Image
Image
  • Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze

    Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze

    red. Ziemowit Wojtczak
     
    Łódź 2012
    ISBN: 978-83-60929-31-5
    objętość: 244 strony
     
    cena: 25 zł

    ZAWARTOŚĆ

    • Przedmowa
    • ANDRZEJ WOLAŃSKI
      Opera i dramaty muzyczny w kontekście ogólnej teorii dramatu
    • WIESŁAW BEDNAREK
      Recepcja jako faza dekodowania w spektaklu operowym postrzeganym przez pryzmat aktu komunikacji społecznej
    • MAŁGORZATA GRAJTER
      Fidelio Beethovena – prawda czy fikcja, czyli kim naprawdę była Leonora?
    • ALEKSANDRA BUBICZ-MOJSA
      Śpiewak w służbie prawdy scenicznej w nowym stylu mozartowskim – dramma per musica – w oparciu o główne postacie sopranowe Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta
    • AGNIESZKA KUROWSKA
      Recytatyw acompagnato jako forma wokalnej wypowiedzi w operach W. A. Mozarta
    • IWONA KOWALKOWSKA
      Kobieta o kobietach w operach W. A. Mozarta
    • MONIKA FEDYK-KLIMASZEWSKA
      Gaetano Donizetti – Anna Bolena. Trudności wykonawcze mezzosopranowej partii Jane Seymour
    • ZIEMOWIT WOJTCZAK
      Z dziejów Carmen Georgesa Bizeta
    • IZABELA JEŻOWSKA
      Porgy and Bess George’a Gershwina jako dojrzała synergiczna folk-opera
    • MONIKA KOLASA-HLADÍKOVÁ
      Opery Bohuslava Martinů. Droga twórcza od modernizmu do mistycyzmu
    • BOŻENA HANNA WAGNER
      Opera w Polsce – dawniej i dziś
    • MAREK GŁOWACKI
      Różnice w wykonawstwie dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej w nagraniach współczesnych i sprzed 70. laty na podstawie Pasji wg św. Mateusza J. S. Bacha
    • Autorzy tekstów
    • Indesk osób
    • Summaty
    • Dodatek A – programy sesji, konferencji i koncertów towarzyszących
    • Dodatek B – sesja w obiektywie

     

    FRAGMENT PRZEDMOWY

    Związki słowa i muzyki w literaturze operowej niemal od zawsze były przedmiotem niekończących się dyskusji, toczących się zarówno na niwie teoretycznej, jaki przewijających się w praktycznych wypowiedziach artystycznych. Wystarczy tylko przypomnieć, że postulowany przez członków Cameraty florenckiej śpiew deklamacyjny, już w swojej nazwie zawiera niejako przyczynek do podjęcia wspomnianego dyskursu. Mimowolnym głosem w tej debacie stał się także tytuł zapomnianej nieco opery Antonia Salieriego – Prima la musica e poi le parole. Tytuł będący w swej istocie poniekąd kolejnym pytaniem o prymat jednej lub drugiej warstwy składającej się na widowisko szeroko rozumianego teatru operowego. Pytaniem szczególnie interesującym wobec dzisiejszej tendencji do badań o charakterze interdyscyplinarnym. Nic zatem dziwnego, iż wystawienie wspomnianego dzieła przez studentów łódzkiej Akademii Muzycznej sprowokowało zorganizowanie całej sesji naukowo-artystycznej oraz konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom teatru operowego.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events