SZKOŁA DOKTORSKA
DOKUMENTY
DOKUMENTY SZKOŁY DOKTORSKIEJ do pobrania PRZEJDŹ
PROGRAM KSZTAŁCENIA SZKOŁY DOKTORSKIEJ AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
Ogólna charakterystyka programu
- Akademicki
- Jednodyscyplinowy – umożliwia uzyskanie stopnia doktora sztuki w dyscyplinie: sztuki muzyczne. Program kształcenia pozwala realizować badania i działalność artystyczną w wybranej specjalności w zakresie określonym dyscypliną.
- Dziedzina sztuki/dyscyplina artystyczna: sztuki muzyczne.
Forma kształcenia
Stacjonarna, czas trwania nauki – 3 lata (6 semestrów)
Zasadnicze cele kształcenia
Celem kształcenia jest ukierunkowany rozwój artystyczny doktoranta i uzupełnienie jego wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wybranej specjalności o warsztat badawczy i dydaktyczny niezbędny w pracy akademickiej oraz o kreatywność w zakresie budowania własnego wizerunku artystycznego, które w przyszłości mogą być wykorzystane zarówno w pracy akademickiej jak i zawodowej o pozaakademickim charakterze.
Wskazanie stopnia naukowego zdobywanego przez absolwenta
Po ukończeniu szkoły doktorskiej i obronie pracy doktorskiej absolwent uzyskuje stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej sztuki muzyczne.
Wymagania wstępne wyrażone w języku efektów uczenia się
Kandydat:
- posiada wiedzę z zakresu sztuk muzycznych i prezentuje zagadnienia z wybranej dyscypliny (specjalności) na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji,
- precyzyjnie formułuje i wyczerpująco wyraża myśli i sądy odnośnie do prowadzonej działalności artystycznej i badawczej posługując się terminologią właściwą dla wskazanej specjalności,
- potrafi samodzielnie zintegrować wiedzę z artystyczną kreacją dzieła muzycznego,
- umie samodzielnie prowadzić działalność artystyczną/ badawczą i dokumentować ją, a także komunikować się na tematy specjalistyczne,
- umiejętnie prezentuje publicznie swoje dokonania, w tym dzieło artystyczne,
- posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie średniozaawansowanym,
- jest zmotywowany, uzasadnia potrzebę ustawicznego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w celu tworzenia nowych jakości działań artystycznych, prowadzenia prac badawczych oraz kreatywnego przekazywania swojego doświadczenia i kompetencji.
Określenie efektów uczenia się właściwych dla dyscyplin sztuk muzycznych odpowiadających charakterystykom drugiego stopnia na poziomie 8 PRK
Kod |
W zakresie wiedzy absolwent: |
Kod PRK |
SDAMŁ_W01 |
Zna i rozumie – w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących i funkcjonujących prądów/tendencji w sztukach muzycznych – najnowsze światowe osiągnięcia w zakresie sztuki muzycznej we wskazanej specjalności |
P8S_WG |
SDAMŁ_W02 |
Zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w obszarze prowadzonych przez siebie badań i działań artystycznych |
P8S_WG |
SDAMŁ_W03 |
Zna i rozumie metody i techniki badawcze w dyscyplinie związanej z obszarem prowadzonych badań i działań artystycznych |
P8S_WG |
SDAMŁ_W04 |
Zna zasady interpretacji dzieła muzycznego i sposoby jego upowszechnienia oraz przygotowania precyzyjnego opisu zagadnień i problematyki związanych z jego opracowaniem |
P8S_WG |
SDAMŁ_W05 |
Zna metodologię pracy naukowej |
P8S_WK |
SDAMŁ_W06 |
Zna i rozumie społeczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności artystycznej |
P8S_WK |
SDAMŁ_W07 |
Zna zasady transferu wiedzy z zakresu sztuk muzycznych do strefy społecznej, w tym dotyczącej metodyki i nowoczesnych technik prowadzenia zajęć dydaktycznych |
P8S_WK |
SDAMŁ_W08 |
Zna i rozumie uwarunkowania związane z dyscyplinami i specjalnościami pokrewnymi pozwalające na realizację zadań zespołowych i interdyscyplinarnych |
P8S_WK |
W zakresie umiejętności absolwent: |
||
SDAMŁ_U01 |
Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania i kreowania nowych jakości oraz innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów z zakresu wskazanej specjalności muzycznej |
P8S_UW |
SDAMŁ_U02 |
Potrafi rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo stosować je w publicznych prezentacjach |
P8S_UW |
SDAMŁ_U03 |
Potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników swoich badań, prac o charakterze twórczym i działań artystycznych oraz ich wkładu kulturotwórczego i społecznego |
P8S_UW |
SDAMŁ_U04 |
Potrafi transferować wyniki swojej działalności do strefy społecznej, w tym prowadzić zajęcia dydaktyczne w uczelni z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi |
P8S_UW |
SDAMŁ_U05 |
Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowych przedsięwzięciach |
P8S_UK |
SDAMŁ_U06 |
Potrafi inicjować projekty artystyczne oraz upowszechniać je i popularyzować |
P8S_UK |
SDAMŁ_U07 |
Potrafi posługiwać się językiem obcym znając specjalistyczna terminologię muzyczną |
P8S_UK |
SDAMŁ_U08 |
Potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze i twórcze, także w środowisku międzynarodowym |
P8S_UO |
SDAMŁ_U09 |
Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób, w tym planować zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi |
P8S_UU |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent: |
||
SDAMŁ_K01 |
Jest gotów do krytycznej oceny dorobku w ramach wskazanej specjalności oraz oceny własnego wkładu w jej rozwój uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
P8S_KK |
SDAMŁ_K02 |
Jest gotów do kreowania wysokiej społecznej roli artysty podtrzymując i rozwijając etos, wkład i znaczenie w tym zakresie środowisk akademickich i twórczych oraz respektując zasady publicznej własności wyników działalności naukowo-artystycznej z uwzględnieniem ochrony własności intelektualnej i praw autorskich |
P8S_KR |
SDAMŁ_K03 |
Jest gotów do efektywnego wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w działalności zawodowej związanej z uzyskanym wykształceniem |
P8S_KR |
SDAMŁ_K04 |
Jest gotów do inicjowania działań stanowiących znaczący wkład społeczny w ramach wskazanej dyscypliny |
P8S_KO |
Plan kształcenia wraz z przyporządkowanymi efektami uczenia się
Zajęcia obowiązkowe
łącznie w cyklu kształcenia 240 godzin + praktyki zawodowe (dydaktyka na uczelni max. 180 godzin)
- Seminarium doktoranckie – warsztat specjalistyczny – praca z opiekunem naukowym/promotorem (lata I – III; 6 semestrów, łącznie 90 godzin/ sem. 15 godzin); SDAMŁ_W01, SDAMŁ_W02, SDAMŁ_W03, SDAMŁ_W04
- Praktyki estradowe/ Publikacje/ Udział w konferencjach i warsztatach specjalistycznych – w zależności od specjalności – 4 dokonania rocznie; SDAMŁ_U01, SDAMŁ_U02, SDAMŁ_U04, SDAMŁ_K02
- Praktyki zawodowe (lata I-III; 6 semestrów, max. 60 godzin dydaktyki rocznie); SDAMŁ_U06, SDAMŁ_U09
- Metodologia konstrukcji pracy doktorskiej – wykład specjalistyczny odnoszący się do indywidualnego konstruowania całości pracy doktorskiej w zróżnicowanych pod względem specjalności obszarach twórczości i działalności muzycznej (rok I; sem. 2 /15 godzin); SDAMŁ_U03
- Metodologia badań naukowych – wykład specjalistyczny odnoszący się do metod badawczych oraz systemu reguł i procedur związanych z prowadzeniem działalności naukowej (rok I; sem 1/15 godzin); SDAMŁ_W05
- Historia kultury – (rok. I; sem. 2, 15 godzin) – wykład specjalistyczny obejmujący dzieje kultury od jej uchwytnych początków do czasów współczesnych ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów cywilizacyjnych kultury muzycznej – w kooperacji ze sz. d. nauk humanistycznych UŁ; SDAMŁ_W06
- Metodyka i techniki dydaktyki w uczelni z zastosowaniem nowych technologii – zajęcia warsztatowe wprowadzające tematykę wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w celu poprawienia efektywności procesu nauki i poszukiwania narzędzi dydaktycznych wspomagających indywidualny rozwój (rok I; sem. 1 i 2, łącznie 30 godzin/ sem. 15 godzin); SDAMŁ_W07, SDAMŁ_U04
- Metody analizy muzyki współczesnej – wykład – zajęcia rozwijające umiejętność szerszego spojrzenia i kierunkujące pracę w zakresie realizacji dzieła stanowiącego podstawę doktoratu (rok II; semestr 3, 15 godzin); SDAMŁ_U01, SDAMŁ_U03
- Muzyka w prawie autorskim – wykład omawiający specyfikę prawną autorstwa dzieła muzycznego (rok II; semestr 4 / 15 godzin); SDAMŁ_W06, SDAMŁ_K02
- Dydaktyka szkoły wyższej – konwersatorium – zasady prowadzenia zajęć metodą warsztatową i projektową – (rok II; semestr 3/ 15 godzin) – w kooperacji ze sz. d. nauk humanistycznych UŁ; SDAMŁ_U05, SDAMŁ_K01
- Kreowanie sylwetki twórczej – wykład – budowa wizerunku i prowadzenie działalności w mediach społecznościowych (rok III; semestr 5/15 godzin); SDAMŁ_W08, SDAMŁ_U03, SDAMŁ_K03
- Pozyskiwanie środków na działalność artystyczną i upowszechnianie muzyki – wykład omawiający sposoby i formy pozyskiwania grantów i dotacji na działalność artystyczną (rok. III; sem. 6 / 15 godzin); SDAMŁ_U08, SDAMŁ_U09, SDAMŁ_K04
Zajęcia do wyboru
łącznie doktorant wybiera 2 przedmioty: jeden na roku II i jeden na roku III
Wykłady specjalistyczne
- Kompozycja i produkcja muzyczna – połączenie elementów teorii i praktyki w zakresie możliwości rejestracji nagrań różnych form muzycznej twórczości (kompozycja, improwizacja, aranżacja…) w celu realizacji produkcji muzycznej (rok III; sem. 5 i 6, łącznie 30 godzin/ sem. 15 godzin); SDAMŁ_W01, SDAMŁ_U02
- Język obcy – inny niż angielski – w zależności od potrzeb specjalności (rok II; sem. 3 i 4, łącznie 30 godzin/ sem. 15 godzin); SDAMŁ_U07
- Przedmiot humanistyczny (filozofia, psychologia, estetyka, historia sztuki) – w kooperacji ze sz. d. nauk humanistycznych UŁ (rok II; sem. 3 i 4, łącznie 30 godzin / sem. 15 godzin); SDAMŁ_U01
Zajęcia warsztatowe
- Współczesne techniki rejestracji dźwięku i obrazu (rok. III; sem. 5 i 6, łącznie 30 godzin/ sem. 15 godzin); SDAMŁ_U01, SDAMŁ_U02
- Sztuka wystąpień publicznych – zajęcia służą przygotowaniu doktorantów do nieartystycznych wystąpień publicznych, głównie na konferencjach. Słuchacze zostają zapoznani z wiedzą na temat zasad konstruowania slajdów w prezentacji Power Point w odniesieniu do wystąpienia o charakterze naukowym, prezentacji siebie, wygłaszania referatów, dresscode obowiązującego na konferencjach. Każdy z doktorantów będzie miał okazję do samodzielnego przygotowania krótkiego wystąpienia, usłyszy o swoich mocnych i słabych stronach, podejmie również próbę konstruktywnej oceny innych (rok III; sem. 5 i 6 łącznie 30 godzin / sem. 15 godzin) – w kooperacji ze sz. d. nauk humanistycznych UŁ; SDAMŁ_U05, SDAMŁ_U06
Opis poszczególnych przedmiotów
Szczegółowe opisy poszczególnych przedmiotów (sylabusy) dostępne będą przed rozpoczęciem kształcenia na stronie AM w Łodzi.
Relacja pomiędzy efektami uczenia się a efektami uczenia się przypisanymi do poszczególnych przedmiotów
Efekty uczenia się odnoszą się do dyscypliny: sztuki muzyczne i są nadrzędnie przypisane względem całości listy efektów uczenia się do poszczególnych przedmiotów zarówno w obrębie zajęć obowiązkowych jak i zajęć wybieranych przez doktorantów spośród proponowanych do wyboru.
Sprawdzanie efektów uczenia się
Efekty uczenia się są sprawdzane po zakończeniu cyklu zajęć z każdego przedmiotu przewidzianego programem. Mogą być weryfikowane w formie:
- rozmowy podsumowującej zajęcia, dotyczącej treści na nich prezentowanych,
- przygotowania przez doktoranta pisemnej pracy zaliczeniowej w formie krótkiego eseju na wskazany przez wykładowcę temat mieszczący się w zakresie programowym zajęć,
- przygotowanie przez doktoranta projektu multimedialnego/prezentacji na wskazany przez wykładowcę temat mieszczący się w zakresie programowym zajęć,
- sprawdzianu wymagającego od doktoranta pisemnego przedstawienia wybranych kwestii mieszczących się w zakresie programowym zajęć,
- publicznej prezentacji artystycznej.
O wyborze jednej z form zaliczenia decyduje wykładowca. Forma zaliczenia jest znana doktorantom przed rozpoczęciem zajęć i wpisana do sylabusa przedmiotu. Sprawdzianem efektów prowadzonych przez doktoranta badań jest egzamin komisyjny w formie publicznej prezentacji.
Wymiar i zasady odbywania praktyk zawodowych
Wymiar praktyk zawodowych realizowanych przez doktoranta w Szkole Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi w formie samodzielnego prowadzenia zajęć dydaktycznych w uczelni jest nie mniejszy niż 10 godzin i nie większy niż 60 godzin rocznie – w zależności od potrzeb dydaktycznych jednostki wskazanej wybraną dyscypliną/ specjalnością. Formą sprawdzania umiejętności dydaktycznych doktoranta jest przeprowadzona przez promotora raz w roku hospitacja zajęć oraz ankiety studenckie.
SYLABUSY
Dydaktyka Szkoły Wyższej
dr hab. Anna Kowalska-Pietrzak, prof. UŁ
POBIERZ
Metodyka i techniki dydaktyki w uczelni z zastosowaniem nowych technologii
dr Roman I. Drozd
POBIERZ
Historia Kultury
dr hab. Aneta Pawłowska, prof. UŁ
POBIERZ
Metodologia badań naukowych
dr hab. Beata Stróżyńska, prof. AM
POBIERZ
Metodologia konstrukcji pracy doktorskiej
dr hab. Jacek Szerszenowicz
POBIERZ
Sztuka wystąpień publicznych
dr Anita Grzegorzewska
POBIERZ