George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł
Marta Szoka
Łódź 2011
objętość: 380 stron
cena: 30 zł
ZAWARTOŚĆ
Wprowadzenie
- Założenia metodologiczne
- Intertekstualność jako klucz interpretacyjny
Twórczość George’a Crumba – generalia
- Główne nurty i etapy
- Genealogia procesu twórczego
- Idiom stylistyczny
Poetyka
- O wspólnocie wyobraźni – związki z poezją Federica Garcii Lorki
- Poemat Walta Whitmana i jego umuzycznienie
- Metafory czasu, śmierci, dobra i zła
- Kontemplacja Natury
- Pejzaż w muzyce jako kategoria interpretacyjna
- Teatralizacja działań wykonawczych
- Cytaty, aluzje, stylizacje
- Symbolika notacji muzycznej
- Numerologia, kosmologia, „magiczne formuły”
Technika
- Rodzaje kształtowania formalnego
- Symetryczność na poziomie makro i mikroformalnym
- Mozaikowość dźwiękowego designu
- Organizacja materiału dźwiękowego
- Rola techniki aleatorycznej
- Koncepcje w zakresie technologii brzmienia
- Nowy typ pianistyki
- Rozwój środków techniki wokalnej
- Nowe środki techniki wykonawczej. Nowe instrumentarium
Posłowie
Aneksy
- Kalendarium życia George’a Crumba
- Wykaz utworów George’a Crumba
- Bibliografia
- Wykaz przykładów nutowych
- Indeks nazwisk
Summary
FRAGMENT WPROWADZENIA
Książka George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł stanowi próbę wielowymiarowej syntezy twórczości amerykańskiego kompozytora. Nie jest to jednak monografia utrzymana w konwencji „życie i twórczość” czy „kompozytor i jego epoka”. Jej formę, a zarazem autorską „metodę”, metaforycznie określa tytuł. Dychotomia przekładającego się na dominujące wrażenie oniryzmu muzyki Crumba, owych nieuchwytnych, wyrafinowanych, niezwykle subtelnych wizji brzmieniowych oraz dyscypliny i logiki wewnętrznej struktury, technicznych formuł, jakże często przypominających magiczne gry liczbowe, znajduje odzwierciedlenie w dwóch zasadniczych częściach książki.