ZAWARTOŚĆ
  • Musica Moderna x 50, czyli czas podsumowań i refleksji (Wstęp)
  • Musica Moderna x 50, or the Time of Conclusions and Reflections (Introduction)
  • Izabela Nahajowska: MM w liczbach
  • Musica Moderna – wspomnienia i refleksje
  • Ewa Kowalska-Zając: Rola łódzkiego Festiwalu Do-Re-Mi w popularyzacji muzyki współczesnej dla dzieci
  • Przyszłość muzyki komponowanej – zapis dyskusji panelowej z udziałem Zygmunta Krauzego, Wojciecha Michniewskiego, Jerzego Kornowicza, Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego, prowadzenie: Marta Szoka
  • CD: dokumentacja archiwalna wykonań Sesji Musica Moderna

 

FRAGMENT WSTĘPU

Kiedy 25 lat temu powstała myśl o stworzeniu zorganizowanego forum prezentacji prac studentów kompozycji, stymulatorem realizacji tej idei było wprowadzenie do programów nauczania dla studentów wydziałów wykonawczych przedmiotu pt. „Propedeutyka muzyki współczesnej”. Studenci czwartego roku z zaawansowanym warsztatem wykonawczym, wykazywali znaczne zainteresowanie nowym przedmiotem, a ich interpretacje zasługiwały często na publiczna prezentację. Takie były początki. W trakcie organizowania pierwszych sesji zainteresowanie wykonawstwem muzyki współczesnej okazywali coraz liczniej także pedagodzy. Zakres programów znacznie się poszerzył, obejmując kompozycje literatury światowej. Współpraca Akademii Muzycznej w Łodzi z uczelniami zagranicznymi umożliwiła udział w „Modernie” twórców i artystów z różnych środowisk kulturalnych Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych, Japonii. Doszliśmy w rozwoju do etapu obecnego, kiedy każda sesja obejmuje ponad dziesięć koncertów promocyjnych nowej muzyki, wykłady związane z problematyka warsztatu kompozytorskiego, spotkania z twórcami. […]
Niniejszą publikacją pragniemy upamiętnić fakt nieprzerwanej historii 50 edycji (czyli 25-lecia) sesji Musica Moderna. Właśnie historii dotyczą artykuły Izabeli Nahajowskiej i Ewy Kowalskiej-Zając, które nie tylko próbują podsumować dokonania Musica Moderna, ale także poszerzyć jej kontekst o inne przejawy propagowania muzyki współczesnej w Łodzi (np. festiwal Do-Re-Mi). Z kolei o przyszłości dyskutowano podczas specjalnego panelu, zatytułowanego „Przyszłość muzyki komponowanej”, którego zapis również publikujemy. Z wszystkimi trzema wymiarami czasu „modernowego” spotkamy się w wypowiedziach i wspomnieniach twórców, współorganizatorów, kompozytorów i wykonawców, związanych z naszymi sesjami. Cennym dopełnieniem jest dokumentacja wykonań wszystkich edycji Musica Moderna, dołączona w wersji elektronicznej do każdej książki.

Bronisław Kazimierz Przybylski