Image
Image
  • Te Deum jako gatunek muzyki religijnej na przykładzie dzieł Karola Kurpińskiego i Antonina Dvořáka

    Te Deum jako gatunek muzyki religijnej na przykładzie dzieł Karola Kurpińskiego i Antonina Dvořáka

    Jerzy Rachubiński
    Łódź 2011
    ISBN: 978-83-60929-17-9
    objętość: 268 stron
    cena: 25 zł

    ZAWARTOŚĆ

      • Wstęp
    1. Ambrozjański hymn Te Deum
      • Geneza hymnu
      • Tekst łaciński
      • Melodia chorałowa
      • Zapis nutowy
      • Zasady wykonawstwa
      • Te Deum jako pieśń towarzysząca wydarzeniom historycznym
    2. Z historii gatunku Te Deum
      • Kompozytorzy Te Deum na przestrzeni dziejów
        – Średniowiecze i renesans
        – Barok
        – Epoka klasycyzmu
        – Doba romantyzmu
        – XX i XXI wiek
      • Te Deum w twórczości kompozytorów polskich
      • Rodzaje opracowań hymnu
      • Tekst hymnu w językach narodowych
    3. Karol Kurpiński, Te Deum
      • Geneza dzieła
      • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
      • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
        – Aparat wykonawczy
        – Melodyka
        – Metrorytmika
        – Harmonika
        – Faktura
        – Agogika, dynamika, artykulacja
      • Rękopis partytury (1841), a jego opracowanie (1985) - analiza porównawcza
    4. Antonin Dvořák, Te Deum
      • Geneza dzieła
      • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
      • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
        – Aparat wykonawczy
        – Melodyka
        – Metrorytmika
        – Harmonika
        – Faktura
        – Agogika, dynamika, artykulacja
    5. Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego i Te Deum Antonina Dvořáka
    • Ogólne uwagi dotyczące wykonania dzieła wokalno-instrumentalnego
    • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego
    • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Antonina Dvořáka
    • Wpływ akustyki kościoła na wykonanie hymnów Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka
    •  
    • Zakończenie
    • Bibliografia
    • Spis przykładów nutowych
    • Spis tabeli
    • Spis ilustracji
    • Aneksy
    • Indeks nazwisk
    • Summary
    • Zussammenfassung

     

    Z RECENZJI WYDAWNICZEJ PROF. KRYSTYNY JUSZYŃSKIEJ

    [...] Głównym założeniem pracy jest ukazanie opracowań muzycznych hymnu ambrozjańskiego Te Deum w kontekście historycznym gatunku oraz analiza muzyczna dwóch nagranych dzieł. W literaturze polskiej temat Te Deum jako gatunek muzyki religijnej w takim ujęciu nie był do tej pory podejmowany. Należy podkreślić, że szczegółowa analiza muzyczna Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka posłużyła autorowi publikacji – jednocześnie dyrygentowi koncertu – dogłębnemu poznaniu utworów w celu przygotowania jak najlepszego wykonania i właściwej interpretacji artystycznej dzieł.
    [...] Na uwagę zasługuje dokonana przez autora analiza porównawcza partytury Te Deum Kurpińskiego (rękopis z 1841), z opracowaniem Jerzego Dobrzańskiego (1985), w wyniku której Autor wykazał wszystkie podobieństwa i różnice.
    [...] Autor z wielkim znawstwem omawia problemy wykonawcze dotyczące dzieł wokalno- instrumentalnych, dzieląc się swoim długoletnim doświadczeniem, nie tylko z pracy nad przygotowaniem tych dzieł do koncertu, lecz także z pracy dyrygenta chórów. Bardzo interesujące jest również przedstawienie skomplikowanych zagadnień dotyczących akustyki kościoła, która ma ogromne znaczenie w ostatecznym podejściu do wykonania [...]. Wydaje się, że właśnie ta część pracy może być najbardziej frapująca dla dyrygentów i muzyków.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events