Image
Image
  • Aktualność awangardy. Tendencje modernistyczne w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego

    Aktualność awangardy. Tendencje modernistyczne w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego

    Anna Wójcikowska
    Łódź 2019
    ISBN: 978-83-60929-68-1
    objętość: 236 stron
    cena: 35 zł

    ZAWARTOŚĆ

       
    • Wstęp
    Rozdział 1.

    Tendencje awangardowe i nurty modernistyczne w muzyce XX wieku
    1.1. Awangarda i modernizm – zakresy pojęć
    1.2. Dwie awangardy w muzyce XX wieku
    1.2.1. Periodyzacja
    1.2.2. Główne nurty i przedstawiciele
    1.2.3. Rola studiów eksperymentalnych, festiwali muzyki nowej i kursów kompozytorskich
    1.3. Awangarda w muzyce polskiej II połowy XX wieku – osiągnięcia, twórcy, dzieła

    Rozdział 2.

    Marcin Stańczyk i Artur Zagajewski – artystyczne korzenie, drogi twórcze
    2.1. Środowisko i tradycje muzyczne w łódzkim kręgu kompozytorskim
    2.2. Droga twórcza Marcina Stańczyka
    2.3. Droga twórcza Artura Zagajewskiego
    2.4. Stańczyk i Zagajewski a łódzka tożsamość w muzyce

    Rozdział 3.

    Futuryzm i teatralizacja wykonania. Przejawy związków z awangardą w utworach Marcina Stańczyka
    3.1. Muzyka tkana jako współczesna realizacja idei futurystycznych
    3.2. OPERA 3 a gatunek teatru instrumentalnego

    Rozdział 4.

    Przedmioty dźwiękowe i neosonoryzm – tendencje modernistyczne w kompozycjach Artura Zagajewskiego
    4.1. Nature Morte – dzieło kompozytora‐konstruktora
    4.2. Stabat Mater w perspektywie sonoryzmu

    Rozdział 5.

    Zakres i sposoby nawiązania do idei modernistycznych w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego
    5.1. Cechy wspólne a rozwiązania indywidualne i preferencje estetyczne
    5.2. Awangarda w muzyce Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego a inne przejawy idei modernistycznych

       
    • Zakończenie
    • Wykazy utworów Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego
    • Bibliografia
    • Spis przykładów nutowych
    • Summary

     

    Ze wstępu:

    „Autorka niniejszych rozważań stawia zatem tezę o aktualności awangardy w XXI wieku i jej żywej obecności w muzyce dzisiejszej. Owa aktualność awangardy może być rozumiana dwojako. Z jednej strony jest to nie tyle kontynuacja, ile świadome i swobodne korzystanie ze środków i rozwiązań wypracowanych przez kompozytorów awangardowych, a także czytelne odwołanie się do pewnych idei XX-wiecznej awangardy. Z drugiej strony to postawa buntu, kontestacji, łamanie reguł, artystyczna wyrazistość i silny indywidualizm. Wybór padł na dwóch kompozytorów związanych z Łodzią, urodzonych w drugiej połowie lat 70. XX wieku – Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego oraz ich postawy twórcze. Na przykładzie czterech kompozycji, przeznaczonych na różne składy wykonawcze i reprezentujących różne gatunki, ale napisanych w zbliżonym czasie (lata 2010–2013), autorka starała się wykazać związki ich muzyki z nurtami awangardy XX wieku i zbadać, na ile są one przez kompozytorów uświadomione i zamierzone. Innym z celów było wypełnienie luki w wiedzy teoretycznomuzycznej na temat najnowszej twórczości kompozytorskiej, która do tej pory – z kilkoma wyjątkami – omawiana była przez krytyków i muzykologów skrótowo, na łamach tekstów publicystycznych.”

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events