Image
Image
  • Między traktatem a mową uczuć w dźwięki przemienioną. Muzyka XVIII wieku w teorii i praktyce

    Między traktatem a mową uczuć w dźwięki przemienioną. Muzyka XVIII wieku w teorii i praktyce

    red. Małgorzata Grajter, Marek Nahajowski
     
    Łódź 2014
    wydanie II
    ISBN: 978-83-60929-43-8
    objętość: 332 strony
     
    cena: 45 zł

    ZAWARTOŚĆ

     
    Wstęp

    I. Documenta
    • IRENA BIEŃKOWSKA
      Joseph Kohaut (1734-1777) – w poszukiwaniu stylu i… sponsora
    • DARIUSZ SMOLAREK
      Muzyka instrumentalna w polskich osiemnastowiecznych klasztorach sióstr benedyktynek
    • REMIGIUSZ POŚPIECH
      Rola śpiewów chorałowych w XVIII-wiecznych celebracjach liturgicznych na przykładzie środowisk klasztornych w Polsce
    II. Theoria
    • MAŁGORZATA GRAJTER
      Jak umiejętnie połączyć poezję z muzyką? Aspekt strukturalny związków słowno-muzycznych w niemieckiej teorii muzyki w XVIII wieku
    • BEATA STRÓŻYŃSKA
      Teoria symfonii w świetle niemieckojęzycznego piśmiennictwa muzycznego z XVIII wieku
    III. Ars Compositoria
    • KONRAD WIŚNIEWSKI
      Co to jest Galanterieare?
    • ANNA RYSZKA-KOMARNICKA
      O kompozytorskich inventio, dispositio i decoratio w arii Judyty Parto inerme, e non pavento z oratorium La Betulia Liberata Pietra Metastasia w wybranych opracowaniach z lat 1734-1781
    • RYSZARD DANIEL GOLIANEK
      Wątek Lodoiski w twórczości operowei końca XVIII wieku: sentymentalizm i romantyzm
    IV. Practica
    • MAREK NAHAJOWSKI
      Między barokiem a klasycyzmem. Uwagi na temat artykulacji w grze na instrumentach dętych w XVIII wieku
    • MAGDALENA PILCH
      Wibracja w świetle historycznych szkół fletowych – świadomie wykonywany ozdobnik, wyraz emocji czy mechaniczna maniera?
    • TOMASZ DOBRZAŃSKI
      Powstanie klarnetu klasycznego – w poszukiwaniu źródeł ewolucji instrumentu
    • MIKOŁAJ RYKOWSKI
      Muzyczne uniwersum brzmieniowe według Valentina Roesera – autora Essai d’instruction (Paris 1764)
    • MAREK TOPOROWSKI
      Strój mezotoniczny jako narzędzie analizy stylistyki utworów Johanna Sebastiana Bacha

    Program konferencji
    Summary

     

    FRAGMENT WSTĘPU

    Wiek XVIII często bywa określany jako moment narodzin współczesnej kultury. To właśnie na ten okres przypadł intensywny rozwój nauk przyrodniczych, medycyny, nowych idei społecznych czy upowszechniania wiedzy. Gwałtowne i krwawe konflikty religijne, charakterystyczne dla XVI i pierwszej połowy XVII wieku, uległy wyciszeniu, zaś rozkwit miast spowodował wzrost kulturalnych aspiracji średnich warstw społeczeństwa i zapotrzebowania na obcowanie ze sztuką w różnych jej przejawach. Zaowocowało to nie tylko rozwojem publicznego życia koncertowego, ale także muzykowania amatorskiego. […]
    Najważniejszą ideą niniejszej publikacji było ukazanie muzyki XVIII wieku z wielu perspektyw, a w szczególności podkreślenie związków miedzy teorią, estetyką i praktyką wykonawczą. Jak wiadomo, wielu ówczesnych muzyków i kompozytorów nie stroniło od refleksji teoretycznej, a wybitni teoretycy (często będący jednocześnie praktykami) chętnie wypowiadali się w sprawach dotyczących techniki śpiewu albo fru na instrumentach. Z tego powodu w niniejszym tomie zostały ujęte artykuły nie tylko muzykologów i teoretyków, lecz również wybitnych instrumentalistów, będących specjalistami w dziedzinie historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. W miarę możliwości pragnęliśmy skupić się jednak na mniej znanych przejawach XVIII-wiecznej twórczości kompozytorskiej, jedynie sporadycznie odnosząc się do dokonań „wielkiej piątki” – Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga van Beethovena – co w dużej mierze zaważyło na kształcie niniejszej publikacji.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events