The Grazyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music in Lodz
  • START
  • Academy
    • About us
    • Authorities
    • Senate
    • Structure
    • Staff
      • Full Professors
      • Associate Professors
      • Habilitated Doctors
      • Doctors
      • Assistants
      • Senior Lecturers
      • Lecturers
      • Other Teachers
    • Our successes
  • Studies
    • Academic calendar
  • For students
    • Webmail
    • Virtual University
    • FAQ
  • For candidates
    • Additional recruitment 2025/2026
    • Study in English - programs
      • Bachelor’s & Master’s studies
      • Postgraduate Studies
      • Doctoral traineeship
      • Preparatory courses
      • Artistic training program
    • Facilities for students with disabilities
    • Required documents
    • British Council EnglishScore
    • Tuition Fees
  • Erasmus+
  • News and Events
    • Academy news
    • Upcoming concerts and events
    • Cyclical concerts
    • Other recurring events
    • Music competitions
    • Previous concerts and events – archive
    • The 3rd Eugeniusz Towarnicki Flute Competition For Students
    • Translating Music #1
  • Contact

Dyktando muzyczne w badaniach i metodyce

Dyktando muzyczne w badaniach i metodyce

Materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej (Łódź, 16 stycznia 2004 r.)
 
red. Magdalena Grajter
Łódź 2004
objętość: 142 strony
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Jerzy Bauer – Słowo na otwarcie sesji
  • Kacper Miklaszewski – Zapisywanie muzyki z pamięci jako sprawdzian nauczenia się utworu fortepianowego w pracach Grace Rubin-Rabson
  • Ewa Stachurska – Percepcja rytmu a jego odwzorowanie w zapisie nutowym
  • Magdalena Grajter – Barwa w dyktandzie wielogłosowym – o stopniowaniu trudności z perspektywy psychoakustycznej
  • Ewa Stachurska – Rytm muzyczny w badaniach psychologii muzyki
  • Danuta Dobrowolska-Marucha – Założenia metodyczne podręcznika Dyktanda muzyczne a ich realizacja w pracy szkolnej
  • Ewa Wilczyńska – Twórczość wybranego kompozytora jako źródło inspiracji dla pedagoga kształcenia słuchu w doborze dyktand muzycznych o zróżnicowanej problematyce na przykładzie dwóch podręczników monograficznych: „Ćwiczenia do kształcenia słuchu - wybór z utworów F. Chopina” D. Dobrowolskiej-Maruchy oraz „Ćwiczenia do kształcenia słuchu - wybór z utworów K. Szymanowskiego” E. Wilczyńskiej
  • Wiesława Anczykowska-Wysocka – Dyktando muzyczne w edukacji słuchowej studentów wydziału wokalno-aktorskiego
  • Alina Kowalska-Pińczak – Praca ze studentami nad dwugłosowym dyktandem atonalnym
  • Barbara Stencel – Dyktando muzyczne w solfeżu kodaly’owskim
  • Izabela Targońska – Dyktando muzyczne jako źródło inspiracji
  • Małgorzata Dowlasz – Próba rozpoznania strategii stosowanej przy zapisywaniu dyktanda muzycznego – komunikat z badań

 

FRAGMENT WSTĘPU „OD REDAKCJI”

[...] Sesja, [...] której plonem jest niniejsza publikacja, stanowi kontynuację działań zainicjowanych w 2001 r. przez Katedrę Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Odbyła się wówczas sesja Narząd słuchu, jego funkcjonowanie i możliwości percepcji elementów muzycznych [...]. Ponowne podjęcie tematyki związanej z nauczaniem kształcenia słuchu, tym razem zdecydowanie bliższe praktyce nauczycielskiej, możliwe było dzięki współpracy z Międzyuczelnianą Katedrą Kształcenia Słuchu z siedzibą w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Sesję połączono z obchodami dziewięćdziesiątych urodzin nestora łódzkiej i polskiej teorii muzyki - profesora Franciszka Wesołowskiego [...].
Wspólne dla poprzedniej i obecnej sesji było założenie, że poszerzanie wiedzy na temat słuchu muzycznego możliwe jest dzięki odwołaniu się do osiągnięć innych - obok teorii muzyki - dyscyplin naukowych [...]. sesja ujawniła fakt, że sposób pojmowania dyktanda muzycznego ulega istotnym zmianom, a granice stosowania samego terminu „dyktando” są nieostre [...]. Tradycyjne dyktando, rozumiane jako zadanie skomponowane specjalnie dla zrealizowania wyznaczonego celu dydaktycznego, nadal znajduje swoje miejsce w niektórych propozycjach dydaktycznych. Jednak we wszystkich wypowiedziach pojawił się – jako dziś już naturalny i oczywisty – postulat opierania materiału dyktand na cytatach z literatury [...]. Zasygnalizowano także potrzebę szerszego podjęcia badań naukowych związanych z kształceniem słuchu - referowane badania nad strategią zapisu dyktanda stanowią zaledwie pierwszy krok na tej drodze i należy sobie życzyć, by znalazły swoich kontynuatorów.[...]

Dzieła Leopolda Mozarta, Wolfganga A. Mozarta i Ludwiga van Beethovena w przemyśleniach wykonawców

Dzieła Leopolda Mozarta, Wolfganga A. Mozarta i Ludwiga van Beethovena w przemyśleniach wykonawców

Z prac Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
 
Tomasz Król, Agata Jarecka
Łódź 2004
objętość: 142 strony
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Iwona Wojciechowska
    Słowo wstępne
  • Tomasz Król
    Szkoła gry skrzypcowej Leopolda Mozarta. Analiza i próba przedstawienia technik wykonawczych
    • Wstęp
    • Sylwetka Leopolda Mozarta i czasów, w których żył
    • Charakterystyka szkoły Leopolda Mozarta
    • Zdobnictwo w sztuce oświecenia
    • Przednutki
    • Tryl
    • Mordent
    • Wibracja
    • Prowadzenie smyczka
    • Zasady smyczkowania
    • Rodzaje smyczkowania
    • Trzymanie smyczka
    • Trzymanie skrzypiec
    • Zmiany pozycji
    • Analiza Koncertu A-dur KV 219
    • Wnioski ogólne
    • Literatura
  • Agata Jarecka
    Sonaty na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena w kontekście przemian stylu kompozytora
    • Wstęp
    • I. Młodości, dodaj mi skrzydeł...
    • Wprowadzenie
    • Okoliczności powstania Dwóch Sonat wiolonczelowych op. 5
    • Idee muzyczne w I i II Sonacie wiolonczelowej op. 5
    • Brzmienie i faktura. Relacje między wiolonczelą a fortepianem
    • II. W poszukiwaniu nowej drogi
    • Wprowadzenie
    • Okoliczności powstania III Sonaty A-dur op. 69
    • Idee muzyczne w III Sonacie A-dur op. 69
    • Symfoniczna koncepcja brzmienia w III Sonacie A-dur op. 69
    • III. Quo vadis Beethoven?
    • Wprowadzenie
    • Okoliczności powstania Sonat wiolonczelowych op. 102
    • Idee muzyczne w IV i V Sonacie wiolonczelowej op. 102
    • Nowe walory brzmieniowe wiolonczeli i fortepianu w Sonatach wiolonczelowych op. 102
    • Zakończenie
    • Bibliografia
    • Summary

 

FRAGMENT SŁOWA WSTĘPNEGO

Leopold Mozart i Ludwig van Beethoven to postacie odgrywające istotną rolę w historii muzyki. [...] W niniejszym tomie prezentujemy prace członków Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Łodzi poświęcone tym twórcom. Agata Jarecka i Tomasz Król przedstawiają swe spostrzeżenia dotyczące interpretacji sonat wiolonczelowych Ludwiga van Beethovena i utworów skrzypcowych epoki baroku i późniejszych. [...]
Oryginalne podejście do tematu i praktyczny wymiar poruszanych problemów wydają się być atutami, które zachęcają do czytania i [...] rozwinięcia dalszej dyskusji.

Iwona Wojciechowska

Kultura i edukacja artystyczna w rzeczywistości rynkowej

Kultura i edukacja artystyczna w rzeczywistości rynkowej

Materiały z konferencji naukowej (Łódź, 14-15 kwietnia 2005 r.)
 
red. Józef Chwedorowicz
Łódź 2005
objętość: 116 stron
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Józef Chwedorowicz – Wprowadzenie
  • Krystyna Juszyńska – Wspieranie inicjatyw artystycznych przez Wydział Kultury Urzędu Miasta Łodzi
  • Lech Leszczyński – Praktyczne wykorzystanie sponsoringu wydarzeń kulturalnych przez firmy
  • Werner Viehoff – Systemowe żebractwo
  • Józef Chwedorowicz – Marketing wydarzenia muzycznego w praktyce
  • Monika Kamieńska – Metody i możliwości pozyskiwania środków na działalność edukacyjno-kulturalną
  • Jan Zrobek, Patryk Gałuszko – Rynek muzyczny w warunkach Nowej Gospodarki
  • Grażyna Golik-Górecka, Maciej Popławski – Implementacja marketingu – mix na rynku wydarzeń artystycznych
  • Janusz Janyst – Reklama dźwignią kultury?
  • Anna Kolasa – Promocja wydarzeń artystycznych w radiu publicznym
  • Tomasz Bęben – Zarobić na marce – okiem praktyka
  • Zbigniew Frączyk – Związki turystyki z kulturą

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

W ciągu kilku ostatnich lat wiele cennych przedsięwzięć artystycznych przestało istnieć, ponieważ ich twórcy nie byli w stanie sprostać wymaganiom czasów i zarządzać nimi w oparciu o zasady ekonomii. Zabrakło im wiedzy i doświadczenia. Rozpoznanie nowych źródeł finansowania i sposobów ich poszukiwania, jak również adaptacja nowych narzędzi zabiegania o odbiorcę-klienta, które zostały wypracowane w biznesie, wymagało czasu. Obecnie, odnoszący sukcesy artyści i menadżerowie instytucji artystycznych dysponują już znaczącym doświadczenie, w tym zakresie. Jest wiele przykładów skutecznego marketingu wydarzeń i produktów artystycznych, wiele sprawdzonych sposobów „pozyskiwania środków” i zabiegania o sukces w nowej, rynkowo zorientowanej rzeczywistości.
Konferencja „Kultura i edukacja artystyczna w rzeczywistości rynkowej” została zorganizowana, by stworzyć warunki dla dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w nakreślonym zakresie. […]

Józef Chwedorowicz

Łódzka scena operowa

Łódzka scena operowa

Materiały z konferencji naukowej z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”
 
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2005
objętość: 342 strony
cena: 25 zł

ZAWARTOŚĆ
       
    • Krystyna Juszyńska
      Wprowadzenie
 
Część I: Z dziejów łódzkiej sceny operowej
    • Anna Kuligowska-Korzeniewska
      Polskie przedstawienia muzyczne w Łodzi do 1918 roku
    • Karolina Prykowska-Michalak
      Z dziejów sceny niemieckiej w Łodzi – opera i operetka
    • Joanna Ludwicka
      Przedstawienia operowe w Łodzi w okresie międzywojennym
    • Halina Dulikowska
      Okoliczności utworzenia opery łódzkiej – fakty i wspomnienia
    • Ryszard Bonisławski
      Łódzkie sceny operowe
    • Ziemowit Wojtczak
      Dwanaście lat działalności Opery Łódzkiej (1954-1966)
    • Beata Stróżyńska
      Działalność Teatru Wielkiego w Łodzi w latach 1967-1982
    • Beata Stróżyńska
      „Epoka” Sławomira Pietrasa (1982-1991)
    • Magdalena Sasin
      W poszukiwaniu wizji współczesnego teatru operowego – łódzka scena w latach 1991-2004
 
Część II: Osiągnięcia artystyczne łódzkiej sceny operowej
    • Krystyna Juszyńska
      Występy zagraniczne Teatru Wielkiego w Łodzi
    • Violetta Przerembska
      O kilku prezentacjach zagranicznych zespołów operowych na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi
    • Izabela Nahajowska
      Między aktualnością a uniwersalnością - realizacje oper polskich w Teatrze Wielkim w Łodzi
    • Marek Nahajowski
      „Czarodziejskie wesele Don Giovanniego” czyli awangardowe realizacje oper W. A. Mozarta w Teatrze Wielkim w Łodzi
    • Jolanta Pałka
      Repertuar baletowy w Teatrze Wielkim w Łodzi
    • Małgorzata Andrzejewska-Psarska
      Łódzkie Spotkania Baletowe
    • Janusz Janyst
      Scena X - eksperyment w dobie postmodernizmu
 
Część III: Sylwetki artystów opery i baletu w Łodzi
    • Piotr Soszyński
      Władysław Raczkowski - pierwszy dyrygent łódzkiej sceny operowej
    • Aleksandra Stanisławska
      Feliks Parnell - narodziny baletu łódzkiego
    • Jolanta Gzella
      Soliści Teatru Wielkiego w Łodzi w latach 1967-2002
    • Krystyna Juszyńska
      Portret muzyczny Lidii Skowron (1919-2002)
 
  • Aneksy
  • Spotkania z Gwiazdami Opery Łódzkiej i Teatru Wielkiego w Łodzi
  • Program konferencji
  • Program koncertu
  • List Sabiny Nowickiej
  • Wykaz premier i wznowień Opery Łódzkiej i Teatru Wielkiego w Łodzi
  • Summary
  • Historia Teatru Wielkiego w Łodzi na fotografiach

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Oddajemy do rąk Czytelników pracę zbiorową Łódzka scena operowa, która stanowi kontynuację planowanego cyklu publikacji na temat „Kultura muzyczna Łodzi”. Zawiera ona poszerzone w wielu wypadkach wersje referatów wygłoszonych na Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Katedrę Teorii Muzyki i Katedrę Wokalistyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w dniach 21-22 października 2004 roku z okazji przypadającego w tym właśnie roku jubileuszu 50-lecia istnienia stałej sceny operowej w Łodzi. [...] Należy podkreślić, że autorzy wszelkich starań, aby dotrzeć do materiałów archiwalnych, niekiedy rozproszonych, nie opracowanych i trudno dostępnych. Zdarzało się, że niektórzy autorzy napotykali na olbrzymią, trudną do ogarnięcia ilość materiałów źródłowych, których opracowanie wymagałoby kilkuletniej pracy i napisania oddzielnej dysertacji; inni natomiast z braku jakichkolwiek materiałów czy dokumentacji, byli zmuszeni do szkicowego przedstawienia podjętego tematu. Zdajemy sobie sprawę, iż publikacja ta nie wyczerpuje wszystkich wątków bogatej historii Opery Łódzkiej i Teatru Wielkiego, nie mniej wydaje się, że realizacja wybranych tematów, skupionych wokół trzech zagadnień – historii, osiągnięć i artystów – przybliży zainteresowanym Czytelnikom działalność tak znaczącej instytucji, jaką jest łódzki Teatr Wielki – wizytówka naszego miasta. Wzbogaceniem publikacji są liczne fotografie, które udostępnił artysta fotografik Chwalisław Zieliński, od 30 lat dokumentujący kolejne premiery, koncerty i inne wydarzenia w Teatrze Wielkim w Łodzi. Ponadto zamieszczono afisze, programy i zdjęcia, pochodzące ze zbiorów prywatnych artystów. [...]

Krystyna Juszyńska

Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty

Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty

Materiały z sesji naukowej (Łódź, 12 marca 2005)
 
red. Halina Dulikowska
Łódź 2005
objętość: 112 stron
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
     
  • Od redakcji
  • Editor’s note
  • Anita Krochmalska-Podfilipska
    Słowo na otwarcie sesji
  • Bogusław Pikała
    Gra a vista – integralny element warsztatu kameralisty
  • Marcin Kawczyński
    Analogie między szybkim czytaniem tekstów literackich a grą a vista
  • Aleksandra Nawe
    Stres – jak go pokonać, aby dobrze grać a vista
  • Beata Cywińska
    Wskazówki metodyczne w nauczaniu najmłodszych czytania nut a vista
  • Cezary Sanecki
    Nauczanie gry a vista w szkole muzycznej II stopnia
  • Witold Holtz
    Ćwiczenia gry a vista z młodzieżą
  • Agnieszka Przybylska
    Bibliografia polskojęzycznych prac dotyczących gry a vista
  • Program sesji naukowej „Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty”

 

FRAGMENT WSTĘPU

Oddajemy do rąk czytelników kolejną publikację Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Zawiera ona materiały z Sesji Naukowej Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty [...]. Jej pomysłodawcą i koordynatorem była Kierownik Katedry Kameralistyki łódzkiej Akademii Muzycznej, profesor Anita Krochmalska-Podfilipska [...]. Autorami wszystkich wygłoszonych tekstów byli pracownicy Katedry Kameralistyki naszej uczelni.[...] Uzupełnieniem tekstów jest Bibliografia polskojęzycznych opracowań dotyczących gry a vista.
Problem gry a vista nurtuje wielu pedagogów. [...] Staraliśmy się poruszyć najważniejsze problemy związane z tym tematem i omówić je w sposób wyczerpujący. Jak uczyć gry a vista, żeby osiągnąć najlepsze rezultaty? Próbowaliśmy na to pytanie odpowiedzieć i zgodnie z życzeniem Państwa utrwaliliśmy w publikacji wypowiedzi prelegentów. Pragnęliśmy, aby przyczyniła się ona do pogłębienia wiedzy w tej dziedzinie na wszystkich stopniach edukacji muzycznej. [...]

XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee

XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee

Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2005
objętość: 244 strony
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ
     
  • Wstęp
I. Z historii gatunku

1. Kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich XVIII i XIX wieku
2. Uwarunkowania historyczne XX-wiecznej twórczości kwartetowej kompozytorów polskich

II. XX-wieczne kwartety smyczkowe kompozytorów polskich wobec gatunkowej tradycji

1. Fundament tradycji gatunku
2. Kontynuacja – neoromantyczne wybrzmiewanie
3. Modyfikacja
3.1. Modernizm początku XX wieku
3.2. Neoklasycyzm, postawa klasycyzująca
3.2.1. Heterogeniczność środków kompozytorskich
3.2.2. Rola ekspresji
3.2.3. Budowa formalna – architektonika
3.2.4. Faktura polifoniczna
3.2.5. Dodekafonia
3.2.6. Zapowiedź sonoryzmu
4. Negacja – czas awangardy II połowy XX wieku
4.1. Zakres materiałowy
4.1.1. Dwunastodźwiękowość w ujęciu systemowym
4.1.2. Sonorystyka
4.2. Zakres faktury
4.2.1. Mikrotonowość i serializm
4.2.2. Unizm
4.3. Zakres formy
4.3.1. Aleatoryzm
4.3.2. Forma mobilna
5. Akceptacja – ponowoczesność
5.1. Synteza w zakresie estetyki
5.2. Synteza w zakresie materiału
5.3. Synteza w zakresie formy
6. XX-wieczne kwartety smyczkowe kompozytorów polskich w ujęciu syntetycznym

III. Idea kwartetu w twórczości kompozytorów polskich XX wieku

1. Kwartet jako rozmowa
2. Kwartet jako epitafium
3. Kwartet jako przesłanie
4. Kwartet jako zabawa – „gra”
5. Kwartet jako... kwartet

     
  • Zakończenie
  • Aneksy
    1. Lista kwartetów smyczkowych skomponowanych w latach 1901-2000 (alfabetycznie)
    2. Lista kwartetów smyczkowych skomponowanych w latach 1901-2000 (chronologicznie)
  • Bibliografia
  • Spis przykładów
  • Indeks nazwisk
  • Summary

 

FRAGMENT WSTĘPU

[...] Od przełomu wieków upłynęło zaledwie kilka lat, jednak już z tej perspektywy minione stulecie jawi nam się jako okres niezwykłego wręcz zróżnicowania stylistycznego, wielości kompozytorskich technik i rozwiązań formalnych. Jest to okres, w którym procesy zachodzące w sztuce, w tym również i w muzyce, nabierają szczególnego przyspieszenia, rozwijają się wielotorowo i z nieobserwowaną do początku XX wieku dynamiką. Intencją autorki było ukazanie w niniejszej pracy tych procesów przez pryzmat szczególnego wycinka polskiej twórczości kompozytorskiej, jakim jest gatunek kwartetu smyczkowego. Szczególnego, bo – jak pisze Paul Griffiths – jedynie w przypadku kwartetu smyczkowego mamy do czynienia zarówno z wykonawczym medium, jak i gatunkiem czy formą. Szczególnego również, bo niezwykle intensywnie związanego z gatunkową konwencją, przez co może on być postrzegany jako „bastion tradycji”, co wyraźnie widać w twórczości kwartetowej kompozytorów polskich I połowy XX wieku. Szczególnego wreszcie, bo jak żaden inny charakteryzuje się „intymnością przekazu”, dzięki czemu staje się miejscem na refleksję, modlitewne skupienie, a także radosną afirmację życia. [...]

Ewa Kowalska-Zając

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Materiały z VII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej (Łódź, 24-26 listopada 2005)
 
Zespół redakcyjny:
Elżbieta Aleksandrowicz, Ewa Wojtyga, Magdalena Owczarek, Aneta Skrzypczak, Marcelina Paniuta, Justyna Sobieraj

Łódź 2005
objętość: 176 stron
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
     
  • Od redakcji
  • Barbara Ostrowska (Łódź)
    Muzyka w metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a
  • Ewa Wojtyga (Łódź)
    Miejsce rytmiki we współczesnym świecie
  • Magdalena Stępień (Warszawa)
    Rytmika w świetle teorii Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera – refleksje nad książką Mary Brice „Pedagogie de tous les possibles…”
  • Ewa Wojtyga (Łódź)
    Konflikty rytmiczne w cyklu miniatur fortepianowych „Children’s Songs” Chicka Corea
  • Barbara Ostrowska (Łódź)
    Droga do kreatywnego posługiwania się słuchem harmonicznym w zakresie tworzenia dwu i trzygłosu
  • Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź)
    Kolorystyka dźwiękowa jako element formotwórczy improwizowanych miniatur fortepianowych
  • Barbara Ostrowska, Justyna Sobieraj, Iwona Sztucka (Łódź)
    Postępowanie dydaktyczne prowadzące do swobodnej improwizacji opartej na schemacie gamy durowej
  • Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn)
    Teatr dźwięku jako forma ekspresji wokalnej inspirowanej ruchem
  • Barbara Ostrowska (Łódź)
    Kształcenie umiejętności posługiwania się wzrokiem dla potrzeb wyrazu scenicznego
  • Anna Walencik-Topiłko (Gdańsk)
    Współczesne oblicze logorytmiki
  • Joanna Gładyszewska-Cylulko (Wrocław)
    Pobudzanie ekspresji twórczej dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację muzyki
  • Iwona Sztucka (Łódź)
    Zajęcia muzyczno-ruchowe jako profilaktyka zaburzeń nerwicowych okresu dojrzewania
  • Helena Cesarz (Wrocław)
    Muzykoterapia w rehabilitacji osób z zaburzeniami psychicznymi w warunkach oddziału dziennego szpitala psychiatrycznego
  • Anna Jędryczka-Hamera (Wrocław)
    Kobieta i Mężczyzna w tańcu. Podobieństwa i różnice w choreoterapii
  • Barbara Bernacka (Warszawa)
    Rytmika Jaques-Dalcroze’a kluczem do umysłu dziecka
  • Anna i Artur Metera (Leszno)
    Topografia muzyczna mózgu
  • Grażyna Poraj (Łódź)
    Jakość życia i pracy pedagoga: profilaktyka i strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym

 

FRAGMENT WSTĘPU

W listopadzie 2005 r. w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbyła się ogólnopolska sesja naukowa nt.: „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”. Była to siódma edycja zapoczątkowanego w 1983 r. Organizatorem sesji była Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej, a opiekę merytoryczną sprawowała kierująca Katedrą prof. Barbara Ostrowska, która otworzyła obrady i wygłosiła referat inauguracyjny.
Liczne grono uczestników z całej Polski, w którym znaleźli się zarówno specjaliści w zakresie metody Emila Jaques-Dalcroze’a, jak i aktorzy, tancerze, terapeuci, psychologowie oraz nauczyciele zainteresowani muzyką i ruchem, potwierdziło potrzebę organizowania spotkań umożliwiających wymianę poglądów i doświadczeń w tej dziedzinie, a także konfrontacji na polu artystycznym.
W ramach sesji przedstawiono 36 referatów, w tym 22 ilustrowane pokazami praktycznymi. Niniejszy III tom serii „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” jest wyborem wygłoszonych w czasie sesji tekstów.

Kultura i edukacja wokalna w rzeczywistości rynkowej

Kultura i edukacja wokalna w rzeczywistości rynkowej

Z cyklu „Marketing Muzyczny”
 
red. Józef Chwedorowicz
Łódź 2006
objętość: 184 strony
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Józef Chwedorowicz – Wprowadzenie
  • Anna Domańska – Podziękowanie
  • Janusz Zrobek – Wykorzystanie marketingu w pozyskiwaniu środków na organizację imprez kulturalnych
  • Grażyna Golik-Górecka, Maciej Popławski – Zarządzanie marketingowe wydarzeniami artystycznymi i wokalnymi
  • Anna Jeremus – Nowoczesny wizerunek artysty wokalisty jako niezbędny element działań marketingowych
  • Ziemowit Wojtczak – Medialność jako nowy wymiar artystycznego wizerunku śpiewaka
  • Janusz Janyst – Wywiad prasowy jako forma współtworzenia image’u artysty śpiewaka
  • Józef Chwedorowicz – Budowanie artystycznego wizerunku
  • Bożena Hanna Wagner – Pozyskiwanie publiczności czyli marketing w praktyce
  • Patryk Gałuszka – Znaczenie marki na rynku muzycznym
  • Krystyna Juszyńska – Piosenki o Łodzi formą promocji miasta oraz elementem edukacji wokalnej dzieci i młodzieży
  • Jerzy Rachubiński – Formy finansowania i pozyskiwania środków w działalności łódzkich chórów amatorskich
  • Ewa Bieżan-Guzowska – Udział teatru muzycznego w przybliżaniu i popularyzacji sztuki wśród uczniów szkół makroregionu łódzkiego
  • Aldona Danielewicz-Malinowska, Beata Huzarska, Katarzyna Kłys, Wiesława Pychyńska-Kindykiewicz, Marta Kosielska, Marcin Rachula – Piosenka w edukacji dzieci i młodzieży
  • Monika Kolasa-Hladikova – Działalność Instytutu i Fundacji im. B. Martinu w Pradze jako przykład popularyzacji muzyki czeskiej na świecie
  • Lech Leszczyński – Wykorzystanie sponsoringu w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej na przykładzie współpracy Banku Pekao SA z WOŚP
  • Józef Chwedorowicz – Reklama niekomercyjnego wydarzenia kulturalnego

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Oddajemy w ręce Państwa publikację zawierającą materiały z pracy interdyscyplinarnego zespołu nt. „Kultura i edukacja wokalna w rzeczywistości rynkowej”. Publikowane prace dotyczą funkcjonowania wokalistów, zespołów wokalnych oraz instytucji zajmujących się organizacją i promocją wydarzeń wokalnych w rzeczywistości rynkowej, w której produkty artystyczne konkurują nie tylko z innymi produktami artystycznymi, ale i z innymi dobrami materialnymi.
Na kulturę i edukację wokalną w rzeczywistości rynkowej patrzymy z punktu widzenia solisty, dyrygenta chóru, specjalisty od marketingu i organizatora wydarzenia wokalnego. Ta wielorakość spojrzeń pozwala na lepsze zapoznanie się z problemami i możliwościami, jakie stoją przed sztuką wokalną w gospodarce rynkowej. Mamy świadomość, że artyści, a w szczególności organizatorzy wydarzeń artystycznych, potrzebują tej wiedzy, że od ich dostępu do informacji o skutecznych praktykach i udanych przedsięwzięciach, zależy sukces planowanych przez nich przedsięwzięć wokalnych.
Prace, które przedstawiamy Państwu, dotyczą szerokiego spektrum zagadnień i sytuacji. Uwzględniają zjawiska, mechanizmy, procesy i rozwiązania, które obserwujemy coraz wyraźniej, w miarę ugruntowywania się w naszym kraju gospodarki rynkowej. Wszystkie artykuły bazują na doświadczeniu, a wiele spośród nich ma na celu upowszechnianie „dobrej praktyki”. […]

Józef Chwedorowicz

Innowacje w kulturze

Innowacje w kulturze

Z cyklu „Marketing Muzyczny”
 
red. Józef Chwedorowicz
Łódź 2006
objętość: 174 strony
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Wprowadzenie
  • Anna Domańska – Podziękowanie
  • Józef Chwedorowicz – Zarządzanie innowacją w kulturze
  • Janusz Zrobek – Rynkowe aspekty innowacyjności w kulturze
  • Zbigniew Frączyk, Anna Koperska-Płaczek – Turystyka a innowacyjność
  • Patryk Gałuszka – Nowe modele biznesowe na rynku muzycznym
  • Józef Chwedorowicz – Marketing w kulturze
  • Krzysztof Grzeszczak – Musica Moderna formą promocji muzyki współczesnej
  • Małgorzata Warzecha – Festiwal 4 Kultur jako przykład innowacyjności w kulturze
  • Barbara Szymczak-Maciejewska – Międzynarodowy Festiwal Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE jako przykład skutecznej strategii marketingowej w kulturze
  • Michał Piernikowski – Łódź – Europejska Stolica Kultury 2016
  • Aldona Danielewicz-Malinowska, Beata Huzarska, Marta Kosielska, Katarzyna Kłys, Wiesława Pychyńska-Kindykiewicz – Ogólnopolski Festiwal Sztuki Małego Dziecka innowacyjną formą działań muzycznych
  • Aleksandra Jagiełło-Skupińska – Projekt „Digital Music Education and Training”
  • Anna Jeremus-Lewandowska – Innowacyjne metody promocji artysty wokalisty – case study
  • Janusz Janyst – Prelegent muzyczny w teatrze prezentacji

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

[…] Czy potrzeba ciągłego, systemowego opracowywania innowacyjnych dóbr konsumpcyjnych może mieć coś wspólnego ze światem kultury? Czy pogoń za novum w świecie gospodarki może przesądzić o sytuacji teatrów, filharmonii, galerii, muzeów? Zdecydowanie tak. Czas uświadomić sobie z całą jasnością, że proces urynkowienia polskiej gospodarki odciska swoje piętno również na sferze kultury. Innowacyjność, jako jedno z wyzwań dla producentów dóbr „niższej” natury – ich być albo nie być – jest również, w coraz większym stopniu, wyzwaniem dla twórców i oferentów dóbr i usług kulturalnych. Właśnie dlatego III konferencja z cyklu „Marketing Muzyczny” poświęcona została zagadnieniom innowacji.
Konferencja była próbą spojrzenia na innowacje w kulturze z wielu stron. Na temat „Innowacji” w kulturze wypowiadali się teoretycy i praktycy. Obok pracowników naukowych Akademii Muzycznej, Uniwersytetu Łódzkiego i Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, prezentowali swoje doświadczenia dyrektorzy największych łódzkich festiwali, pracownicy instytucji kultury i administracji samorządowej oraz absolwenci naszej uczelni. Oddajemy w Państwa ręce owoc spotkania tego interdyscyplinarnego zespołu – publikację zawierającą prezentacje konferencyjne. Obok rozważań teoretycznych i badawczych, obejmuje ona liczne analizy typu case study, dotyczące praktycznych innowacyjnych implementacji w obszarze kultury. […]

Józef Chwedorowicz

  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23