Sztuka wykonawcza we współczesnej muzyce saksofonowej
Analiza i interpretacja wybranych utworów polskich i amerykańskich z przełomu XX i XXI wieku
Jacek Delong
wydawca: Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź 2011
objętość: 80 stron
cena książki: 25 zł
cena książki + 2 CD: 40 zł
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
- Rozdział I – Historyczne i kulturowe korzenie współczesnej muzyki saksofonowej
1.1. Instrument i jego twórca
1.2. Początki literatury saksofonowej
1.3. Europejska „klasyczność” i amerykańska „plebejskość” - Rozdział II – Kryteria doboru utworów
- Rozdział III – Analiza formalna utworów
3.1 Analiza utworu Sonata na saksofon altowy i fortepian (Kendor Music INC. New York 1980) Phila Woodsa
3.2 Analiza utworu Concertino na saksofon altowy i fortepian cz. II Lento Boba Mitznera (Advance Music 40002/3)
3.3 Analiza utworów Grzegorza Duchnowskiego:
3.3.1. 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową (2004)
3.3.2. Akwarydy na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2006)
3.4 Analiza utworu Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2003) Marka Kussa
3.5 Analiza utworu Canzonetta per sassofono soprano et archi Krzesimira Dębskiego (PWN 2003)
3.6 Analiza utworów Bronisława Kazimierza Przybylskiego
3.6.1 Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe (Accent Edition 07.16.)
3.6.2 South for alto saxophone in Es and strings
3.6.3 Desert Flowers for alto saxophone and strings - Rozdział IV – Interpretacja
4.1 Współczesne techniki saksofonowe jako nośnik wyrazu artystycznego
4.1.1. Wielodźwięki
4.1.2. Glissando
4.1.3. Subtone, ghost notes i chwyty alternatywne
4.2. Analiza funkcji improwizacji u Woodsa i Duchnowskiego
4.3. Melika i rytmika. Skale
4.3.1. Śpiewność w synkopowanych strukturach
4.3.2. Pentatonika, skala persko-arabska i bluesowa
4.3.3. Fundament rytmiczny
4.4. Idiomy
4.5. Dociekanie pozamuzycznych znaczeń jako punkt wyjścia do rozstrzygnięć wykonawczych
4.5.1. Przyjemność grania według Phila Woodsa
4.5.2. Ciekawość poznawcza Boba Mintzera
4.5.3. Elementy narracji u Marka Kussa
4.5.4. Pieśń jako esencja liryki u Krzesimira Dębskiego
4.5.5. Fizyka, matematyka i metafizyka w muzyce Grzegorza Duchnowskiego
4.5.6. Bronisław Kazimierz Przybylski i jego musica moderna
Sztuka i rzemiosło
Sumary
Bibliografia
Indeks nazwisk
Opis płyt
Spis zdjęć i ilustracji
Fragment wstępu
[…] Dzieło, którego opisem jest niniejsza praca, stawia sobie zadanie zmierzenia wrażliwości interpretacyjnej oraz zasobów warsztatowych saksofonisty z wieloletnią praktyką uprawiania muzyki różnej gatunkowo i estetycznie. Polem tego doświadczenia jest najnowsza, powstała na przełomie wieków XX i XXI, muzyka saksofonowa – ta nie dająca się jednoznacznie zaklasyfikować, czerpiąca z różnych źródeł i technik. […]
Jacek Delong
Zawartość płyt CD
CD 1
- Phil Woods – Sonata na saksofon altowy i fortepian, cz. I
- Bob Mitzner – Concertino na saksofon altowy i fortepian, cz. II Lento
- Grzegorz Duchnowski – 8 dzień tygodnia na saksofon altowy i sopranowy i taśmę 4 kanałową
- Grzegorz Duchnowski – Akwarydy na saksofon altowy (barytonowy i sopranowy) i orkiestrę
- Bronisław Kazimierz Przybylski – Verwandlung 70. na saksofon (tenorowy i sopranowy) i dwa kwartety akordeonowe
CD 2
- Bronisław Kazimierz Przybylski – South na saksofon altowy i sekstet smyczkowy
- Krzesimir Dębski – Canzonetta per sassofono soprano et archi
- Mark Kuss – Reminiscence na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy
- Bronisław Kazimierz Przybylski – Desert Flowers na saksofon altowy i kwintet smyczkowy