Image
Image
  • Grażyna Bacewicz. Konteksty życia i twórczości

    Grażyna Bacewicz. Konteksty życia i twórczości

    red. Marta Szoka
    Łódź 2016
    ISBN: 978-83-60929-51-3
    objętość: 232 strony
    cena: 40 zł

    ZAWARTOŚĆ

    Wstęp
    Małgorzata Gąsiorowska Dwoje na huśtawce (neoklasycyzmu): Bacewicz - Kisielewski
    Beata Bolesławska-Lewandowska Muzyka czasów terroru? Okupacyjne uwertury orkiestrowe Grażyny Bacewicz i Andrzeja Panufnika
    Krzysztof Droba Vytautas Bacevičius, którego nie było...
    Miłosz Bazelak Profesor, mentor, przyjaciel - o roli Kazimierza Sikorskiego w zyciu i działalności Grażyny Bacewicz
    Magdalena Grajter Antoni Dobkiewicz. Przyczynek do portretu pianisty - pedagoga
    Anna Nowak Estetyczne antynomie w muzyce Grażyny Bacewicz z perspektywy badaczy i świadków życia artystycznego kompozytorki
    Iwona Lindstedt Sonorystyczny neoklasycyzm Grażyny Bacewicz
    Agata Stojewska W nurcie witalistycznego koloryzmu: Karol Szymanowski - Grażyna Bacewicz. Podobieństwa i różnice
    Tomasz Tarnawczyk Symfonie Grażyny Bacewicz na tle sytuacji społeczno-politycznej w powojennej Polsce
    Ewa Kowalska-Zając Modyfikacje tradycji gatunkowej w kwartetach smyczkowych Grażyny Bacewicz
    Tomasz Król Grażyna Bacewicz: sonaty na skrzypce i fortepian - aspekty wykonawcze w kontekście specyfiki techniki instrumentalnej
    Piotr Kędzierski Twórczość fortepianowa Grażyny Bacewicz a idiom pianistyczny w muzyce Witolda Lutosławskiego
    Jan Rogacki Eksperyment warsztatowy. Technika dodekafoniczna w VI Kwartecie smyczkowym Grażyny Bacewicz
    Marta Włodarczyk "Pożądanie". O ostatnim dziele Grażyny Bacewicz
    Postscriptum
    Maciej Janik Co wiemy o okolicznościach urodzin Kiejstuta, Witolda, Grażyny i Wandy Bacewiczów?
    Wykaz przykładów nutowych
    Wykaz ilustracji
    Indeks osób
    Summary 

    FRAGMENT WSTĘPU

    Zaliczana do najwazniejszych postaci polskiej muzyki II połowy XX wieku, znakomita kompozytorka i skrzypaczka, Grażyna Bacewicz, swego czasu była obiektem fascynacji świata muzycznego oraz zainteresowania melomanów nie tylko w Polsce. Jej twórczość odznaczająca się wyjątkową indywidualnością i spójnością stylistyczną obecnie jest chyba jednak znana w stopniu niewystarczającym, zwłaszcza przez młodsze pokolenia. za trzy lata minie pół wieku od śmierci kompozytorki i rocznica ta z pewnością stanie się okazją do odczytania na nowo jej muzyki i jej pozycji w polskiej i europejskiej twórczości XX-wiecznej. Już teraz mozna stwierdzić, ze kompozycje Grażyny Bacewicz zwycięsko przeszły próbę czasu, nie zniknęły z życia koncertowego, pozostając w repertuarze nie tylko skrzypków. Powstające nagrania, poczawszy od wydanej w 2011 r. przez Deutsche Grammophon płyty z II Sonatą fortepianową i dowma kwintetami fortepianowymi, wykonanymi przez Krystiana Zimermana, Kaję Danczowską i grupę muzyków młodszej generacji, dokumentują swoistą zmianę paradygmatu w postrzeganiu Bacewiczówny - juz nie tylko jako przedstawicielki nurtu neoklasycznego i folklorystycznego, ale twórcy o inklinacjach do poszukiwań brzmieniowych i ekspresyjnych. 

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events