The Orient in Music – Music of the Orient
redakcja: Małgorzata Grajter
wydawca: Cambridge Scholars Publishing
Lady Stephenson Library, Newcastle upon Tyne, NE6 2PA, UK, 2017
ISBN (13): 978-1-5275-0295-6
objętość: 229 stron
Akademia nie prowadzi sprzedaży książki.
Więcej informacji: www.cambridgescholars.com
Publikację dofinansowała Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Table of contents | spis treści
- Editor’s Note
- Acknowledgements
- Representations of the Orient in Western Music: Methods of Music Analysis in Theory and Practise
Renata Skupin - Oriental Music as a Part of the European Collective Consciousness
David Kozel - Somata and Pneumata: On the Relationship between Daseia and Byzantine Musical Notion
Ewa Bielińska-Galas - Zaryab: The Cultural Meeting of East and West
Bijan Zelli - French Music and the East: Colonising the Sound of an Empire
Edward Campbell - The Orient in International Art Music: Musical Orientalism and Beethoven’s Orientation
Feza Tansuğ - The Source and Imagination of the Orient in Karol Szymanowski’s Opera “King Roger” op. 46
Maki Shigekawa - The Poles and the Turks in Franz Doppler’s Opera Wanda (1850)
Ryszard Daniel Golianek - “Three Romanian Dances” by Theodor Rogalski: An Issue of Identity
Bianca Ţiplea Temeş - The Symbolism of Tantra in Andrzej Panufnik’s Triangles for 3 Flutes and 3 Cellos (1972)
Beata Bolesławska-Lewandowska - The Dialogue Between the Orient and the West: Its Manifestations in Latvian Choral Music of the 21st Century
Baiba Jaunslaviete - Variations on a Theme: The Appropriation of the Orient in Popular Music
Maciej Rodkiewicz - The Concepts of Rasa and Dosha and the Stage Archetyoes of Women in the Classical Indian Dance of Odissi
Beata Stróżyńska - Interpreting Some Transformational Aspects of Pentatonicism and Post-tonal Chinese Music
Man-Ching Donald Yu - About the Authors
Fragment wstępu
The topic of the Orient and music appears to be an underestimated field of academic research. Due to the necessity of having deep knowledge of the culture of the Orient, which is not accessible to everyone, it seems only rarely to attract the interest of music scholars other than ethnomusicologists. Nevertheless, it still offers a wide array of issues to be discussed within the confines of Western musicology and music theory. Whether the focus is on Oriental influences in Western music or the music of the Orient itself, it is possible to take a closer look at this subject from a variety of perspectives, starting from postcolonial studies and cultural interchange between East and West, and ending with a detailed musical analysis of both Western and Eastern music.
Małgorzata Grajter, Editor
Tematyka Orientu i muzyki w badaniach naukowych wydaje się obszarem stanowczo niedocenianym. Ze względu na konieczność posiadania rzetelnej wiedzy w zakresie kultury Orientu, nie dla każdego dostępnej, problematyka ta wzbudza zainteresowanie jedynie nielicznych – może poza etnomuzykologami – badaczy muzyki. Mimo to, obejmuje ona szeroki wachlarz zagadnień, stanowiących przedmiot badań muzykologii i teorii muzyki Zachodu. Niezależnie od tego, czy chodzi tu o wpływy orientalne w muzyce zachodniej, czy też o muzykę Orientu samą w sobie, istnieje możliwość spojrzenia na tę tematykę z wielu różnych perspektyw, od postkolonializmu i wymiany międzykulturowej pomiędzy Wschodem i Zachodem poczynając, a kończąc na szczegółowych analizach muzycznych, związanych z obiema tymi kulturami.
Małgorzata Grajter, redaktor