Muzyka nieutracona. Kameralistyka fortepianowa Pawła Kleckiego
Adam Manijak
Łódź 2013
ISBN 978-83-60929-37-7
objętość: 134 strony
książka z płytą CD
cena: 35 zł
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
Uwagi metodologiczne
ROZDZIAŁ 1. Biografia Pawła Kleckiego i jego miejsce w kulturze muzycznej
1.1. Łódź, Warszawa, Berlin
1.2. Włochy, ZSRR, Szwajcaria. Kariera dyrygencka
ROZDZIAŁ 2. Sonata D-dur na fortepian i skrzypce op. 12
2.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
2.2. Analiza formalna i interpretacyjna
2.2.1. Andantino, ma non troppo. Allegro appasionato
2.2.2. Andante lugubre
2.2.3. Intemezzo: Vivace
2.2.4. In modo di Basso ostinato con variazioni: Allegro con brio
ROZDZIAŁ 3. Trio D-dur na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 16
3.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
3.2. Analiza formalna i interpretacyjna
3.2.1. Allegro moderato
3.2.2. Allegro scherzoso
3.2.3. Adagio
3.2.4. Allegro, molto agitato
ROZDZIAŁ 4. Podsumowanie
4.1. Właściwości formy i języka dźwiękowego
4.2. Zagadnienia interpretacji
4.3. Znaczenie muzyki Kleckiego
SUMMARY
LITERATURA PRZEDMIOTU
INDEKS NAZWISK
OPIS PŁYTY
FRAGMENT WSTĘPU
Praca niniejsza stanowi opis dwóch dzieł kameralnych Pawła Kleckiego: Sonaty na fortepian i skrzypce op. 12 i Tria fortepianowego D-dur op. 16. […] Zadaniem tej pracy jest próba opisania idiomu twórczego kompozytora dająca podstawę możliwie najwierniejszego zaprezentowania jego idei artystycznych. Nacisk położony jest na szczegółową analizę tych aspektów kompozycji, które wskazują na związki z muzyką postromantyczną, do czego zaliczyć należy również inspirację twórczością innych kompozytorów. Praktyczną stroną ilustracji tych powiązań może być np. dostarczenie wykonawcom wskazówek interpretacyjnych.