ZAWARTOŚĆ
  • Wstęp
  • Wprowadzenie
Drezno
  1. Drezno jako centrum kulturalne – rys historyczny
  2. Życie muzyczne Drezna w latach 1763-1815
    2.1 Dwór
    2.2 Miasto
  3. Miejsce Drezna w życiu muzycznym Europy w II połowie XVIII wieku
  4. Drezdeńscy twórcy sonat na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku – prezentacja biograficzna: Peter August, Christlieb Siegmund Binder, Johann Gottlieb Naumann, Joseph Schuster, Franz Seydelmann, Christoph Transchel
Sonata w II połowie XVIII wieku jako zjawisko artystyczne i teoretyczne
  1. Zagadnienia ogólne i terminologiczne
    1.1 Próby zdefiniowania
    1.2 Sonata na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku w aspekcie estetycznym
    1.3 Sonata na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku w aspekcie formalnym
    1.4 Klaviersonate – problem instrumentarium
  2. Drezdeńska sonata na instrumenty klawiszowe
    2.1 Źródła nutowe
    2.2 Część analityczna i interpretacyjna
  • Podsumowanie
  • Bibliografia
  • Aneksy
  • Indeks nazwisk
  • Summary

 

FRAGMENT WSTĘPU

Inspiracją do napisania tej pracy była moja fascynacja Dreznem – miastem, które XVIII-wieczni podróżnicy sławili jako niemal mityczną „siedzibę Muz”, miastem, w którym i w dzisiejszych czasach jednocześnie odbywa się bardzo wiele imprez kulturalnych, gromadzących nieodmiennie wierną publiczność [...]. Źródłem mojej fascynacji nie jest jednak oszołomienie zgromadzonym w Dreźnie bogactwem, ale poznanie mentalności Drezdeńczyków, którzy tak przywykli do obcowania ze sztuką, iż nawet największe klęski, jakich im nie zaoszczędziła historia [...] nie zdołały osłabić ich miłości do sztuki we wszystkich jej przejawach [...].
Inspiracją do napisania pracy było Drezno z jego niezwykle bogatym życiem kulturalnym, jednak [...] problematyka drezdeńska stanowi tylko tło dla przedstawienia drezdeńskiej sonaty na instrumenty klawiszowe z II połowy XVIII wieku. W niniejszej pracy starałam się między innymi udowodnić wpływ sytuacji politycznej i społecznej na rozwój właśnie tego gatunku w mieście, które było uważane za centrum operowe i które słynęło z przepychu przedstawień oraz wspaniałych zabaw i korowodów [...].

Beata Stróżyńska