SALA KONCERTOWA
Kierownik obiektu Żubardzka
mgr inż. Anna Kula
telefon: 42 662 17 03
Biuro Wydarzeń Artystycznych
telefon: 42 662 17 10
email:
Kasa
telefon: 42 662 17 50
czynna od wtorku do piątku w godzinach 14.00-18.00
oraz na godzinę przed każdym koncertem (ul. Żubardzka 2a)
Oferta wynajmu POBIERZ
Zainteresowanych wynajęciem obiektu zapraszamy do kontaktu z Biurem Wydarzeń Artystycznych, tel. 42 662 17 10
Z początkiem października 2013 roku Akademia Muzyczna w Łodzi oddała do użytku nową Salę Koncertową, wybudowaną w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską.
Uczelnia zyskała dla swoich studentów i pedagogów pięć i pół tysiąca metrów kwadratowych nowoczesnej i komfortowej przestrzeni do pracy i nauki, Łódź i region – nowe przyjazne miejsce dla muzyki. To tutaj odbywają się największe i najbardziej spektakularne wydarzenia artystyczne łódzkiej Akademii: od koncertów symfonicznych i jazzowych po musicale i produkcje operowe. Z Salą Koncertową związany jest również AŻ Festiwal. Jego nazwa zawiera w sobie jednocześnie adres imprezy: A-Ż – Akademia na Żubardzkiej. Organizowany od 2013 roku stanowi znakomitą okazję do prezentacji nowych projektów artystycznych Akademii, realizowanych często z udziałem zaproszonych gości. W ramach AŻ Festiwalu wystąpili m.in. Kevin Kenner (fortepian), Siergiej Leiferkus (baryton), Adam Makowicz (fortepian), Piotr Pławner (skrzypce), Rex Richardson (trąbka), Andrea Tofanelli (trąbka), Agata Szymczewska (skrzypce), Emmanuel Sejourne (perkusja), Belgian Brass, Polish Cello Quartet i Telemark Chamber Orchestra.
UNIWERSALNA SALA KONCERTOWA
Sercem nowego budynku jest nowocześnie wyposażona Sala koncertowa, która dzięki znakomitej akustyce i wysokiej klasy nagłośnieniu stwarza komfortowe warunki do koncertów symfonicznych, oratoryjnych i kameralnych oraz nagrań różnych gatunków muzyki, szczególnie muzyki klasycznej i jazzowej. Na widowni znajduje się blisko 300 miejsc dla słuchaczy, a rozległa scena pomieści jednocześnie wielki aparat wykonawczy – 160 muzyków, w tym 80-osobową orkiestrę symfoniczną i 80-osobowy chór. Przed sceną usytuowana jest fosa dla orkiestry z zapadnią, niezbędna w realizacjach planowanych spektakli operowych i tanecznych. Ponad 300 m2 estrady i zamieszczona ponad nią kurtyna umożliwiają realizację przedstawień teatralnych. Istotną rolę odgrywa oświetlenie: w pełni zautomatyzowane i zdalnie sterowane z pomieszczenia nad widownią daje możliwość bardzo precyzyjnego operowania światłem, współdziałania z dźwiękiem oraz tworzenia interaktywnych spektakli. Multimedialne prezentacje będą realizowane m.in. w oparciu o nowoczesny system kamer, ekrany i wysokiej klasy rzutniki, umożliwiające projekcje filmów w jakości Full HD, porównywalnej z prezentacjami kinowymi.
Na techniczne zaplecze sali koncertowej składają się m.in. zascenie, magazyny instrumentów oraz funkcjonalne garderoby, wszystkie wyposażone w węzeł sanitarny i monitory systemu digital signage. System ten ułatwia koordynację przedsięwzięć artystycznych poprzez możliwość transmitowania zróżnicowanych informacji na ponad 20 monitorach znajdujących się w całym budynku.
KOMFORTOWE WARUNKI AKUSTYCZNE
Wszystkie elementy wyposażenia sali, umiejscowionej centralnie wewnątrz budynku, dla wytłumienia wszelkich zakłóceń dobiegających z zewnątrz, są podporządkowane akustyce. Wielowarstwowe, grube ściany i podłogi, konstrukcja i pokrycie foteli, liczne ustroje akustyczne, w tym efektowne kuliste soczewki widoczne nad sceną, tysiące ukrytych w ścianach rezonatorów pozwoliły osiągnąć znakomitą akustykę dostosowaną do wykonywania muzyki klasycznej: z dużym pogłosem, szlachetnym wybrzmieniem dźwięku, który równomiernie wypełnia salę. Dzięki temu wszystkie miejsca na sali – od pierwszego do ostatniego rzędu – są komfortowe pod względem odbioru muzyki.
PROFESJONALNE NAGŁOŚNIENIE I STUDIO NAGRAŃ
Zastosowany w sali wysokiej klasy system nagłośnieniowy o audiofilskich parametrach daje możliwość kwadrofonicznego odtwarzania i interaktywnego dysponowania dźwiękiem, co jest szczególnie istotne we współczesnej muzyce, gdzie operowanie panoramą dźwięku ma duże znaczenie. Doskonałej jakości mikrofony pozwalają uzyskać naturalny efekt dzięki wielorakim systemom realizacji, które można dostosowywać do wykonywanego gatunku muzycznego czy obsady. Zaawansowane rozwiązanie technologiczne w zakresie nagłośnienia oraz instalacji teleinformatycznych i elektroakustycznych otwierają nieograniczone możliwości realizacji koncertów, spektakli, nagrań oraz transmisji do telewizji, radia i internetu. System umożliwia nagłośnienie sali przy równoczesnej niezależnej realizacji transmisji na żywo, rejestracji 48-śladowej oraz wyświetlanie na telebimie bieżących realizacji ze zdalnie sterowanych kamer i rejestrację wideo.
DO BADAŃ NAUKOWYCH
Nowoczesne wyposażenie Sali koncertowej oraz znajdującego się w budynku studia nagrań stanowi znaczącą bazę umożliwiającą badania naukowe, m.in. w zakresie fizyki dźwięku i wpływu warunków akustycznych na percepcję muzyki.
DLA CELÓW DYDAKTYCZNYCH
Nowy obiekt z czterema kondygnacjami ma bogate zaplecze dydaktyczne w postaci sal ćwiczeniowych i sal prób. Mieszczą się w nim pomieszczenia przeznaczone na próby orkiestr i chórów, sale wykładowe, sale akustycznie przystosowane do zajęć dla studentów klas perkusji czy instrumentów dętych blaszanych. Dla studentek rytmiki oraz tancerzy specjalności choreografia i techniki tańca zostały zaprojektowane sale przeznaczone do zajęć ruchowych.
Budynek tworzy jeden zespół przestrzenny z istniejącym wcześniej Domem Studenckim uczelni. Powstał w ten sposób funkcjonalny kompleks, który znacznie zwiększa komfort i atrakcyjność studiowania w Akademii Muzycznej w Łodzi.
DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Gmach Sali koncertowej jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych i daje możliwość poruszania się po wszystkich kondygnacjach bez przeszkód, przy wykorzystaniu szybkobieżnych wind. Na widowni znajdują się specjalnie zaprojektowane miejsca przeznaczone dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Przy budynku znajduje się parking liczący 70 miejsc.
Z HISTORII PROJEKTU
Projekt architektoniczny budynku, autorstwa Włodzimierza Nowakowskiego, pochodzi z 2005 r. Autorką projektu akustyki sali jest wysoko ceniona w świecie muzycznym Ewa Więckowska-Kosmala. Pierwszy etap prac budowlanych rozpoczął się jesienią 2008 r., drugi – wiosną 2010 r. i obejmował m.in. prace związane z budową sali koncertowej, prace instalacyjne, wyposażenie obiektu, w tym technologię sceny, i zagospodarowanie otoczenia obiektu. Od maja 2009 r. budowa była realizowana jako projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Nakłady inwestycyjne na realizację projektu to około 44 mln zł.