Image
Image
  • Zastosowanie muzykoterapii aktywnej w chorobach psychosomatycznych

    Zastosowanie muzykoterapii aktywnej w chorobach psychosomatycznych

    Stella Kaczmarek
    Łódź 2020
    ISBN: 978-83-60929-73-5
    objętość: 496 stron
    cena: 35 zł

    SPIS TREŚCI

    Wstęp

    Część I – teoretyczno-psychologiczna

    Rozdział I. O zaburzeniach psychosomatycznych

    1.1. Zarys historii psychosomatyki
    1.2. Definicje zaburzeń psychosomatycznych
    1.3. Geneza zaburzeń psychosomatycznych
    1.4. Klasyfikacja chorób psychosomatycznych
    1.5. Symptomy i opisy wybranych zaburzeń psychosomatycznych
    1.6. Teorie opisujące choroby psychosomatyczne
    1.7. Problemy z diagnozą u pacjentów psychosomatycznych
    1.8. O medycynie psychosomatycznej i behawioralnej
    1.9. Podsumowanie

    Rozdział II. Udział czynników psychospołecznych w powstawaniu chorób psychosomatycznych

    2.1. rola stresu w powstawaniu i rozwoju chorób psychosomatycznych
    2.2. Znaczenie osobowości w powstawaniu chorób psychosomatycznych
    2.3. Opis wzoru zachowania A
    2.4. Model powstawania chorób psychosomatycznych
    2.5. Podsumowanie

    Rozdział III. Wpływ choroby psychosomatycznej na funkcjonowanie człowiek

    3.1. Bezpośredni wpływ choroby na funkcjonowanie człowieka
    3.2. Pośredni wpływ choroby na funkcjonowanie człowieka
    3.3. Życie z chorobą przewlekłą
    3.4. Adaptacja do choroby
    3.5. Choroby psychosomatyczne a lęk i depresja
    3.6. Psychologiczne konsekwencje choroby przewlekłej
    3.7. Podsumowanie

    Rozdział IV. Rola zasobów, emocji i poznania w chorobie psychosomatycznej

    4.1. Rola zasobów i wsparcia w chorobie psychosomatycznej
           4.1.1. Rola zasobów wewnętrznych w chorobie psychosomatycznej
           4.1.2. Rola zasobów zewnętrznych w chorobie psychosomatycznej
           4.1.3. Rola kryzysów w chorobie psychosomatycznej
    4.2. Rola procesów poznawczych w chorobie psychosomatycznej
    4.3. Rola procesów emocjonalnych w chorobie psychosomatycznej
           4.3.1. Emocje a choroba psychosomatyczna
           4.3.2. Rola aleksytymii w powstaniu chorób psychosomatycznych
           4.3.3. Udział emocji w powstawaniu wybranych chorób psychosomatycznych
    4.4. Podsumowanie

    Rozdział V. Formy leczenia chorób psychosomatycznych

    5.1. Modele leczenia chorób psychosomatycznych
    5.2. Rola psychologa w leczeniu osób chorych psychosomatycznie
    5.3. Pomoc psychologiczna
    5.4. Zalecane formy psychoterapii
    5.5. Farmakoterapia w leczeniu chorób psychosomatycznych
    5.6. Inne metody leczenia chorób psychosomatycznych
    5.7. Rola metod arteterapeutycznych w leczeniu chorób psychosomatycznych
    5.8. Podsumowanie

    Rozdział VI. Sytuacja psychosomatyki w Polsce

    6.1. Statystyki dotyczące leczenia pacjentów psychosomatycznych w Polsce
    6.2. Cele terapii pacjentów psychosomatycznych
    6.3. Problemy pacjentów psychosomatycznych w Polsce
    6.4. Podsumowanie

    Część II – praktyczno-muzykoterapeutyczna

    Rozdział VII. Rola muzykoterapii w leczeniu chorób psychosomatycznych

    7.1. Definicje muzykoterapii / podstawy teoretyczne
           7.1.1. Wybrane definicje muzykoterapii
           7.1.2. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii
    7.2. Zastosowanie muzykoterapii w leczeniu zaburzeń psychicznych
    7.3. Zastosowanie muzykoterapii w leczeniu zaburzeń psychosomatycznych
           7.3.1. Podstawy teoretyczne
           7.3.2. Dotychczasowe badania
           7.3.3. Muzykoterapia w rehabilitacji kardiologicznej
           7.3.4. Muzykoterapia w rehabilitacji psychospołecznej
    7.4. Podsumowanie

    Rozdział VIII. Rodzaje improwizacji wykorzystywanych w muzykoterapii aktywnej

    8.1. O improwizacji
    8.2. O swobodnej improwizacji
    8.3. O różnicy pomiędzy improwizacją a kompozycją
    8.4. O roli improwizacji w muzykoterapii
    8.5. O elementach dzieła muzycznego w improwizacji
    8.6. O elementach improwizacji
    8.7. O improwizacji w muzykoterapii aktywnej
    8.8. O improwizacjach grupowych
    8.9. O problemach związanych z tworzeniem improwizacji
    8.10. Podsumowanie

    Rozdział IX. Autorski model leczenia chorych psychosomatycznie przy pomocy muzykoterapii

    9.1. Zastosowanie improwizacji w leczeniu chorób psychosomatycznych
    9.2. Charakterystyka pacjentów psychosomatycznych
    9.3. Opis settingu i rodzaju grupy
    9.4. Schemat leczenia pacjentów psychosomatycznych
    9.5. Podstawy teoretyczne
    9.6. Autorski model leczenia pacjentów psychosomatycznych przy pomocy muzykoterapii
           9.6.1. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania poznawczego
           9.6.2. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania społecznego
           9.6.3. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania osobistego (samooceny)
           9.6.4. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania emocjonalnego
           9.6.5. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania somatycznego
           9.6.6. Inne przykłady improwizacji
    9.7. Struktura sesji muzykoterapeutycznej
    9.8. Rola terapeuty
    9.9. Podsumowanie

    Rozdział X. Badania jakościowe dotyczące pacjentów psychosomatycznych

    10.1. Metodologia badań własnych
            10.1.1. Cel i przedmiot badań
            10.1.2. Problemy i hipotezy badawcze
            10.1.3. Metody, narzędzia i techniki badawcze
            10.1.4. Opis badanej grupy
            10.1.5. Opis przeprowadzonych badań
    10.2. Analiza uzyskanych wyników
            10.2.1. Definicje psychosomatyki
            10.2.2. Geneza chorób psychosomatycznych
            10.2.3. Rodzaje chorób psychosomatycznych
            10.2.4. Rola stresu w chorobach psychosomatycznych
            10.2.5. Sytuacja pacjentów psychosomatycznych w Polsce
            10.2.6. Różnice dotyczące pacjentów psychosomatycznych i psychicznych
            10.2.7. Główne cele terapii pacjentów psychosomatycznych
            10.2.8. Cechy charakterystyczne pacjentów psychosomatycznych
            10.2.9. Sposoby leczenia pacjentów psychosomatycznych
            10.2.10. Zastosowanie metod arteterapeutycznych w leczeniu pacjentów psychosomatycznych
            10.2.11. Sposoby na poprawę sytuacji pacjentów psychosomatycznych
            10.2.12. Stosowanie metod diagnostycznych
    10.3. Dyskusja uzyskanych wyników
    10.4. Podsumowanie

    Rozdział XI. Badania ilościowe przeprowadzone na pacjentach psychosomatycznych

    11.1. Podstawy teoretyczne
    11.2. Metodologia badań własnych
            11.2.1. Cel i przedmiot badań
            11.2.2. Problemy i hipotezy badawcze
            11.2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
            11.2.4. Opis grupy badanej
            11.2.5. Opis przeprowadzonych badań
    11.3. Analiza uzyskanych wyników
            11.3.1. Znaczenie muzyki w życiu pacjentów
            11.3.2. Samoocena własnej muzykalności
            11.3.3. Stosunek do muzykoterapii i ocena leczenia muzykoterapii
            11.3.4. Osobiste zyski i trudności w muzykoterapii
            11.3.5. Różnice między grupami
            11.3.6. Związki korelacyjne
    11.4. Dyskusja uzyskanych wyników
    11.5. Podsumowanie

    Zakończenie
    Bibliografia
    Spis rysunków i tabel
    Aneksy
        1. Dyspozycja wywiadu dla terapeutów/psychologów/psychiatrów
        2. Dyspozycja wywiadu dla muzykoterapeutów/choreoterapeutów
        3. Transkrypcje wywiadów
        4. Ankieta kwestionariusza

    Summary

     

    Z RECENZJI WYDAWNICZYCH

     
    Monografia stanowi udaną inicjatywę pod względem wydawniczym. Może być skuteczną pomocą w naukach medycznych, psychologicznych, muzycznych, pedagogicznych. Autorka zwróciła szczególną uwagę na potrzebę rozpowszechniania wiedzy z zakresu psychosomatyki i pracy z pacjentami psychosomatycznymi przez muzykoterapeutów. Warto podkreślić, iż na polskim rynku wydawniczym praca stanowi pionierskie wydanie, wypełniające lukę w tym zakresie. Rozważania teoretyczne mają charakter interdyscyplinarny, niezbędny i pomocny specjalistom z zakresu muzykoterapii, arteterapii, medycyny psychosomatycznej, pedagogiki specjalnej.

    dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ

     
    Ostatnie dekady pokazują systematyczny wzrost zainteresowania muzykoterapią, a jednocześnie znaczące braki w polskojęzycznych wydawnictwach z tego zakresu. Dotyczy to całego obszaru muzykoterapii, również problematyki terapii muzycznej osób z zaburzeniami o charakterze psychosomatycznym. Ma to także związek ze wzrastającą świadomością holistycznego ujmowania funkcjonowania człowieka, zauważania powiązania psychiki z somatyką, a co za tym idzie z liczbą przypadków pacjentów psychosomatycznych diagnozowanych co roku na świecie.

    dr hab. Krzysztof Stachyra

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events