MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING
red. Beata Stróżyńska, Ewa Staszewska
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-78-0
objętość: 376 stron
cena: 35 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
Muzyka w perspektywie muzykologicznej, medialnej i marketingowej
- Małgorzata Sułek (AM Łódź)
Wokół autobiografizmu i ilustracyjności – muzyka Witolda Lutosławskiego w słuchowisku radiowym „Bracia” Jerzego Pytlakowskiego - Arleta Nawrocka-Wysocka (AM Łódź)
Nepalskie saarangi i koreańskie p’ansori. Muzyczna podróż do mniej znanych zakątków Azji - Piotr Deptuch (AM Łódź)
Evita – tytułowa bohaterka musicalu Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice’a. Charakterystyka postaci w perspektywie dramatyczno-muzycznej - Beata Stróżyńska (AM Łódź)
Zabytki XVIII-wiecznego niemieckojęzycznego piśmiennictwa muzycznego w zbiorach Juliusa Augusta Philippa Spitty zachowanych w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Historia kolekcji oraz jej krótka charakterystyka - Roman I. Drozd (AM Łódź)
Piękno uosobione. Personalizm filokaloniczny w pracy twórcy - Aleksandra Bęben (AM Łódź)
Prelekcja muzyczna w kontekście teorii wywierania wpływu na ludzi Roberta Cialdiniego - Krzysztof Grzegorzewski (UŁ/AM Łódź)
Jak pisać o brzmieniu? Wykorzystywanie narzędzi retorycznych do opisu jakości dźwięku w tekstach dziennikarskich - Robert Kamyk (AM Łódź)
Budowanie marki muzyka, na przykładzie absolwentów uczelni muzycznych - Kinga Ścieszko (AM Łódź)
Zróżnicowanie stylów muzycznych w musicalu „Hamilton” Lina Manuela Mirandy jako jedna z przyczyn sukcesu dzieła
Prawne aspekty działalności kulturalnej i artystycznej
- Maciej Rakowski (UŁ)
O muzyce w konstytucjach – dawnych i współczesnych - Maria Karcz-Kaczmarek (UŁ)
Działalność kulturalna w świetle doktryny i orzecznictwa sądowego - Marcin Głuszak (UŁ), Magdalena Kuba (ALK, UŁ)
Zasady przetwarzania danych osobowych w działalności kulturalnej - Ewa Staszewska (UŁ)
Dopuszczalność i warunki pracy dzieci na rzecz podmiotów prowadzących działalność kulturalną i artystyczną - Anna Piszczek (UŁ)
Cywilnoprawne podstawy zatrudnienia muzyków - Magdalena Paluszkiewicz (UŁ)
Ubezpieczenie społeczne twórców i artystów – analiza najnowszych propozycji zmian na tle jego rozwoju - Agnieszka Rabiega-Przyłęcka (UŁ)
Prawne wymogi organizacji imprezy masowej artystyczno-rozrywkowej - Anna Chmielarz-Grochal (UŁ)
Bezpłatne imprezy organizowane przez publiczne instytucje kultury a podatek VAT (uwagi de lege lata) - Biogramy autorów
ZE WSTĘPU
Oddajemy do Państwa rąk książkę będącą owocem działalności Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Niniejsza publikacja jest oryginalnym – można wręcz pokusić się o twierdzenie, że pionierskim, wysoce interdyscyplinarnym dziełem, łączącym zagadnienia ze świata muzyki z zagadnieniami z obszaru nauk prawnych. Choć mogłoby wydawać się, że te dwie – jakże dalekie od siebie dziedziny nie mają ze sobą zbyt wielu punktów stycznych, to okazuje się, że właśnie w obszarze mediów i produkcji muzycznej zagadnienia prawne zajmują ważne miejsce.
Publikacja składa się z dwóch części. W pierwszej, zatytułowanej Muzyka w perspektywie muzykologicznej, medialnej i marketingowej, znalazły się artykuły muzykologów, teoretyków muzyki, wykonawców, konferansjerów, dziennikarzy i producentów muzycznych. Omawiają oni bardzo szerokie spektrum zagadnień, dzięki czemu można dostrzec, jak rozległe są zainteresowania osób, które współtworzą Pracownię Muzyki w Mediach oraz Pracownię Produkcji Muzycznej AM w Łodzi.
Druga część prezentowanej publikacji została poświęcona prawnym aspektom działalności kulturalnej i artystycznej. (...) Duża część niniejszej publikacji ma wymiar niezwykle praktyczny, choć nie brakuje też rozważań ściśle teoretycznych. Badania naukowe i ich wyniki, opublikowane w niniejszej książce, mogą w pewnej mierze stanowić przewodnik po niezwykle różnorodnych zagadnieniach, które wiążą się z życiem muzycznym, dziennikarstwem oraz produkcją muzyczną - zarówno w wymiarze artystycznym, jak i prawnym.
Beata Stróżyńska, Ewa Staszewska