Image
Image
  • Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

    Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

    red. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
    Łódź 2009
    ISBN: 978-83-60929-10-0
    objętość: 198 stron
    cena: 35 zł

    ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp
    • Introduction
    • Wspomnienia
      • Grażyna Pstrokońska-Nawratil – Spotkać Mistrza…
      • Jerzy Bauer – Nadia Boulanger o Olivierze Messiaenie - wspomnienie “incydentalne”
      • Krzysztof Baculewski – Oliviera Messiaena wizerunek nieoczywisty
    • Idee
      • Mieczysław Tomaszewski – Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania
      • ks. Jan Kanty Pytel – Apokaliptyczne szofary w kompozycyjnej inspiracji muzyka
      • Dyskusja
    • Dzieła
      • Jerzy Stankiewicz – O pierwszym wykonaniu “Kwartetu na koniec czasu” Oliviera Messiaena w Stalagu VIII A w Görlitz. Casus dzieła szczególnego
      • Ewa Kowalska-Zając – “Quatuor pour la fin du Temps” - Messiaenowska wizja “Apokalipsy” czy artystyczna kreacja mitu?
      • Ryszard Daniel Golianek – “Turangalîla-Symphonie” Oliviera Messiaena w kontekście tradycji muzycznej
      • Tomasz Baranowski – Teologia “Dwudziestu spojrzeń na dzieciątko Jezus”
      • Michael Heinemann – Summa organistica. O “Livre du Saint Sacrement” Oliviera Messiaena
      • Dyskusja
    • Konteksty
      • Marta Szoka – Messiaen – Dupré – Alain. Filiacje i kontradykcje
      • Alicja Jarzębska – Magia brzmienia i racjonalne aspekty jej notacji w poetyce twórczej Messiaena i Strawińskiego
      • Aleksandra Bęben – Olivier Messiaen w polskim piśmiennictwie krytyczno-muzycznym
      • Tomasz Kłys – Ptaki z katalogu Oliviera Messiaena
      • Dyskusja
    • Program konferencji
    • Autorzy
    • Koncerty

     

    FRAGMENT WSTĘPU

    Muzykę Oliviera Messiaena otacza aura tajemniczości, niezwykłości, mistyki, a jednocześnie twórca ten uchodzi za jednego z najbardziej oryginalnych kompozytorów XX wieku. Jego fascynacja filozofią i teologią katolicką oraz muzyką natury identyfikowaną ze śpiewem ptaków, a z drugiej strony przejawiane przezeń dążenie do racjonalnego skatalogowania rozmaitych elementów dzieła muzycznego – skal, rytmów itd. – wskazują na wielość i bogactwo inspiracji w jego twórczości i na niezwykle szerokie horyzonty jego osobowości artystycznej.
    Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zorganizowała w listopadzie 2008 roku sympozjum naukowe Olivier Messiaen w kręgu idei artystycznych i filozoficznych. Stało się ono okazją do spotkania badaczy zainteresowanych tą problematyką, a jednocześnie przyczyniło się do zaprezentowania aktualnego spojrzenia na dokonania twórcze i postawę artystyczną autora Ptaków egzotycznych. Niniejszy zbiór tekstów Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej stanowi pokłosie tego spotkania.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events