Image
Image
  • Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

    Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

    Materiały z VII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej (Łódź, 24-26 listopada 2005)
     
    Zespół redakcyjny:
    Elżbieta Aleksandrowicz, Ewa Wojtyga, Magdalena Owczarek, Aneta Skrzypczak, Marcelina Paniuta, Justyna Sobieraj

    Łódź 2005
    objętość: 176 stron
    cena: 10 zł

    ZAWARTOŚĆ
       
    • Od redakcji
    • Barbara Ostrowska (Łódź)
      Muzyka w metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a
    • Ewa Wojtyga (Łódź)
      Miejsce rytmiki we współczesnym świecie
    • Magdalena Stępień (Warszawa)
      Rytmika w świetle teorii Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera – refleksje nad książką Mary Brice „Pedagogie de tous les possibles…”
    • Ewa Wojtyga (Łódź)
      Konflikty rytmiczne w cyklu miniatur fortepianowych „Children’s Songs” Chicka Corea
    • Barbara Ostrowska (Łódź)
      Droga do kreatywnego posługiwania się słuchem harmonicznym w zakresie tworzenia dwu i trzygłosu
    • Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź)
      Kolorystyka dźwiękowa jako element formotwórczy improwizowanych miniatur fortepianowych
    • Barbara Ostrowska, Justyna Sobieraj, Iwona Sztucka (Łódź)
      Postępowanie dydaktyczne prowadzące do swobodnej improwizacji opartej na schemacie gamy durowej
    • Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn)
      Teatr dźwięku jako forma ekspresji wokalnej inspirowanej ruchem
    • Barbara Ostrowska (Łódź)
      Kształcenie umiejętności posługiwania się wzrokiem dla potrzeb wyrazu scenicznego
    • Anna Walencik-Topiłko (Gdańsk)
      Współczesne oblicze logorytmiki
    • Joanna Gładyszewska-Cylulko (Wrocław)
      Pobudzanie ekspresji twórczej dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację muzyki
    • Iwona Sztucka (Łódź)
      Zajęcia muzyczno-ruchowe jako profilaktyka zaburzeń nerwicowych okresu dojrzewania
    • Helena Cesarz (Wrocław)
      Muzykoterapia w rehabilitacji osób z zaburzeniami psychicznymi w warunkach oddziału dziennego szpitala psychiatrycznego
    • Anna Jędryczka-Hamera (Wrocław)
      Kobieta i Mężczyzna w tańcu. Podobieństwa i różnice w choreoterapii
    • Barbara Bernacka (Warszawa)
      Rytmika Jaques-Dalcroze’a kluczem do umysłu dziecka
    • Anna i Artur Metera (Leszno)
      Topografia muzyczna mózgu
    • Grażyna Poraj (Łódź)
      Jakość życia i pracy pedagoga: profilaktyka i strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym

     

    FRAGMENT WSTĘPU

    W listopadzie 2005 r. w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbyła się ogólnopolska sesja naukowa nt.: „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”. Była to siódma edycja zapoczątkowanego w 1983 r. Organizatorem sesji była Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej, a opiekę merytoryczną sprawowała kierująca Katedrą prof. Barbara Ostrowska, która otworzyła obrady i wygłosiła referat inauguracyjny.
    Liczne grono uczestników z całej Polski, w którym znaleźli się zarówno specjaliści w zakresie metody Emila Jaques-Dalcroze’a, jak i aktorzy, tancerze, terapeuci, psychologowie oraz nauczyciele zainteresowani muzyką i ruchem, potwierdziło potrzebę organizowania spotkań umożliwiających wymianę poglądów i doświadczeń w tej dziedzinie, a także konfrontacji na polu artystycznym.
    W ramach sesji przedstawiono 36 referatów, w tym 22 ilustrowane pokazami praktycznymi. Niniejszy III tom serii „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” jest wyborem wygłoszonych w czasie sesji tekstów.

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events