Image
Image
  • Konteksty Kształcenia Muzycznego

    Czasopismo naukowe, powstałe w wyniku przekształcenia cyklicznie ukazującej się od 2010 roku serii monografii o tym samym tytule, funkcjonowało w latach 2014-2020. Jako półrocznik, „Konteksty Kształcenia Muzycznego” ukazywały się dwa razy w roku, wiosną i jesienią, w wersji elektronicznej. Radę Naukową czasopisma tworzyli uczeni z renomowanych ośrodków akademickich w Polsce, a także z Czech, Łotwy oraz Słowacji.

    Treści na łamach „Kontekstów Kształcenia Muzycznego” selekcjonowane były przy zastosowaniu procedury „double-blind peer review” i publikowane w układzie stałych działów merytorycznych: rozprawy i artykuły naukowe, recenzje i sprawozdania oraz forum młodych. Wśród zasobów czasopisma można odnaleźć teksty o charakterze krótkich rozpraw naukowych oraz informacje o badaniach prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych w kraju i za granicą. Opublikowane artykuły zawierają wnioski z badań własnych związanych z szeroko rozumianym kształceniem muzycznym z uwzględnieniem jego głównych problemów i perspektyw rozwoju, a także z możliwościami wynikającymi z istniejącej wiedzy na temat zdolności i twórczości oraz miejsca muzyki w procesach uczenia się i kształtowania osobowości. Na uwagę zasługuje także prezentacja i wymiana doświadczeń w zakresie realizowanych przez autorów metodyczno-praktycznych rozwiązań i innowacji w kształceniu muzycznym.

    W 2020 roku, po opublikowaniu łącznie 11 numerów, czasopismo zakończyło działalność. Numery archiwalne dostępne są na stronie internetowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w zakładce „Konteksty Kształcenia Muzycznego”.



    Archiwalne numery czasopisma – do pobrania w plikach pdf



    2020 – TOM 7 – nr 1

    Od Redakcji (s. 5)
    POBIERZ

    Note from the Editor (s. 7)
    POBIERZ

    ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

    Agata Górska-Kołodziejska
    Rola transkrypcji w procesie dydaktycznym na przykładzie dzieł kameralnych
    przeznaczonych na fortepian na cztery ręce lub dwa fortepiany (s. 11)POBIERZ

    Maria Chełkowska-Zacharewicz
    Jakim muzykiem chcesz być? Model elastyczności psychologicznej
    w służbie muzykom – wprowadzenie (s. 43)POBIERZ

    Anetta Pasternak, Anna Januszewska
    Znaczenie solfeżu Emila Jaques- Dalcroze’a w rozwoju muzykalności
    oraz zdolności twórczych uczniów klas I-III szkoły muzycznej I stopnia
    w świetle badań własnych (s. 57)POBIERZ

    Jarosław Domagała
    Statystyka szkolnictwa muzycznego w Polsce w okresie międzywojennym (s. 79)POBIERZ

    FORUM MŁODYCH

    Danuta Pietraszewska
    „Śpiew” w szkole powszechnej dwudziestolecia międzywojennego
    w kontekście założeń wychowawczo-ideowych państwa – analiza źródeł (s. 125)POBIERZ

    Z PRAKTYKI

    Anna Pawelec
    Zespół „szyty na miarę” – szkic o muzykowaniu zespołowym w szkole I stopnia (s. 143)POBIERZ

    Adam Porębski
    Nauka kompozycji w szkole muzycznej na przykładzie działalności
    Szkolnego Koła Twórczości Kompozytorskiej SzKoT w OSM I i II st. im. K. Szymanowskiego
    we Wrocławiu (s. 155)POBIERZ

    Agnieszka Łuczyńska
    Zajęcia grupowe a kształtowanie indywidualności
    studentów specjalności choreografia i musical (s. 167)POBIERZ

    RECENZJE I SPRAWOZDANIA

    Wiktoria Kuncewicz
    Recenzja książki „Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej”,
    redakcja naukowa Lidia Kataryńczuk-Mania, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
    Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2020, s. 324, ISBN: 978-83-945714-5-0 (s.  181)POBIERZ



    2019 – TOM 6 – nr 1

    Od Redakcji (s. 5)
    POBIERZ

    Note from the Editor (s. 7)
    POBIERZ

    ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

    Jarosław Domagała
    Janusz Miketta - organizator i reformator szkolnictwa muzycznego w Polsce (s. 11)POBIERZ

    Krystyna Juszyńska
    Walory dydaktyczne utworów fortepianowych dla dzieci Miłosza Magina (1929-1999) (s.  27)POBIERZ

    Aleksandra Zeman
    Komunikacja między wykonawcą a słuchaczem podczas koncertu chóralnego (s. 45)POBIERZ

    Milena Wiśniewska
    Edukacja muzyczna osób niewidomych – uwarunkowania i sugestie metodyczne (s. 57)POBIERZ

    Magdalena Micherda
    Upowszechnianie kultury muzycznej przez działalność pozalekcyjną
    polskich szkół na Zaolziu w 2019 roku – z badań prasy zaolziańskiej (s. 73)POBIERZ

    Joanna Jemielnik
    Dialog czy kompromis – w poszukiwaniu nowych relacji pedagogicznych
    w edukacji muzycznej (s. 85)POBIERZ

    FORUM MŁODYCH

    Paulina Lubecka-Stawowska
    Narcyzm u muzyków. Poziom narcyzmu u studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
    na Wydziale Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim (s. 105)POBIERZ

    Z PRAKTYKI

    Elżbieta Hoffman
    Nauka umiejętności odczytania kodu zapisu muzycznego – podstawowym obowiązkiem
    nauczyciela instrumentalisty (s. 123)POBIERZ

    RECENZJE I SPRAWOZDANIA

    Ewa Kochanowska
    Sprawozdanie z V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu
    „Kultura-Muzyka-Edukacja” (s. 141)POBIERZ

    Mirosław Grusiewicz
    Sprawozdanie z VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu
    „Konteksty kształcenia muzycznego” (s. 143)POBIERZ



    2018 – TOM 5 – nr 2

    Od Redakcji (s. 5)
    POBIERZ

    Note from the Editor
    POBIERZ

    ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

    Ewa Wojtyga
    Proces powstawania interpretacji ruchowych utworów muzycznych (s. 11)POBIERZ

    Agnieszka Kościelak-Nadolska
    Problematyka pamięci mięśniowej w kontekście przygotowania utworu muzycznego (s. 19)POBIERZ

    FORUM MŁODYCH

    Marta Włodarczyk
    Psychologiczne aspekty pamięci i pamięci muzycznej (s. 35)POBIERZ

    Aleksandra Orczykowska
    Ewolucja rozmieszczenia scenicznego orkiestry symfonicznej (s. 49)POBIERZ

    Z PRAKTYKI

    Bogusława Opolska-Targosz
    Na granicy tańca i kreacji ruchowej utworu muzycznego (s. 71)POBIERZ

    Rafał Sowik, Kamil Laszuk, Ida Laszuk, Jakub Kozik
    Musicon – narzędzie rozwijające aktywność muzyczną dzieci (s. 75)POBIERZ

    RECENZJE I SPRAWOZDANIA

    Dawid Ber
    Sprawozdanie z VII Ogólnopolskiej Konferencji Harmonicznej
    (ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi) (s. 89)POBIERZ

    Beata Stróżyńska
    Sprawozdanie z III Muzycznego Forum Młodych Artystów i Naukowców w Łodzi (s. 91)POBIERZ

    Dawid Ber
    Sprawozdanie z IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej
    „Konteksty Sztuki Dyrygenckiej” (s. 95)POBIERZ

    Dawid Ber
    Sprawozdanie z I Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Fala dźwięku” (s. 97)POBIERZ

    Dawid Ber
    Sprawozdanie z I Łódzkiego Forum Naukowego z okazji Światowego Dnia Głosu (s. 101)POBIERZ



    2018 – TOM 5 – nr 1

    Od Redakcji (s. 5)
    POBIERZ

    Note from the Editor (s. 7)
    POBIERZ

    ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

    Stella Kaczmarek
    Przyszłość kultury i edukacji kulturalnej w Polsce (s. 11)POBIERZ

    Dominika Lenska
    Różnorodność form ludowego dziecięcego śpiewu i zabaw ludowych (s. 29)POBIERZ

    Barbara Dominiak
    Realizacja zadania jako sposób pracy nad interpretacją ruchową dzieła muzycznego (s. 45)POBIERZ

    Joanna Buczyńska, Barbara Dutkiewicz
    Elementy „plastique animée” stosowane w czasie zajęć rytmiki
    w pracy z dziećmi przedszkolnymi w świetle współczesnych koncepcji
    myślenia twórczego (s. 59)POBIERZ

    Anetta Pasternak
    W labiryncie interpretacji – „plastique animée” w kontekście dzieła otwartego (s. 75)POBIERZ

    Anetta Pasternak, Agata Trzepierczyńska
    O dezintegracji metody Emila Jaques-Dalcroze’a w polskim systemie
    kształcenia muzycznego. Refleksje na temat roli solfeżu Dalcroze’owskiego
    w szkole muzycznej I stopnia (s. 85)POBIERZ

    FORUM MŁODYCH

    Martyna Romanowicz
    Ku zachowaniu higieny psychicznej artysty. Praktyczne wskazówki (s. 97)POBIERZ

    RECENZJE I SPRAWOZDANIA

    Ewa Kumik
    Sprawozdanie z V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu
    „Konteksty kształcenia muzycznego” (s. 109)POBIERZ

    Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk
    Sprawozdanie z VI Międzynarodowej Konferencji Studentów Muzykoterapii
    we Wrocławiu (s. 111)POBIERZ

    Beata Stróżyńska
    Sprawozdanie z II Muzycznego Forum Młodych Naukowców i Artystów
    w Łodzi (s. 117)POBIERZ



    2017 – TOM 4 – nr 2

    Od Redakcji (s. 5)
    POBIERZ

    Note from the Editor (s. 7)
    POBIERZ

    ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

    Krystyna Ferenz
    Edukacja artystyczna jako budowanie kompetencji odbiorcy.
    Podejścia metodologiczne badań (s. 11)POBIERZ

    Marek Nahajowski
    Johann Joachim Quantz jako pedagog. Wizja kształcenia instrumentalisty
    w połowie XVIII wieku (s. 27)POBIERZ

    Agata Jarecka
    Przygotowanie utworu muzycznego do publicznej prezentacji
    z perspektywy wykonawcy i pedagoga (s. 43)POBIERZ

    Małgorzata Suświłło
    Zaangażowanie w muzykę jako determinanta rozwoju muzykalności dziecka (s. 57))POBIERZ

    Joanna Glenc
    Śpiew chóralny w szkolnictwie ogólnokształcącym jako czynna forma
    uprawiania muzyki i sposób jej upowszechnienia (s. 73)POBIERZ

    FORUM MŁODYCH

    Natalie Moreno-Kamińska
    Muzyka a zabawa – edukacja muzyczna w społeczeństwie ponowoczesnym (s. 85)POBIERZ

    Milena Wiśniewska
    Słuch osób niewidomych – przegląd badań (s. 97)POBIERZ



    2017 – TOM 4 – nr 1

    Od Redakcji (s. 5)
    POBIERZ

    Notes from the Editor (s. 7)
    POBIERZ

    PROFESOR ZYGMUNT GZELLA IN MEMORIAM

    Krzysztof Grzeszczak
    Działalność artystyczna Profesora Zygmunta Gzelli (s. 11)POBIERZ

    Barbara Sobolczyk
    Profesor Zygmunt Gzella – Kierownik Katedry Wychowania Muzycznego
    w latach 1976–1999 (s. 17)POBIERZ

    ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

    Jakub Chrenowicz
    Walerian Bierdiajew, dyrektor Państwowej Opery im. S. Moniuszki w Poznaniu
    i profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu (s. 29)POBIERZ

    Krystyna Juszyńska
    Osiągnięcia dyrygenckie Witolda Rowickiego w Polsce i na świecie (s. 37)POBIERZ

    Barbara Halec
    Profesor Jan Szyrocki – pionier chóralistyki Pomorza Zachodniego (s. 57)POBIERZ

    Michał Sławecki
    Konteksty kreacji dzieła artystycznego z gatunku monodii liturgicznej (s. 71)POBIERZ

    Maryia Yanushkevich
    Przygotowawcza praca nad utworem jako forma rozwoju
    twórczej samodzielności studenta (s. 81)POBIERZ

    Joanna Piech-Sławecka
    Korzyści pracy nad improwizacją w chórze dla rozwoju kompetencji scenicznych (s. 89)POBIERZ

    Marianna Majchrzak
    Dyrygent – artysta i osoba w kontekście „Listu do artystów” Jana Pawła II (s. 103)POBIERZ

    FORUM MŁODYCH

    Rafał Sowik
    Wybrane podręczniki do edukacji muzycznej w klasach I–III
    na tle reform oświatowych w latach 1997–2011 (s. 113)POBIERZ

    RECENZJE I SPRAWOZDANIA

    Ewa Wilczyńska
    Recenzja książki: „Kształcenie słuchu. Historia – teoria – praktyka.
    Działalność Międzyuczelnianej Katedry Kształcenia Słuchu w latach 1995–2012” (s. 125)POBIERZ

    Magdalena Włodarczyk
    Sprawozdanie z Konkursu Solfeżowego „Poznajemy muzykę Aleksandra Tansmana” (s. 129)POBIERZ

    Katarzyna Broj
    Sprawozdanie z VII Ogólnopolskiej Konferencji Metodycznej dla nauczycieli
    przedmiotów ogólnomuzycznych i rytmiki (s. 133)POBIERZ

    Anna Suska
    Sprawozdanie z warsztatów muzycznych prowadzonych z młodzieżą niedowidzącą (s. 141)POBIERZ

    Dawid Ber
    Sprawozdanie z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej
    „Konteksty Sztuki Dyrygenckiej” (s. 145)POBIERZ

    Dawid Ber
    Sprawozdanie z VI Konferencji Harmonicznej (ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi) (s. 147)POBIERZ

    Ewa Kumik
    Sprawozdanie z Muzycznego Forum Młodych Naukowców i Artystów (s. 149)POBIERZ

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events