Image
Image
  • PAKIET 4 – Świat opery

    • Świat oper Zygmunta Krauzego

    • Ryszard Daniel Golianek

      Reżyserski teatr operowy XXI wieku. Nurty i twórcy

    • Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze

    cena pakietu: 95 zł



    Świat oper Zygmunta Krauzego

    Świat oper Zygmunta Krauzego

    red. Ryszard Daniel Golianek
    Łódź 2016
    ISBN: 978-83-60929-54-4
    objętość: 260 stron

    ZAWARTOŚĆ

    Wstęp
    Część pierwsza – SYNTEZY: DZIEŁO OPEROWE ZYGMUNTA KRAUZEGO
    • Piotr Urbański   Libretta oper Zygmunta Krauzego
    • Ewa Kowalska-Zając – Ewolucja stylu i techniki kompozytorskiej w twórczości operowej Zygmunta Krauzego
    • Krzysztof Szwajgier – Paradoksy opery minimalistycznej
    • Jacek Szerszenowicz – Opery Zygmunta Krauzego w perspektywie medialnej
    • Ziemowit Wojtczak – Belcanto XXI wieku? Język wokalny w operach Zygmunta Krauzego
    • Piotr Kędzierski – Wykonania i recepcja oper Zygmunta Krauzego
    • Marek Weiss-Grzesiński – Zygmunt Krauze – żywy kompozytor
    Część druga – ANALIZY: DZIEŁA OPEROWE ZYGMUNTA KRAUZEGO
    • Małgorzata Grajter – Trzy języki – trzy wersje obsadowe – nieskończenie wiele możliwości: „Gwiazda” Zygmunta Krauzego
    • Maja Metelska-Räsänen – „Siła ducha, która prowadzi do wyzwolenia” – „Balthazar” Zygmunta Krauzego
    • Ryszard Daniel Golianek – „Iwona, księżniczka Burgunda” – gombrowiczowska opera Zygmunta Krauzego
    • Marta Szoka – „Polieukt” Zygmunta Krauzego – hymn o tolerancji i wolności?
    • Irina Nikolska – „Pułapka” Zygmunta Krauzego – realizacja kontrastowo-konfliktowej idei dramaturgicznej
    • Marcin Stańczyk – Idiomatyczne cechy języka kompozytorskiego Zygmunta Krauzego w operze „Olimpia z Gdańska”
    Summary

     

    FRAGMENT WSTĘPU

    Zygmunt Krauze należy do kręgu najważniejszych kompozytorów polskich starszego pokolenia. Jego znaczące osiągnięcia artystyczne od półwiecza fascynują i zwracają uwagę słuchaczy, krytyków i muzykologów. zadecydowały o tym jego bezkompromisowość i „oddzielność”, przejawiające się w nawiązaniu do idei nieprocesualnej muzyki pozbawionej odniesień przedmiotowych, która zdeterminowała stylistykę stworzonego przez niego unizmu muzycznego, wzorowanego na malarskim unizmie Władysława Strzemińskiego. I choć Krauze w późniejszych dziełach stopniowo zaczął odchodzić od tej estetyki, top rzez środowisko muzyczne w Polsce i poza granicami nadal traktowany jest przede wszystkim jako twórca i czołowy przedstawiciel unizmu w muzyce.
    Pierwszym pomysłem prowadzącym do stworzenia tej publikacji stała się chęć pokazania nieco odmiennego, acz bardzo ważnego oblicza twórczego kompozytora, związanego z jego działaniami artystycznymi dość odległymi od unizmu. Ale idea powstania książki, która narodziła się spontanicznie wiosną 2015 roku, wynikła w pewnym stopniu także z okoliczności zewnętrznych. Otóż Senat i władze Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi nadały profesorowi Zygmuntowi Krauzemu zaszczytny tytuł doktora honoris causa. Uroczyste wręczenie tej godności nastąpiło podczas Święta Uczelni w dniu 24 marca 2015 roku, a niedługo później w gronie pracowników Katedry Teorii Muzyki zakiełkowała myśl o tym, by przypieczętować to zdarzenie napisaniem monografii poświęconej twórczości Krauzego. Chcieliśmy podjąć nowe badania naukowe dotyczące muzyki tego artysty, pokazać jego styl i estetykę. A jednocześnie uczcić Profesora, z którym znaczna część spomiędzy nas, autorów tekstów zawartych w tej książce, ma okazję współpracować w Akademii Muzycznej w Łodzi.

     

    Reżyserski teatr operowy XXI wieku. Nurty i twórcy

    Reżyserski teatr operowy w XXI wieku. Nurty i twórcy

    Ryszard Daniel Golianek
    Łódź 2020
    ISBN: 978-83-60929-75-9
    objętość: 398 stron

    SPIS TREŚCI

    Wstęp

    Cześć pierwsza: Nurty
    1. Klasyka, elegancja, tautologia
    2. Pogłębienie ideowo-symboliczne
    3. W uścisku psychoanalizy
    4. W kręgu ideologii i polityki
    5. Totalitaryzm i przemoc
    6. Obraz, taniec, film
    7. Teatr w teatrze i koncepcja lustra
    8. Totalna farsa
    9. Brzydota, groteska, wulgarność
    10. Operowy teatr offowy
    Część druga: Twórcy
    1. Götz Friedrich: ojciec-założyciel teatr reżyserskiego
    2. Harry Kupfer: operowy neorealizm
    3. Andreas Homoki: teatr par excellence
    4. David Pountney: opera w wielowymiarowej współczesności
    5. Robert Carsen: teatr inteligentny i głęboki
    6. Achim Freyer: plastyczny teatr operowy z muzyką w tle
    7. Mariusz Treliński: w poszukiwaniu polskiej drogi
    8. Hans Neuenfels: obsesje genitalne i łamanie tabu
    9. Barrie Kosky: wszystko jest teatrem
    10. Calixto Bieito: kompleksy i wstrząsy
    11. Claus Guth: wieczne poszukiwania
    12. Peter Konwitschny: drugie dno ludzkiej duszy

    Zakończenie
    Literatura
    Spis fotografii
    Wykaz omówionych spektakli
    Summary

     

    ZE WSTĘPU

    „Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
    Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”

     

    Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze

    Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze

    red. Ziemowit Wojtczak
     
    Łódź 2012
    ISBN: 978-83-60929-31-5
    objętość: 244 strony

    ZAWARTOŚĆ

    • Przedmowa
    • ANDRZEJ WOLAŃSKI
      Opera i dramaty muzyczny w kontekście ogólnej teorii dramatu
    • WIESŁAW BEDNAREK
      Recepcja jako faza dekodowania w spektaklu operowym postrzeganym przez pryzmat aktu komunikacji społecznej
    • MAŁGORZATA GRAJTER
      Fidelio Beethovena – prawda czy fikcja, czyli kim naprawdę była Leonora?
    • ALEKSANDRA BUBICZ-MOJSA
      Śpiewak w służbie prawdy scenicznej w nowym stylu mozartowskim – dramma per musica – w oparciu o główne postacie sopranowe Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta
    • AGNIESZKA KUROWSKA
      Recytatyw acompagnato jako forma wokalnej wypowiedzi w operach W. A. Mozarta
    • IWONA KOWALKOWSKA
      Kobieta o kobietach w operach W. A. Mozarta
    • MONIKA FEDYK-KLIMASZEWSKA
      Gaetano Donizetti – Anna Bolena. Trudności wykonawcze mezzosopranowej partii Jane Seymour
    • ZIEMOWIT WOJTCZAK
      Z dziejów Carmen Georgesa Bizeta
    • IZABELA JEŻOWSKA
      Porgy and Bess George’a Gershwina jako dojrzała synergiczna folk-opera
    • MONIKA KOLASA-HLADÍKOVÁ
      Opery Bohuslava Martinů. Droga twórcza od modernizmu do mistycyzmu
    • BOŻENA HANNA WAGNER
      Opera w Polsce – dawniej i dziś
    • MAREK GŁOWACKI
      Różnice w wykonawstwie dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej w nagraniach współczesnych i sprzed 70. laty na podstawie Pasji wg św. Mateusza J. S. Bacha
    • Autorzy tekstów
    • Indesk osób
    • Summaty
    • Dodatek A – programy sesji, konferencji i koncertów towarzyszących
    • Dodatek B – sesja w obiektywie

     

    FRAGMENT PRZEDMOWY

    Związki słowa i muzyki w literaturze operowej niemal od zawsze były przedmiotem niekończących się dyskusji, toczących się zarówno na niwie teoretycznej, jaki przewijających się w praktycznych wypowiedziach artystycznych. Wystarczy tylko przypomnieć, że postulowany przez członków Cameraty florenckiej śpiew deklamacyjny, już w swojej nazwie zawiera niejako przyczynek do podjęcia wspomnianego dyskursu. Mimowolnym głosem w tej debacie stał się także tytuł zapomnianej nieco opery Antonia Salieriego – Prima la musica e poi le parole. Tytuł będący w swej istocie poniekąd kolejnym pytaniem o prymat jednej lub drugiej warstwy składającej się na widowisko szeroko rozumianego teatru operowego. Pytaniem szczególnie interesującym wobec dzisiejszej tendencji do badań o charakterze interdyscyplinarnym. Nic zatem dziwnego, iż wystawienie wspomnianego dzieła przez studentów łódzkiej Akademii Muzycznej sprowokowało zorganizowanie całej sesji naukowo-artystycznej oraz konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom teatru operowego.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events