4.3.3. Udział emocji w powstawaniu wybranych chorób psychosomatycznych
4.4. Podsumowanie
Rozdział V. Formy leczenia chorób psychosomatycznych
5.1. Modele leczenia chorób psychosomatycznych
5.2. Rola psychologa w leczeniu osób chorych psychosomatycznie
5.3. Pomoc psychologiczna
5.4. Zalecane formy psychoterapii
5.5. Farmakoterapia w leczeniu chorób psychosomatycznych
5.6. Inne metody leczenia chorób psychosomatycznych
5.7. Rola metod arteterapeutycznych w leczeniu chorób psychosomatycznych
5.8. Podsumowanie
Rozdział VI. Sytuacja psychosomatyki w Polsce
6.1. Statystyki dotyczące leczenia pacjentów psychosomatycznych w Polsce
6.2. Cele terapii pacjentów psychosomatycznych
6.3. Problemy pacjentów psychosomatycznych w Polsce
6.4. Podsumowanie
Część II – praktyczno-muzykoterapeutyczna
Rozdział VII. Rola muzykoterapii w leczeniu chorób psychosomatycznych
7.1. Definicje muzykoterapii / podstawy teoretyczne
7.1.1. Wybrane definicje muzykoterapii
7.1.2. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii
7.2. Zastosowanie muzykoterapii w leczeniu zaburzeń psychicznych
7.3. Zastosowanie muzykoterapii w leczeniu zaburzeń psychosomatycznych
7.3.1. Podstawy teoretyczne
7.3.2. Dotychczasowe badania
7.3.3. Muzykoterapia w rehabilitacji kardiologicznej
7.3.4. Muzykoterapia w rehabilitacji psychospołecznej
7.4. Podsumowanie
Rozdział VIII. Rodzaje improwizacji wykorzystywanych w muzykoterapii aktywnej
8.1. O improwizacji
8.2. O swobodnej improwizacji
8.3. O różnicy pomiędzy improwizacją a kompozycją
8.4. O roli improwizacji w muzykoterapii
8.5. O elementach dzieła muzycznego w improwizacji
8.6. O elementach improwizacji
8.7. O improwizacji w muzykoterapii aktywnej
8.8. O improwizacjach grupowych
8.9. O problemach związanych z tworzeniem improwizacji
8.10. Podsumowanie
Rozdział IX. Autorski model leczenia chorych psychosomatycznie przy pomocy muzykoterapii
9.1. Zastosowanie improwizacji w leczeniu chorób psychosomatycznych
9.2. Charakterystyka pacjentów psychosomatycznych
9.3. Opis settingu i rodzaju grupy
9.4. Schemat leczenia pacjentów psychosomatycznych
9.5. Podstawy teoretyczne
9.6. Autorski model leczenia pacjentów psychosomatycznych przy pomocy muzykoterapii
9.6.1. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania poznawczego
9.6.2. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania społecznego
9.6.3. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania osobistego (samooceny)
9.6.4. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania emocjonalnego
9.6.5. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania somatycznego
9.6.6. Inne przykłady improwizacji
9.7. Struktura sesji muzykoterapeutycznej
9.8. Rola terapeuty
9.9. Podsumowanie
Rozdział X. Badania jakościowe dotyczące pacjentów psychosomatycznych
10.1. Metodologia badań własnych
10.1.1. Cel i przedmiot badań
10.1.2. Problemy i hipotezy badawcze
10.1.3. Metody, narzędzia i techniki badawcze
10.1.4. Opis badanej grupy
10.1.5. Opis przeprowadzonych badań
10.2. Analiza uzyskanych wyników
10.2.1. Definicje psychosomatyki
10.2.2. Geneza chorób psychosomatycznych
10.2.3. Rodzaje chorób psychosomatycznych
10.2.4. Rola stresu w chorobach psychosomatycznych
10.2.5. Sytuacja pacjentów psychosomatycznych w Polsce
10.2.6. Różnice dotyczące pacjentów psychosomatycznych i psychicznych
10.2.7. Główne cele terapii pacjentów psychosomatycznych
10.2.8. Cechy charakterystyczne pacjentów psychosomatycznych
10.2.9. Sposoby leczenia pacjentów psychosomatycznych
10.2.10. Zastosowanie metod arteterapeutycznych w leczeniu pacjentów psychosomatycznych
10.2.11. Sposoby na poprawę sytuacji pacjentów psychosomatycznych
10.2.12. Stosowanie metod diagnostycznych
10.3. Dyskusja uzyskanych wyników
10.4. Podsumowanie
Rozdział XI. Badania ilościowe przeprowadzone na pacjentach psychosomatycznych
11.1. Podstawy teoretyczne
11.2. Metodologia badań własnych
11.2.1. Cel i przedmiot badań
11.2.2. Problemy i hipotezy badawcze
11.2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
11.2.4. Opis grupy badanej
11.2.5. Opis przeprowadzonych badań
11.3. Analiza uzyskanych wyników
11.3.1. Znaczenie muzyki w życiu pacjentów
11.3.2. Samoocena własnej muzykalności
11.3.3. Stosunek do muzykoterapii i ocena leczenia muzykoterapii
11.3.4. Osobiste zyski i trudności w muzykoterapii
11.3.5. Różnice między grupami
11.3.6. Związki korelacyjne
11.4. Dyskusja uzyskanych wyników
11.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Aneksy
1. Dyspozycja wywiadu dla terapeutów/psychologów/psychiatrów
2. Dyspozycja wywiadu dla muzykoterapeutów/choreoterapeutów
3. Transkrypcje wywiadów
4. Ankieta kwestionariusza
Summary
Z RECENZJI WYDAWNICZYCH
Monografia stanowi udaną inicjatywę pod względem wydawniczym. Może być skuteczną pomocą w naukach medycznych, psychologicznych, muzycznych, pedagogicznych. Autorka zwróciła szczególną uwagę na potrzebę rozpowszechniania wiedzy z zakresu psychosomatyki i pracy z pacjentami psychosomatycznymi przez muzykoterapeutów. Warto podkreślić, iż na polskim rynku wydawniczym praca stanowi pionierskie wydanie, wypełniające lukę w tym zakresie. Rozważania teoretyczne mają charakter interdyscyplinarny, niezbędny i pomocny specjalistom z zakresu muzykoterapii, arteterapii, medycyny psychosomatycznej, pedagogiki specjalnej.
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Ostatnie dekady pokazują systematyczny wzrost zainteresowania muzykoterapią, a jednocześnie znaczące braki w polskojęzycznych wydawnictwach z tego zakresu. Dotyczy to całego obszaru muzykoterapii, również problematyki terapii muzycznej osób z zaburzeniami o charakterze psychosomatycznym. Ma to także związek ze wzrastającą świadomością holistycznego ujmowania funkcjonowania człowieka, zauważania powiązania psychiki z somatyką, a co za tym idzie z liczbą przypadków pacjentów psychosomatycznych diagnozowanych co roku na świecie.
dr hab. Krzysztof Stachyra
Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-75-9
objętość: 398 stron
cena: 50 zł
SPIS TREŚCI
Wstęp
Cześć pierwsza: Nurty
- Klasyka, elegancja, tautologia
- Pogłębienie ideowo-symboliczne
- W uścisku psychoanalizy
- W kręgu ideologii i polityki
- Totalitaryzm i przemoc
- Obraz, taniec, film
- Teatr w teatrze i koncepcja lustra
- Totalna farsa
- Brzydota, groteska, wulgarność
- Operowy teatr offowy
Część druga: Twórcy
- Götz Friedrich: ojciec-założyciel teatr reżyserskiego
- Harry Kupfer: operowy neorealizm
- Andreas Homoki: teatr par excellence
- David Pountney: opera w wielowymiarowej współczesności
- Robert Carsen: teatr inteligentny i głęboki
- Achim Freyer: plastyczny teatr operowy z muzyką w tle
- Mariusz Treliński: w poszukiwaniu polskiej drogi
- Hans Neuenfels: obsesje genitalne i łamanie tabu
- Barrie Kosky: wszystko jest teatrem
- Calixto Bieito: kompleksy i wstrząsy
- Claus Guth: wieczne poszukiwania
- Peter Konwitschny: drugie dno ludzkiej duszy
Zakończenie
Literatura
Spis fotografii
Wykaz omówionych spektakli
Summary
ZE WSTĘPU
„Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”
red. Dorota Brolik-Bekrycht, Beata Stróżyńska
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-77-3
objętość: 168 stron
cena: 30 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wprowadzenie
- Agnieszka Muszyńska-Andrejczyk
Willidy – od „leggenda in un atto” do „opera-ballo in due atti” - Małgorzata Kubala
Śladami miłosnych fascynacji i dylematów moralnych Giacoma Pucciniego. Minnie z opery La Fanciulla del West. - Barbara Bonati
Ruchome obrazy – Puccini w archiwach filmowych - Marta Gabryelczak-Paprocka
Kawaler des Grieux oraz Manon Lescaut – psychologiczny i społeczny obraz postaci w książce Antoine’a Prévost’a oraz w operze Giacoma Pucciniego - Beata Stróżyńska
„Mussolini został niewątpliwie zesłany prze Boga, aby uratować Włochy” – postawa Pucciniego wobec faszyzmu w kontekście prób reinterpretowania jego twórczości - Dorota Brolik-Bekrycht
Pieśni Giacoma Pucciniego - Patrycja Krzeszowska-Kubit
Giacomo Puccini – mistrz operowych emocji. Ujęcie ról kobiecych w wybranych inscenizacjach realizowanych w Teatrze Wielkim w Łodzi
ZE WSTĘPU
Przynależność do organizacji studenckich, która daje młodym ludziom możliwość samodzielnych działań i rozwoju własnych zainteresowań, niejednokrotnie owocowała w łódzkiej Akademii Muzycznej ciekawymi przedsięwzięciami. Niewątpliwie należała do nich Konferencja Naukowo-Artystyczna „Puccini znany i mniej znany” zainicjowaną przez Koło Naukowe Miłośników-Wykonawców Muzyki Kameralnej, a współorganizowana przez Koło Naukowe Miłośników Opery i Organowe Koło Naukowe. Celem konferencji było uhonorowanie 160. rocznicy urodzin włoskiego twórcy. Inspiracją dla ujęcia tematu w sposób, na który wskazuje tytuł konferencji, stały się stosunkowo niedawno wydane dzieła tego czołowego przedstawiciela opery włoskiej przełomu XIX i XX wieku. Publikacje te są wyjątkowo interesujące ze względu na zawarte w nich utwory nieprzeznaczone na scenę operową, a także dlatego, że stanowią impuls do reinterpretacji wzbogaconej nowymi źródłami.
red. Ewa Kumik
Łódź 2020
ISBN 978-83-60929-79-7
objętość: 422 strony
cena: 35 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
Część I TEORETYCZNE ROZWAŻANIA NAD EDUKACJĄ MUZYCZNĄ
- Mirosław Grusiewicz
Wyzwania edukacji muzycznej. Przemiany na świecie a polska praktyka - Maciej Kołodziejski
Paradygmaty badawcze w edukacji muzycznej. (Dwu)biegunowość podejść metodologicznych? - Marcin Michalak
Studia nad muzyką popularną i popkulturowa edukacja muzyczna w Polsce - Aleksandra Pawłowska
Specyfika pracy z dzieckiem z Alkoholowym Zespołem Płodowym na lekcji muzyki – aspekty psychologiczne - Lidia Kataryńczuk-Mania
Wybrane refleksje na temat znaczenia muzykoterapii w życiu człowieka - Jadwiga Uchyła-Zroski
Cisza jako atrybut muzyczny i pedagogiczny
Część II EDUKACJA MUZYCZNA W PRAKTYCE SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO
- Jarosław Domagała
Szkoły umuzykalniające – ważny element polskiej koncepcji edukacji muzycznej - Jakub Michał Hutek
Wybrane aspekty oceniania w szkolnictwie muzycznym - Zofia Dynak
Jak polubić fortepian obowiązkowy? Doświadczenia nauczyciela szkoły muzycznej II stopnia - Grzegorz Mania
Czytanie a vista – szansa nie tylko w dobie kształcenia na odległość - Katarzyna Pietroń
Pedagogika muzyczna Ludwika Wawrzynowicza - Magdalena Micherda
Takt pedagogiczny w działalności edukacyjnej nauczycieli muzyki
Część III WYBRANE ASPEKTY MUZYCZNEJ KREACJI ARTYSTYCZNEJ
- Rafał Majzner
Wokalna twórczość orientalna Karola Szymanowskiego w kontekście wykonawczym i pedagogicznym - Aleksandra Zeman
Jednopłytowy album „Paweł Łukaszewski – Beatus vir” – wybrane zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne - Ewa Wojtyga
Variable Metren Borisa Blachera w realizacji ruchowej – inspiracje płynące z liczb - Magdalena Owczarek
Improwizacja jako technika wykorzystywana w kształceniu studentów - Stella Kaczmarek
Kategorie treningu mentalnego uzdolnionej muzycznie młodzieży - Elżbieta Szubertowska
Zespołowe muzykowanie młodzieży szkół średnich (tendencje i dynamika przemian) - Grzegorz Mania
Szkoła artystyczna w okresie pandemii
ZE WSTĘPU
[…] Połączenie edukacji z muzyką daje szerokie możliwości wszystkim osobom, które biorą udział w tworzeniu tego najwspanialszego duetu, który rozwija nie tylko wiedzę i umiejętności człowieka, ale także wpływa na rozwój osobowości oraz pomaga odnaleźć się w relacji z ludźmi, przyrodą i światem, w którym żyje. W tym wyjątkowym duecie muzyki z edukacją dochodzimy do wyższych wartości przez współpracę i współdziałanie w ich urzeczywistnianiu.
W monografii Muzyka w duecie z edukacją zamieszczone są interesujące teksty autorów, którzy zechcieli się podzielić swoją wiedzą, rezultatami oryginalnych badań naukowych oraz osobistym doświadczeniem z praktyki w zakresie szeroko rozumianej edukacji muzycznej. Bogata zawartość publikacji i różnorodność podejmowanych zagadnień, odwołujących się zarówno do historycznych, jak i najnowszych nurtów w kształceniu artystycznym potwierdzają niezwykle ważną rolę wspólnych działań muzyki z edukacją. Publikacja zawiera 19 tekstów tworzących trzy części o następujących tytułach: część pierwsza Teoretyczne rozważania nad edukacją muzyczną, część druga Edukacja muzyczna w praktyce szkolnictwa artystycznego, część trzecia Wybrane aspekty muzycznej kreacji artystycznej. Autorzy stanowią kadrę naukowo-dydaktyczną polskich wyższych uczelni. […]
Ewa Kumik