Image
Image
  • Inspiracje plastyczne w muzyce

    Inspiracje plastyczne w muzyce

    Jacek Szerszenowicz
     
    Łódź 2012
    ISBN:978-83-60929-07-0
    objętość: 612 stron
    + wkładka kolorowa 8 stron
     
    cena: 40 zł

    ZAWARTOŚĆ

    Wprowadzenie

    Idea rozprawy
    Przedmiot badań
    Strategia metodologiczna
    Dobór i układ przykładów

    1. Psychologiczne i artystyczne podstawy twórczości inspirowanej

    1.1 Pojęcie inspiracji
    1.1.1 Inspiracja a pojęcia i zjawiska pokrewne
    1.1.2. Ekfraza i intermedializacja
    1.1.3. Inspiracja wielotorowa
    1.1.4. Inspiracje deklarowane i domyślne

    1.2. Inspiracja w procesie komponowania
    1.2.1. Procesy twórcze
    1.2.2. Inspiracja a logika muzyczna
    1.2.3. Inspiracja a postawy estetyczne

    1.3. Zjawisko inspiracji w perspektywie aksjologicznej i ontologicznej
    1.3.1. Inspiracja a wartość
    1.3.2. Natura bodźca plastycznego
    1.3.3. Osadzenie efektu inspiracji w bycie muzycznym

    1.4. Strategia i metody badawcze
    1.4.1 Topografia obszaru badań
    1.4.2. Program i metody badawcze

    2. Płaszczyzny „korespondencji” między muzyką i sztukami plastycznymi

    2.1. Zbieżności myślenia i postaw twórczych
    2.1.1. Aspekty muzyczne w malarstwie
    2.1.2. Bodźce wizualne w kreacji muzyki

    2.2. Analogie jakościowo-formalne
    2.2.1. Rysunek – barwa
    2.2.2. Płaszczyzny transformacji

    2.3. Czas, przestrzeń, kinestetyka
    2.3.1. Czasoprzestrzeń
    2.3.2. Aspekty kinestetyczne w muzyce i plastyce

    2.4. Środki ekspresji
    2.4.1. Pojęcie ekspresji
    2.4.2. Treści i akty ekspresji
    2.4.3. Środki ekspresji w inspiracji artystycznej

    2.5. Przekaz językowy
    2.5.1. Inspiracja a status językowy
    2.5.2. Znaki i funkcje semantyczne

    2.6. Typy komunikatów
    2.6.1. Obrazowanie i symbolizacja
    2.6.2. Retoryka malarska
    2.6.3. Narracja obrazowa i muzyczna
    2.6.4. Dyskurs
    2.6.5.Obrazowania, narracja i dyskurs jako strategie ekfrazy

    3. Inspiracje o charakterze programowym

    3.0.1. Poetycko-literacki współczynnik ekfrazy
    3.0.2. Przestrzeń hermeneutyczna

    3.1. Materiał wizualny i jego reprezentacja w Obrazkach z wystawy M. Musorgskiego
    3.1.1. Materiał badawczy
    3.1.2. Sposoby transformacji materiału plastycznego w muzyczny
    3.1.3. Obrazowanie a dyskurs muzyczny
    3.1.4. Konteksty psychologiczne
    3.1.5. wartości plastyczne a instrumentacja
    3.1.6. Orkiestracja M. Ravela
    3.1.7. Orkiestracja L. Stokowskiego
    3.1.8. Materia i czasoprzestrzeń w aranżacji elektronicznej I. Tomity
    3.1.9. Cykl Musorgskiego w formule suity rockowej
    3.1.10. Rekapitulacja
    3.1.11. Apendyks: zestawienie opracowań Obrazków z wystaw

    3.2. Dwie postawy wobec obrazu symbolicznego: Wyspa umarłych A. Böcklina w interpretacjach S. Rachmaninowa i M. Regera
    3.2.1. Obraz zinterioryzowany
    3.2.2. Obraz jako element kolekcji

    3.3. Przesłanki mistyczne i egzystencjalne w inspiracjach F. Liszta
    3.3.1. Legendy franciszkańskie
    3.3.2. Legenda o świętej Elżbiecie
    3.3.3. Zderzenie cywilizacji
    3.3.4. Refleksja egzystencjalna

    3.4. Neoretoryka i dyskurs etyczny w symfonii P. Hindemitha Mathias der Maler
    3.4.1. Symfonia a opera
    3.4.2. Dwie sceny z historii świętej
    3.4.3. Legenda – narracja malarska – przekaz muzyczny
    3.4.4. Ekspresja a retoryka

    3.5. Determinacje psychobiograficzne i kulturowe Poematu symfonicznego M. Karłowicza
    3.5.1. Geneza Poematu
    3.5.2. Dwa źródła: obraz i legenda
    3.5.3. Kompetencje plastyczne Karłowicza
    3.5.4. Legenda i źródło historyczne a świadomość kompozytora
    3.5.5. Przedstawienie legendy przez S. Bergmana
    3.5.6. Muzyczne wzorce i odniesienia
    3.5.7. Dramaturgia poematu
    3.5.8. Ekspresja i katharsis
    3.5.9. Postawa estetyczna Karłowicza
    3.5.10. Osobowość artystyczna
    3.5.11. Portret charakterologiczny
    3.5.12. Osobowość neurotyczna
    3.5.13. Rekapitulacja

    3.6. Ekfraza za pośrednictwem libretta operowego i baletowego
    3.6.1. Artysta w świecie prywatnym
    3.6.2. Artysta jako świadek epoki
    3.6.3. Świat przedstawiony jako środowisko akcji operowej
    3.6.4. Ekfraza legendy za pośrednictwem fresków

    4. Transfer wartości artystycznych i cech medialnych

    4.1. analogie aspektów artystycznych
    4.1.1. Wymiary (format) dzieła
    4.1.2. Oddziaływanie oryginału i kopii (reprodukcji)
    4.1.3. Koordynanty stylistyczne

    4.2. Transfer właściwości mediów artystycznych
    4.2.1. Rysunek i grafiak
    4.2.2. Fresk
    4.2.3. Witraż i mozaika
    4.2.4. Relief i rzeźba
    4.2.5. Kompozycje przestrzenne
    4.2.6. Architektura i przestrzeń architektoniczna
    4.2.7. Mapy, plany
    4.2.8. Fotografia
    4.2.9. Sztuka jubilerska i medalierska, kamienie szlachetne

    4.3. Medium a idee w Metopach i Maskach K. Szymanowskiego
    4.3.1. Metopa – treść i forma mitu antycznego
    4.3.2. Maska jako wygląd i osobowość

    4.4. Materialne i duchowe pierwiastki witraży
    4.4.1. Konotacje religijne
    4.4.2. Efekty kolorystyczne
    4.4.3. Wartości symboliczne

    4.5. Ekspresja, forma i percepcja dzieł plastycznych w twórczości B. K. Przybylskiego
    4.5.1. Rola inspiracji plastycznych w twórczości kompozytora
    4.5.2. Grafika muzyczna według grafik o muzyce
    4.4.3. Kinestetyka, faktura i kolorystyka
    4.5.4. Kompozycja przestrzeni
    4.5.5. Percepcja formy
    4.5.6. Apendyks: utwory B. K. Przybylskiego inspirowane sztukami plastycznymi

    4.6. Autorefleksja stylistyczna w Pożegnaniu z Tooropem L. Zielińskiej
    4.6.1. Linearyzm
    4.6.2. Przestrzenność

    4.7. Adaptacja strategii twórczej W. Strzemińskiego w unizmie muzycznym Z. Krauze
    4.7.1. Inicjacaja
    4.7.2. Inkubacja
    4.7.3. Realizacja
    4.7.4. Kompozycje architektoniczne
    4.7.5. Dialektyka rozwoju i kryzysu
    4.7.6. Historyczny i ontologiczny status unizmu
    4.7.7. Perspektywa historiozoficzna

    4.8. Inspiracje za pośrednictwem medium filmowego
    4.8.1. Film jako płaszczyzna prezentacji sztuki
    4.8.2. Filmowa suita obrazów muzycznych

    5. Aspekty muzyczne w twórczości plastycznej

    5.0.1. Tonacje, nastroje, symbolika
    5.0.2. Forma, rytm, kinestetyka
    5.0.3. Impresje
    5.0.4. Instrumenty i sytuacje muzyczne

    5.1. formalna i ideowa interpretacja muzyki w filmach Z. Rybczyńskiego: Plamuz i Orkiestra

    5.2. Twórczość Chopina na płótnach J. dudy-Gracza

    5.3. Transfer gatunków muzycznych w malarstwie M. K. Čiurlionisa
    5.3.1. Kompetencje muzyczne malarza
    5.3.2. Konwersja artystyczna
    5.3.3. Preludium
    5.3.4. Fuga
    5.3.5. Cykl sonatowy
    5.3.6. Formy muzyczne a symbolizm

    5.4. Adaptacja zasad muzyczności w programie odnowy malarstwa W. Kandyńskiego
    5.4.1. Wspólny mianownik
    5.4.2. Związki synestezyjne i analogie
    5.4.3. Idea syntezy sztuk: reinterpretacja Obrazków z wystawy M. Musorgskiego

    5.5. Apendyks: K. Malewicz Kubistyczna transformacja skrzypiec

    Coda
    Bibliografia
    Indeks nazwisk
    Summary: Music inspired by visual art

     

    FRAGMENT WPROWADZENIA

    Pomiędzy wykształconym w XIX wieku modelem inspiracji o charakterze programowym (tematycznym) oraz właściwymi dla wieku XX poszukiwaniami nowych form i zasad artystycznych przebiega główna linia podziału, względem której usystematyzowany został materiał badawczy. Dobierając różnorodne i dobrze udokumentowane przykłady inspiracji, będziemy dążyć do stworzenia na ich podstawie możliwie pełnej typologii i charakterystyki zjawiska. Cykl fortepianowych miniatur Musorgskiego Obrazki z wystawy okazuje się interesującym polem obserwacji, ujawniającym istotne aspekty postępowania twórczego – pierwotny impuls, jego inkubację, włączanie się dodatkowych determinacji… W pozornie jednorodnym cyklu, każda z miniatur stanowi inny model odczytania materiału plastycznego do onomatopei poprzez chwyty retoryczne, symbolizowanie i narrację po czystą sonorystykę. Orkiestracja Ravela oraz inne transkrypcje ujawniają dodatkowe relacje między muzyką a cechami dzieła plastycznego ją inspirującego. Pogłębione studia nad innymi kompozycjami ukazują je jako efekt współgrania subiektywnych i obiektywnych przesłanek inspiracji.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events