Image
Image
  • Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie (książka + CD)

    Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie

    Marta Szoka
    Łódź 2021
    ISBN 978-83-60929-76-6
    objętość: 216 stron
    cena: 40 zł

    ZAWARTOŚĆ KSIĄŻKI
    • Wstęp
    • Introduction
    • Rozdział I. O potworze w nowej muzyce
    • Rozdział II. „Wielkie utopie” w muzyce organowej XX wieku
    • Rozdział III. „Klaster w muzyce organowej – brzmienie, typologia, funkcje
    • Rozdział IV. Muzyka organowa Oliviera Messiaena jako przejaw „l’art. pour Dieu”?
    • Rozdział V. Siła tradycji gatunkowych – „Sonata organowa” Aleksandra Glinkowskiego
    • Rozdział VI. Konwersatorium Organowe w Legnicy – dzieje pewnego eksperymentu
    • Rozdział VII. Współczesna twórczość organowa w Polsce – w oczekiwaniu na nowego Kuźnika?
    • Rozdział VIII. Muzyka organowa Wiesława Rentowskiego jako postmodernistyczne „oswajanie stylów”
    • Rozdział IX. Między eklektyzmem, etnicznością i estetycznym eksperymentem. Amerykańska muzyka organowa – szkic do portretu
    • Literatura przedmiotu
    • Wykaz przykładów nutowych
    • Indeks nazwisk
    • Płyta CD – spis treści

     

    ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD
    • Aleksander GlinkowskiSonata organowa
    • Jerzy BauerPentatonium
    • Stanisław MorytoCantio Polonica
    • Andrzej KrzanowskiRelief III
    • Wiesław RentowskiAb ovo na saksofon i organy na cztery ręce
    • Wiesław RentowskiAlbebragen

     

    ZE WSTĘPU

    „Idea napisania książki „podsumowującej” nie jest bynajmniej czymś oryginalnym. Chęć pozostawienia jakiejś syntezy własnej działalności przychodzi w określonym momencie życia; w moim przypadku praca nad książką, której koncepcja powstała w 2019 roku, zbiegła się z pandemią koronawirusa, przymusowym zamknięciem, ale również z dodatkowa motywacją. Okazało się bowiem, że szereg dokumentalnych nagrań z moich organowych recitali z lat 1980. i 1990. zachowało się na kasetach magnetofonowych w całkiem dobrym stanie. Co więcej, część z tych utworów nie została nigdy nagrana na płyty, ani przeze mnie, ani przez innych organistów. Stąd decyzja o udostępnieniu kilku wybranych nagrań. O niektórych kompozytorach i ich dorobku organowym pisałam przy różnych okazjach w artykułach, wygłaszanych wystąpieniach konferencyjnych czy recenzjach, ale z uwagi na publikowane nagrania zdecydowałam się sięgnąć po niektóre z tych tekstów i je przypomnieć – w całości lub częściowo. Teksty nigdy nie opublikowane oraz napisane w bieżącym roku, podejmujące nowe tematy dopełniające tę książkę, której koncepcja – jak widać – wynika z bardzo subiektywnej perspektywy własnych doświadczeń artystycznych i naukowych. Mimo, że we wspomnianym okresie stosunkowo często występowałam jako koncertująca organistka, to jednak pozostawałam i nadal pozostaję przede wszystkim teoretykiem muzyki, dla którego najważniejsza jest refleksja naukowa, tj. dociekanie sensów i formalno-technicznych właściwości muzyki, czyli źródeł jej wartości.”

    Marta Szoka

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events