Image
Image
  • Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej

    Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej

    Ewa Kowalska-Zając
    Łódź 2019
    ISBN: 978-83-60929-72-8
    objętość: 414 stron
    cena: 55 zł

    ZAWARTOŚĆ

         
      • Wstęp
    Część I Rozwój notacji muzycznej w XX wieku
      • Rozdział 1. Notacja jako ogniwo łańcucha komunikacyjnego
        1.1 Rola i funkcje notacji
        1.2 Terminologia i klasyfikacje zjawiska
      • Rozdział 2. Modyfikacje notacji tradycyjnej
        2.1 Tendencja do standaryzacji zapisu
        2.2 Reformy notacji tradycyjnej
              2.2.1. Notacja symboliczna (alfabetyczna i numeryczna)
              2.2.2. Notacja symboliczno-geometryczna (liniowa, tabulaturowa)
              2.2.3. Notacja graficzna i muzyczna stenografia
        2.3 W poszukiwaniu notacji idealnej
      • Rozdział 3. Procesy stymulujące rozwój XX-wiecznej notacji
        3.1 Rozwój i przemiany w zakresie organizacji materiału dźwiękowego
        3.2 Porzucenie tradycji organizacji czasu
        3.3 Indeterminizm formy
      • Rozdział 4. Nowe rozwiązania notacyjne
        4.1 Intermedializacja sztuki i jej notacyjne konsekwencje
        4.2 Partytury słowne i event scores
        4.3 Grafika muzyczna
              4.3.1. Geneza
              4.3.2 Próba definicji
              4.3.3. U źródeł – December 1952
              4.3.4. Grafika muzyczna jako narzędzie komunikacji
    Część II Rozwiązania notacyjne w partyturach kompozytorów polskich II połowy XX wieku
    • Rozdział 5. Polska szkoła kompozytorska – indywidualne strategie twórcze
      5.1 Bogusława Schaeffera droga od „punktu zerowego” do kresu „możliwości muzyki”
      5.2 Notacyjne ekwiwalenty Calderowskich mobili – idea alegoryzmu kontrolowanego Witolda Lutosławskiego i jej rezonans w polskiej twórczości kompozytorskiej
      5.3 Zapis kompozycji unistycznych – Zygmunta Krauzego notacyjne ekwiwalenty dla „optymistycznej homogeniczności” dzieł Władysława Strzemińskiego
      5.4 Stymulujący wpływ techniki sonorystycznej na rozwój notacji: Penderecki, Szalonek, Górecki
    • Rozdział 6. Gatunkowe determinanty
      6.1 „Fingerprint” partytury symfonicznej
      6.2 Nowe rozwiązania notacyjne partytury wokalnych i wokalno-instrumentalnych
      6.3 Partytury kameralne – aspekt notacyjny mobilności, poliwersyjności i indeterminizmu formy
    • Rozdział 7. Notacja determinowana medium wykonawczym
      7.1 Zapis kompozycji parateatralnych (teatr instrumentalny i happening)
      7.2 Zapis kompozycji elektroakustycznych
    • Rozdział 8. Wizualizacja partytury
      8.1 Muzyka inspirowana obrazem
      8.2 Notacja graficzna i gatunek grafiki muzycznej w twórczości polskich kompozytorów II połowy XX wieku
    • Podsumowanie
    • Aneksy
    • Spis przykładów nutowych i tabel
    • Bibliografia
    • Indeks nazwisk
    • Summary

     

    ZE WSTĘPU

     
    Czy można nie będąc synestetą zobaczyć muzykę? Czy możliwe jest stworzenie wizualnych ekwiwalentów dla zjawisk muzycznych? Czy można usłyszeć – z pomocą wyobraźni – muzykę zakodowaną w dziełach plastycznych, malarstwie i grafice? Odpowiedzi na te z pozoru dziwne pytania dostarcza bogata literatura przedmiotu oraz liczne przykłady wzajemnych korespondencji pomiędzy obrazem i dźwiękiem opisane przez różnych autorów, bynajmniej nie tylko kompozytorów. Szczególnie bujne i stymulujące dla rozwoju muzyki było oddziaływanie zjawisk plastycznych na przestrzeni II połowy XX wieku, głównie w latach 60. – w czasie artystycznego fermentu i dominujących tendencji intermedialnych. Pojawiające się wówczas nowe rozwiązania graficzne w obszarze notacji nie tylko wpływały na sam zapis muzyki, ale także generowały zmiany o charakterze fundamentalnym. Dzięki nim bowiem mogły zaistnieć nowe jakości brzmieniowe, większa elastyczność fakturalna, a także nowe rozwiązania formalne w postaci bogatej palety form otwartych.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events