Maestra Teresa Żylis-Gara doctor honoris causa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (książka z płytą CD)
red. Urszula Kryger i Ziemowit Wojtczak
Łódź 2016
ISBN: 978-83-60929-56-8
objętość: 60 stron
cena: 25 zł
Wydawnictwo okolicznościowe Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
ZAWARTOŚĆ
- List prof. dr hab. Cezarego Saneckiego, Rektora Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
- List Wiesława Ochmana, promotora maestry Teresy Żylis-Gary
- Recenzja prof. Jerzego Marchwińskiego związana z nadaniem prof. Teresie Żylis-Garze tytułu doktora honoris causa przez Akademię Muzyczną w Łodzi
- Recenzja prof. Włodzimierza Zalewskiego związana z nadaniem prof. Teresie Żylis-Garze tytułu doktora honoris causa przez Akademię Muzyczną w Łodzi
- Recenzje ze światowej prasy
- Teresa Żylis-Gara: najsłynniejszy polski sopran II połowy XX wieku; Osobiste wspomnienia i refleksje (autor – Piotr Nędzyński)
- Teresa Żylis-Gara – repertuar (wybór)
- Teresa Żylis-Gara – dyskografia (wybór)
- Zbiory arii i pieśni (wybór)
Fragment recenzji prof. Jerzego Marchwińskiego:
[…] O Pani Teresie Żylis-Garze
Dość długo się wahałem, zanim odpowiedziałem pozytywnie na propozycję Pani Prof. Urszuli Kryger napisania recenzji o Teresie Żylis-Garze, w związku z przyznaniem jej tytułu doktora honoris causa w Akademii Muzycznej w Łodzi. Nie wydawało mi się możliwe móc słowami określić wielkość tej niezwykłej Artystki.
Ponieważ miałem szczęście i przywilej być przez pewien czas Jej artystycznym partnerem, zdecydowałem w końcu napisać osobistą refleksję.
Kiedy przed kilku laty red. David Shengold z „Opera News” zwrócił się do mnie o krótką wypowiedź o Teresie Żylis-Garze, posłałem mu dwa zdania, w których zawarłem istotę tego, co miałem do powiedzenia o tej Wielkiej Artystce. „Teresa’s artistry was not only at the highest professional level, but also full of light, love and beauty. I think that quite exceptional even among the greatest artists” („Artyzm Teresy był nie tylko na najwyższym profesjonalnym poziomie, ale również pełen światła, miłości i piękna. Myślę, że jest to czymś wyjątkowym nawet pośród największych artystów”). I to zdanie pozostanie mottem mojej recenzji o wielkiej Teresie Żylis-Garze.
PŁYTA CD | LISTA UTWORÓW
- Hugo Wolf (1860–1903)
1. Das verlassene Mägdlein (E. Mörike)
2. Der Gärtner (E. Mörike)
3. Frage und Antwort (E. Mörike) - Piotr Czajkowski (1840–1893)
4. Otchevo? op. 6 nr 5 (H. Heine/L. Mey)
5. Den’ li tsarit op. 47 nr 6 (A. Apukhtin)
6. Kaby znala ya op. 47 nr 1 (A. Tolstoy)
7. Pesn’ Zemfiry (A. Pushkin)
8. Sred’ mrachnykh dney op. 73 nr 5 (D. Rathaus)
9. Zabyt’ tak skoro (A. Apukhtin)
10. Zakatilos’ solntse op. 73 nr 4 (D. Rathaus) - Johannes Brahms (1833–1897)
11. Auf dem Kirchhofe op. 105 nr 4 (D. von Liliencron)
12. Blinde Kuh op. 58 nr 1 (A. Kopisch)
13. Liebestreu op. 3 nr 1 (R. Reinick) - Gabriel Fauré (1845–1924)
14. Les berceaux op. 23 nr 1 (S. Prudhomme)
15. Mandoline op. 58 nr 1 (P. Verlaine)
16. Green op. 58 nr 3 (P. Verlaine)
17. Fleur jetée op. 39 nr 2 (A. Silvestre) - Stanisław Moniuszko (1819–1872)
18. Znasz-li ten kraj (J. W. Goethe/A. Mickiewicz)
19. Wiosna (S. Witwicki)
20. Grajek (A. Kolankowski)
21. Do pączka (Sz. Konopacki)
22. Prząśniczka (J. Czeczot)
wykonawcy
- Teresa Żylis-Gara – sopran
- Rajmund Ambroziak – fortepian (1–3)
- Jerzy Marchwiński – fortepian (4–10)
- Christian Ivaldi – fortepian (11–22)