Image
Image
  • Skriabin. Mistyczna droga muzyki

    Skriabin. Mistyczna droga muzyki

    red. Jacek Szerszenowicz
    Łódź 2016
    ISBN: 978-83-60929-52-0
    objętość: 266 stron
    cena: 40 zł

    ZAWARTOŚĆ

    Wprowadzenie

    Jacek Szerszenowicz Konteksty psychologiczne i filozoficzne estetyki A. Skriabina
    Sławomir Mazurek Rosyjski renesans religijno-filozoficzny
    Marcin M. Bogusławski Skriabin, prawosławie i ponowoczesność
    Piotr Nikolski Religijne poszukiwania Skriabina w świetle prawosławia
    Stanisław Obirek Idee teozofii a współczesny dialog między religiami
    Krzysztof Matuszewski Mistycyzm zachodnioeuropejski - aproksymacje
    Joanna Ślósarska Dyskursywność mitologemów Hermesa i Prometeusza w estetyce mistycznej Aleksandra Skriabina
    Wiesna Mond-Kozłowska Taniec mistyczny w kulturze starożytnej. Studium o możliwej kosmogonicznej naturze tańca jako inspiracji twórczej Aleksandra Skriabina
    Grzegorz Sztabiński Mistyczne drogi malarstwa. Teozofia w twórczości Wassilego Kandinsky'ego i Pieta Mondriana
    Małgorzata Janicka-Słysz Idea kosmiczna w twórczości Vytautasa Bacevičiusa
    Marta Szoka Wątki kosmologiczne w twórczości Charlesa Ivesa i George'a Crumba
    Agnieszka Draus Mitologia kosmiczna Karlheinza Stockhausena
    Tomasz Baranowski Od "Hymnu do sztuki" do "Misterium wszechsztuk". Droga twórcza Skriabina w świetle jej pozamuzycznych kontrapunktów
    Marcin Trzęsiok W lesie symboli. Na tropie retoryki muzycznej Aleksandra Skriabina
    Piotr Kędzierski Język muzyki fortepianowej Skriabina

    FRAGMENT WPROWADZENIA

    "W kwietniu 2015 roku - w stulecie śmierci Aleksandra Skriabina - staraniem Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbyła się konferencja naukowa pod hasłem "Mistyczna droga muzyki". Na kanwie wystąpień uczestników konferencji powstał niniejszy zbiór artykułów, którego ideą przewodnią jest spojrzenie na twórczość Skriabina z różnych perspektyw i z różnych odległości. Autorzy - reprezentujący różne specjalności naukowe - biorą pod uwagę to, co się działo w kulturze rosyjskiej w czasach kompozytora, co było (i jest) istotne dla duchowości religijnej, w jakiej wyrastał, to, co poprzez mity i archetypy kultury można wyczytać z jego dzieł, a także to, co próbowali osiągnąć inni artyści, działający w podobnym duchu."

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events