Głos ludzki jako żywy instrument w twórczości kompozytorów XX wieku
red. Ziemowit Wojtczak
Łódź 2009
ISBN:978-83-60929-11-7
objętość: 262 strony
cena: 20 zł
ZAWARTOŚĆ
- Przedmowa
- ANNA JEREMUS-LEWANDOWSKA
Środki techniczno-kompozytorskie w muzyce awangardowej XX wieku w aspekcie wokalnego głosu solowego - AGNIESZKA DROŻDŻEWSKA
Nowoczesne środki wykonawcze w fakturze chóralnej na przykładzie wybranych kompozycji II połowy XX wieku - ALEKSANDRA BUBICZ-MOJSA
Głos ludzki, jako wyraziciel uczuć i treści religijnych, w Missa Brevis Bogusława Grabowskiego - MAREK GŁOWACKI
Missa Latina Zdzisława Szostaka - ALEKSANDRA NAWE
Inspiracje poetyckie w pieśni artystycznej na przykładach wybranych z twórczości współczesnych kompozytorów łódzkich - SŁAWOMIR KACZOROWSKI
Tekst i koncepcja formy w Polskich pejzażach na baryton i fortepian – interpretacja odautorska - SŁAWOMIR ZAMUSZKO
O znaczeniu oryginalnego tekstu przy opracowaniu muzycznym poezji łużyckiej – na podstawie własnych pieśni do tekstów Mato Kosyka i Miny Witkojc - PAWEŁ SOBIERAJSKI
„Nie wódź się na pokuszenie” artysta w świecie uzależnień - BOŻENA WAGNER
Rola pieśni Mieczysława Karłowicza w procesie kształcenia młodego śpiewaka - ZIEMOWIT WOJTCZAK
Twórczość Ludomira Różyckiego – nowy kierunek polskiej opery I połowy XX wieku - Autorzy tekstów
- Indeks osób
- Summary
- Dodatek A – programy sesji i koncertów towarzyszących
- Dodatek B – sesja w obiektywie
FRAGMENT PRZEDMOWY
[…] W roku 2005 z inicjatywy grupy studentów, członków Koła Naukowego Wokalistów, działającego przy Katedrze Wokalistyki w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, narodziła się koncepcja cyklu sesji naukowo-artystycznych, których wspólnym mianownikiem miałyby być poszukiwania podobieństwa różnych grup instrumentów do głosu ludzkiego. Wspólne dla głosu i instrumentów cechy poszukiwane miały być zarówno na niwie teoretycznej – w postaci referatów naukowych dotyczących różnych aspektów odpowiednich dla tychże instrumentów technik wykonawczych – oraz na niwie praktyki wykonawczej, współdziałania artystycznego danych instrumentów i głosu ludzkiego w różnorodnych kompozycjach. Jednocześnie, oprócz wymienionych wyżej założeń ogólnych, dodatkowym celem, jaki przyświecał twórcom tego cyklu, było zwrócenie uwagi na pewne aspekty pedagogiczne, charakterystyczne dla określonych metod nauczania gry na różnych instrumentach (w tym nauki śpiewu) i ich wzajemne przenikanie, oraz dążenie do wypracowania coraz to doskonalszych sposobów kształcenia.