Europejskie teatry lat 1750-1815 w relacjach polskich podróżników
Zbigniew Chaniecki
Łódź 2019
ISBN 978-83-60929-61-2
objętość: 630 stron
cena: 50 zł
ZAWARTOŚĆ
- Od redakcji
- Wstęp
Część I. FRANCJA
Rozdział 1.
Społeczne, prawne i polityczne uwarunkowania działalności paryskich teatrów
- Uwagi o społecznej sytuacji artystów sceny i przeszkodach utrudniających działalność teatrów w Paryżu (do 1789 r.)
- Paryskie życie teatralne w okresie rewolucji
- Uwagi o repertuarze teatrów w okresie rewolucji
- Teatry paryskie w czasie rządków Napoléona
Rozdział 2.
Polacy w Paryżu
- Wpływ sytuacji społecznej i politycznej na przybyszów z Polski
- Modele podróży
- Polskie środowisko w Paryżu
- Nauka
- Zwiedzanie
- Zainteresowania teatralne Polaków
Rozdział 3.
Dramat francuski w Polsce
Rozdział 4.
Wrażenia, opinie i relacje Polaków ze spektakli obejrzanych w paryskich teatrach dramatycznych
- Teatr Francuski zwany też Komedią Francuską
- Polskie i francuskie opinie o Teatrze Francuskim i jego aktorach
- Relacje i opinie Polaków o poszczególnych spektaklach teatralnych w Komedii Francuskiej
a. Dramaty francuskich klasyków
b. Dzieła osiemnastowiecznych twórców tragedii
c. Komedie następców Molière’a - Inne teatry dramatyczne
- Teatry szkolne
Rozdział 5.
Teatry muzyczne Paryża w relacjach Polaków
- Wielka Opera
- Opera Włoska
- Théâtre Feydeau (do 1791 de Monsieur)
- Théâtre du Vaudeville
- Théâtre de la Gaîté
- Théâtre de l’Ambigu-Comique
- Théâtre de la Porte-Saint-Martin
- Théâtre Beaujolais (późniejszy Montansier, Variétés)
- Théâtre des Jeunes Artistes
- Epilog
Rozdział 6.
Opinie Polaków na temat teatrów na francuskiej prowincji
Część II. WŁOCHY
Rozdział 7.
Florencja
- Uwagi o działalności teatrów we Florencji w XVII i XVIII w.
- Życie teatralne Florencji w relacjach Polaków
Rozdział 8.
Wenecja
- Tradycja i działalność publicznych teatrów operowych
- Kształtowanie się teatru postbarokowego
- Teatry weneckie w XVIII wieku
- Polacy na spektaklach teatralnych w Wenecji
Rozdział 9.
Neapol
- Geneza i początki działalności teatrów muzycznych, kompozytorzy i libreciści
- Uwagi o publiczności teatralnej
- Teatry muzyczne w relacjach Polaków
a. Teatro San Carlo
b. Teatro San Giovanni dei Fiorentini
c. Teatro Nuovo sopra Toledo
d. Teatro del Fondo di Separazione
Rozdział 10.
Rzym
- Rzymska droga rozwoju opery
- Teatry rzymskie w relacjach Polaków
a. Teatro Alibert (później Teatro delle Dame)
b. Teatro di Torre Argentina
c. Teatro Tordinona (później Teatro Apollo)
d. Teatro della Valle
e. Teatro Pace
f. Teatro Pallacorda
g. Collegio Clementino
h. Teatro dei Burattini
Rozdział 11.
Polskie relacje z teatrów w innych miastach włoskich
- Genua
- Lucca
- Piza
- Livorno
- Siena
- Parma
- Mediolan
- Turyn
- Padwa i Vicenza
- Werona
- Bolonia
- Fano
- Udine
- Reggio Emilia
Część III. INNE KRAJE
Rozdział 12.
Z dziejów teatru hiszpańskiego. Opinie Polaków
Rozdział 13.
Polacy informują o teatrach w Austrii, Czechach i Niemczech
- Polacy w Wiedniu i ich zajęcia: nauka, zwiedzanie, koncerty, życie towarzyskie i zakupy
- Polacy w wiedeńskich teatrach
- Praga
- Karlsbad
- Brno
- Berlin
- Drezno
- Mannheim
- Monachium
- Stuttgart
- Inne miasta niemieckie
Rozdział 14.
Doniesienia Polaków z teatrów w Niderlandach
- Amsterdam
- Bruksela
- Gandawa
- Spa
Rozdział 15.
Polskie relacje i opinie o teatrach angielskich
Rozdział 16.
Szwecja i teatry Sztokholmu w opisach Polaków
Rozdział 17.
Życie teatralne Rosji we wspomnieniach Polaków
- Podsumowanie
- Spis ilustracji
- Wykaz skrótów
- Bibliografia
- Źródła
- Opracowania
- Indeks nazwisk
- Indeks geograficzny
- Summary
Od redakcji:
„Książka Europejskie teatry lat 1750–1815 w relacjach polskich podróżników stanowi ukoronowanie pięćdziesięcioletniej pracy badawczej Zbigniewa Chanieckiego. Ta barwna opowieść o życiu teatralnym Starego Kontynentu w II połowie XVIII wieku i na początku XIX stulecia jest adresowana do szerokiego grona odbiorców, do wszystkich miłośników historii kultury, którzy zapewne z przyjemnością przeczytają fragmenty pamiętników i notatek sprzed przeszło dwustu lat. Specyfiką tej opowieści jest spojrzenie na omawianą problematykę z perspektywy Polaków, choć sporadycznie zdarzają się także relacje osób innych narodowości.”
~ Beata Stróżyńska