Image
Image
  • XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee

    XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee

    Ewa Kowalska-Zając
    Łódź 2005
    objętość: 244 strony
    cena: 30 zł

    ZAWARTOŚĆ
       
    • Wstęp
    I. Z historii gatunku

    1. Kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich XVIII i XIX wieku
    2. Uwarunkowania historyczne XX-wiecznej twórczości kwartetowej kompozytorów polskich

    II. XX-wieczne kwartety smyczkowe kompozytorów polskich wobec gatunkowej tradycji

    1. Fundament tradycji gatunku
    2. Kontynuacja – neoromantyczne wybrzmiewanie
    3. Modyfikacja
    3.1. Modernizm początku XX wieku
    3.2. Neoklasycyzm, postawa klasycyzująca
    3.2.1. Heterogeniczność środków kompozytorskich
    3.2.2. Rola ekspresji
    3.2.3. Budowa formalna – architektonika
    3.2.4. Faktura polifoniczna
    3.2.5. Dodekafonia
    3.2.6. Zapowiedź sonoryzmu
    4. Negacja – czas awangardy II połowy XX wieku
    4.1. Zakres materiałowy
    4.1.1. Dwunastodźwiękowość w ujęciu systemowym
    4.1.2. Sonorystyka
    4.2. Zakres faktury
    4.2.1. Mikrotonowość i serializm
    4.2.2. Unizm
    4.3. Zakres formy
    4.3.1. Aleatoryzm
    4.3.2. Forma mobilna
    5. Akceptacja – ponowoczesność
    5.1. Synteza w zakresie estetyki
    5.2. Synteza w zakresie materiału
    5.3. Synteza w zakresie formy
    6. XX-wieczne kwartety smyczkowe kompozytorów polskich w ujęciu syntetycznym

    III. Idea kwartetu w twórczości kompozytorów polskich XX wieku

    1. Kwartet jako rozmowa
    2. Kwartet jako epitafium
    3. Kwartet jako przesłanie
    4. Kwartet jako zabawa – „gra”
    5. Kwartet jako... kwartet

       
    • Zakończenie
    • Aneksy
      1. Lista kwartetów smyczkowych skomponowanych w latach 1901-2000 (alfabetycznie)
      2. Lista kwartetów smyczkowych skomponowanych w latach 1901-2000 (chronologicznie)
    • Bibliografia
    • Spis przykładów
    • Indeks nazwisk
    • Summary

     

    FRAGMENT WSTĘPU

    [...] Od przełomu wieków upłynęło zaledwie kilka lat, jednak już z tej perspektywy minione stulecie jawi nam się jako okres niezwykłego wręcz zróżnicowania stylistycznego, wielości kompozytorskich technik i rozwiązań formalnych. Jest to okres, w którym procesy zachodzące w sztuce, w tym również i w muzyce, nabierają szczególnego przyspieszenia, rozwijają się wielotorowo i z nieobserwowaną do początku XX wieku dynamiką. Intencją autorki było ukazanie w niniejszej pracy tych procesów przez pryzmat szczególnego wycinka polskiej twórczości kompozytorskiej, jakim jest gatunek kwartetu smyczkowego. Szczególnego, bo – jak pisze Paul Griffiths – jedynie w przypadku kwartetu smyczkowego mamy do czynienia zarówno z wykonawczym medium, jak i gatunkiem czy formą. Szczególnego również, bo niezwykle intensywnie związanego z gatunkową konwencją, przez co może on być postrzegany jako „bastion tradycji”, co wyraźnie widać w twórczości kwartetowej kompozytorów polskich I połowy XX wieku. Szczególnego wreszcie, bo jak żaden inny charakteryzuje się „intymnością przekazu”, dzięki czemu staje się miejscem na refleksję, modlitewne skupienie, a także radosną afirmację życia. [...]

    Ewa Kowalska-Zając

  • University
  • For the student
  • For the candidate
  • For the employee
  • Structure
  • Events