Image
Image
  • Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

    Analiza i interpretacja wybranych utworów polskich i amerykańskich z przełomu XX i XXI wieku

    Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej

    Jacek Delong
    wydawca: Łódzkie Towarzystwo Naukowe
    Łódź 2011
    objętość: 80 stron
    cena książki: 25 zł
    cena książki + 2 CD: 40 zł

    ZAWARTOŚĆ

    Wstęp

    • Rozdział I – Historyczne i kulturowe korzenie współczesnej muzyki saksofonowej
      1.1. Instrument i jego twórca
      1.2. Początki literatury saksofonowej
      1.3. Europejska „klasyczność” i amerykańska „plebejskość”
    • Rozdział II – Kryteria doboru utworów
    • Rozdział III – Analiza formalna utworów
      3.1 Analiza utworu Sonata na saksofon altowy i fortepian (Kendor Music INC. New York 1980) Phila Woodsa
      3.2 Analiza utworu Concertino na saksofon altowy i fortepian cz. II Lento Boba Mitznera (Advance Music 40002/3)
      3.3 Analiza utworów Grzegorza Duchnowskiego:
      3.3.1. 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową (2004)
      3.3.2. Akwarydy na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2006)
      3.4 Analiza utworu Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2003) Marka Kussa
      3.5 Analiza utworu Canzonetta per sassofono soprano et archi Krzesimira Dębskiego (PWN 2003)
      3.6 Analiza utworów Bronisława Kazimierza Przybylskiego
      3.6.1 Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe (Accent Edition 07.16.)
      3.6.2 South for alto saxophone in Es and strings
      3.6.3 Desert Flowers for alto saxophone and strings
    • Rozdział IV – Interpretacja
      4.1 Współczesne techniki saksofonowe jako nośnik wyrazu artystycznego
      4.1.1. Wielodźwięki
      4.1.2. Glissando
      4.1.3. Subtone, ghost notes i chwyty alternatywne
      4.2. Analiza funkcji improwizacji u Woodsa i Duchnowskiego
      4.3. Melika i rytmika. Skale
      4.3.1. Śpiewność w synkopowanych strukturach
      4.3.2. Pentatonika, skala persko-arabska i bluesowa
      4.3.3. Fundament rytmiczny
      4.4. Idiomy
      4.5. Dociekanie pozamuzycznych znaczeń jako punkt wyjścia do rozstrzygnięć wykonawczych
      4.5.1. Przyjemność grania według Phila Woodsa
      4.5.2. Ciekawość poznawcza Boba Mintzera
      4.5.3. Elementy narracji u Marka Kussa
      4.5.4. Pieśń jako esencja liryki u Krzesimira Dębskiego
      4.5.5. Fizyka, matematyka i metafizyka w muzyce Grzegorza Duchnowskiego
      4.5.6. Bronisław Kazimierz Przybylski i jego musica moderna

    Sztuka i rzemiosło
    Sumary
    Bibliografia
    Indeks nazwisk
    Opis płyt
    Spis zdjęć i ilustracji

     

    Fragment wstępu

    […] Dzieło, którego opisem jest niniejsza praca, stawia sobie zadanie zmierzenia wrażliwości interpretacyjnej oraz zasobów warsztatowych saksofonisty z wieloletnią praktyką uprawiania muzyki różnej gatunkowo i estetycznie. Polem tego doświadczenia jest najnowsza, powstała na przełomie wieków XX i XXI, muzyka saksofonowa – ta nie dająca się jednoznacznie zaklasyfikować, czerpiąca z różnych źródeł i technik. […]

    Jacek Delong

     

    Zawartość płyt CD

    CD 1
    • Phil Woods – Sonata na saksofon altowy i fortepian, cz. I
    • Bob Mitzner – Concertino na saksofon altowy i fortepian, cz. II Lento
    • Grzegorz Duchnowski – 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową
    • Grzegorz Duchnowski – Akwarydy na saksofon altowy (barytonowy i sopranowy) i orkiestrę
    • Bronisław Kazimierz Przybylski – Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe
    CD 2
    • Bronisław Kazimierz Przybylski – South na saksofon altowy i sekstet smyczkowy
    • Krzesimir Dębski – Canzonetta per sassofono soprano et archi
    • Mark Kuss – Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy
    • Bronisław Kazimierz Przybylski – Desert Flowers na saksofon altowy i kwintet smyczkowy

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events