Znaczenie transkrypcji i aranżacji muzycznej dla artystyczno-instrumentalnego rozwoju flecisty na przykładzie wybranych utworów
Ewelina Agata Zawiślak
Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA Sp. z o.o.
Lublin 2020
ISBN: 978-83-7847-702-0
objętość: 216 stron
materiał promocyjny
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
Rozdział I Podstawy teorii transkrypcji i aranżacji muzycznej
- Geneza i pojęcie transkrypcji muzycznej
- Rodzaje transkrypcji muzycznej
- Pojęcie aranżacji muzycznej
Rozdział II Teoriopoznawcze zasady analizy dzieła muzycznego
- Pojęcie estetyki muzycznej
- Pojęcie inspiracji muzycznej oraz koncepcja twórczości muzycznej
- Pojęcie ekspresji muzycznej
Rozdział III Transkrypcja Sarabande et Cortège Henri Dutilleux
- Sylwetka Henri Dutilleux
- Analiza miniatury Sarabande et Cortège na fagot i fortepian
- Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji miniatury Sarabande et Cortège Henri Dutilleux na flet i fortepian
Rozdział IV Transkrypcja Sonaty a-moll „Arpeggione” D 821 Franciszka Schuberta
- Geneza powstawania Sonaty „Arpeggione” oraz charakterystyka instrumentu
- Analiza urtekstu Sonaty a-moll „Arpeggione”
- Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji Sonaty a-moll „Arpeggione” na flet i fortepian Franciszka Schuberta
Rozdział V Transkrypcja Sonaty na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego
- Claude Debussy – impresjonista czy symbolista
- Analiza Sonaty g-moll na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego
- Walory artystyczno-instrumentalne transkrypcji sonaty g-moll na flet i fortepian Claude’a Debussy’ego
Rozdział VI Aranżacja Sonatiny fortepianowej Maurice’a Ravela
- Język muzyczny Maurice’a Ravela
- Analiza Sonatiny fortepianowej Maurice’a Ravela
- Walory artystyczno-instrumentalne aranżacji Sonatiny na flet i kwartet smyczkowy Maurice’a Ravela
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
Spis przykładów nutowych
Streszczenie w języku angielskim (Abstract)
ZE WSTĘPU
Całość podjętych w tytule rozważań, zostanie wyrażona w sześciu rozdziałach. Wartym podkreślenia wydaje się jednak, że pozycja zasadniczo składa się z dwóch części, z których pierwsza obejmuje dwa początkowe rozdziały, a druga cztery pozostałe. W pierwszej części podjęte zostaną zagadnienia terminologiczne i teoriopoznawcze, których znajomość wydaje się konieczna dla przejrzystości spostrzeżeń i wniosków zawartych dalej. Część druga natomiast, zawierać będzie próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie o istotę ważniejszych walorów artystyczno-instrumentalnych, zawartych w tytułach, z uwzględnieniem niektórych danych odnoszących się m.in. do: materiału źródłowego, cech kompozytora, specyfiki instrumentu itp. Biorąc pod uwagę zasadnicze różnice pomiędzy tymi dwiema częściami, zarówno co do kolejności przedstawienia, jak i istoty treści w odniesieniu do fletowej praktyki wykonawczej można stwierdzić, iż pierwsza ma charakter teoretyczny, natomiast druga praktyczny.