Image
Image

CARL MARIA von WEBER – Abu Hassan. Opera komiczna w jednym akcie (+ CD)

CARL MARIA von WEBER – Abu Hassan. Opera komiczna w jednym akcie

red. Jacek Szerszenowicz
Łódź 2017
ISBN: 978-83-60929-59-9
objętość: 80 stron
cena: 25 zł

Wydawnictwo współfinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Do książki dołączona jest płyta CD z nagraniem spektaklu w wykonaniu solistów, Chóru i Orkiestry Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego. Nagrania zrealizowane w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej podczas spektakli w dniach 5-9 marca 2016 roku.

 

SPIS TREŚCI

  • Obsada
  • Realizatorzy
  • Piotr MicińskiOpera Abu Hassan Carla Marii Webera
  • Franz Karl Heimer – Libretto – tłumaczenie Piotr Miciński
  • Ryszard Daniel GolianekWątki orientalne w operze niemieckiej
  • Beata StróżyńskaCzas nadziei, czas klęski, czyli wybrane opery o tematyce orientalnej z krajów romańskich na tle sytuacji politycznej Europy w XIX wieku
  • Orkiestra Symfoniczna i Chór Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

 

Fragmenty publikacji

Abu Hassan C. M. von Webera – opera komiczna w jednym akcie, oznaczona w katalogu dzieł kompozytora numerem J.106 – jest szóstym dziełem scenicznym kompozytora. Dwudziestoczteroletni wówczas twórca napisał muzykę do libretta stworzonego przez Franza Carla Hiemera na podstawie opowiadania ze zbioru Baśni z tysiąca i jednej nocy pt. Abu Hassan lub Historia przebudzonego. Librecista należał do ścisłego grona przyjaciół kompozytora i było to już ich drugie wspólne dzieło. (…)
W Polsce prapremiera Abu Hassana prapremierę miała dopiero w 2016 r. w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. spektakl poprowadzony muzycznie przez Marcina Wolniewskiego, wyreżyserowała Hanna Chojnacka. Przedstawienie zostało zaprezentowane w polskiej wersji językowej. Spektakl ma skromną obsadę śpiewaków, troje protagonistów to Abu Hassan – tenor, Fatime – sopran i Omar – bas. Towarzyszą im w rolach aktorskich Kalif, Zobeide – żona Kalifa, Mesrur i Zemrud – służący Kalifa i Zobeide oraz chór. (…)
Wyjątkowa wartość tej jednoaktowej opery leży w świetnie skomponowanej muzyce z elementami orientalnymi, dobrze napisanym libretcie, dowcipnej intrydze. Nie brak w dziele także poważniejszych fragmentów o litycznym charakterze – należy do nich aria, w której Fatime śpiewa o swej miłości do Abu Hassana. Wspaniała, ciekawa instrumentacja kompozycji dopełnia pełnego obrazu kameralnego dzieła. (…)