Drezdeńska sonata na instrumenty klawiszowe w drugiej połowie XVIII wieku
Beata Stróżyńska
Łódź 2002
objętość: 294 strony
cena: 20 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- Wprowadzenie
- Drezno jako centrum kulturalne – rys historyczny
- Życie muzyczne Drezna w latach 1763-1815
2.1 Dwór
2.2 Miasto - Miejsce Drezna w życiu muzycznym Europy w II połowie XVIII wieku
- Drezdeńscy twórcy sonat na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku – prezentacja biograficzna: Peter August, Christlieb Siegmund Binder, Johann Gottlieb Naumann, Joseph Schuster, Franz Seydelmann, Christoph Transchel
- Zagadnienia ogólne i terminologiczne
1.1 Próby zdefiniowania
1.2 Sonata na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku w aspekcie estetycznym
1.3 Sonata na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku w aspekcie formalnym
1.4 Klaviersonate – problem instrumentarium - Drezdeńska sonata na instrumenty klawiszowe
2.1 Źródła nutowe
2.2 Część analityczna i interpretacyjna
- Podsumowanie
- Bibliografia
- Aneksy
- Indeks nazwisk
- Summary
FRAGMENT WSTĘPU
Inspiracją do napisania tej pracy była moja fascynacja Dreznem – miastem, które XVIII-wieczni podróżnicy sławili jako niemal mityczną „siedzibę Muz”, miastem, w którym i w dzisiejszych czasach jednocześnie odbywa się bardzo wiele imprez kulturalnych, gromadzących nieodmiennie wierną publiczność [...]. Źródłem mojej fascynacji nie jest jednak oszołomienie zgromadzonym w Dreźnie bogactwem, ale poznanie mentalności Drezdeńczyków, którzy tak przywykli do obcowania ze sztuką, iż nawet największe klęski, jakich im nie zaoszczędziła historia [...] nie zdołały osłabić ich miłości do sztuki we wszystkich jej przejawach [...].
Inspiracją do napisania pracy było Drezno z jego niezwykle bogatym życiem kulturalnym, jednak [...] problematyka drezdeńska stanowi tylko tło dla przedstawienia drezdeńskiej sonaty na instrumenty klawiszowe z II połowy XVIII wieku. W niniejszej pracy starałam się między innymi udowodnić wpływ sytuacji politycznej i społecznej na rozwój właśnie tego gatunku w mieście, które było uważane za centrum operowe i które słynęło z przepychu przedstawień oraz wspaniałych zabaw i korowodów [...].
Beata Stróżyńska