ZAWARTOŚĆ

     
  • Wstęp
       

Rozdział 1.
Rodzina ważnym środowiskiem w rozwoju muzycznym dziecka
    • Rodzina jako podstawowa grupa społeczna
    • RRozwój zainteresowań muzycznych w rodzinie
    • RFormy aktywności muzycznej
    •  

Rozdział 2.
Funkcjonowanie szkolnictwa muzycznego w Polsce
    • Typy i zadania szkół muzycznych
    • Szkoła muzyczna ważnym ośrodkiem życia kulturalnego
    • Postrzeganie środowiska szkolnego przez absolwentów szkół muzycznych
    •  

Rozdział 3.
Kształcenie w szkołach muzycznych
    • Plany nauczania na poziomie podstawowym
    • Plany nauczania na poziomie średnim
    • Retrospektywna ocena planów nauczania przez absolwentów szkół muzycznych
    •  

Rozdział 4.
Praca pedagogiczna nauczycieli szkół muzycznych
    • Kwalifikacje i obowiązki nauczyciela
    • Role zawodowe nauczyciela szkoły muzycznej
    • Retrospektywna ocena pracy nauczycieli przez absolwentów szkół muzycznych
    •  

Rozdział 5.
Wartości niezbędne w zawodzie nauczyciela muzyki
    • Istota wartości
    • Psychospołeczne uwarunkowania wyboru wartości
    • Wartości uznawane i realizowane przez przyszłych nauczycieli muzyki
    •  

Rozdział 6.
Wybrane aspekty pracy dydaktyczno‐wychowawczej realizowanej w szkolnych zespołach muzycznych
    • Rodzaje zespołów muzycznych
    • Zadania nauczyciela prowadzącego szkolne zespoły muzyczne
    • Praca dydaktyczno -wychowawcza w zespołach muzycznych
    •  

Rozdział 7.
Sukcesy i niepowodzenia uczniów szkół muzycznych
  • Sukcesy w kształceniu muzycznym
  • Przyczyny i sposoby przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym uczniów
  • Niepowodzenia i sukcesy w ocenie absolwentów szkół muzycznych
  •  
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Wykaz rysunków
  • Wykaz tabel
  • Summary

 

Od autorki:

„Monografia składa się z siedmiu rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęciłam rodzinie, która jest pierwszym i podstawowym środowiskiem wychowawczym, w którym zachodzi proces kulturotwórczy. Ma ona ogromny wpływ na postawy i potrzeby dziecka, a także sposób ich zaspokajania. Rodzice nie muszą być muzykami, żeby kształtować zainteresowania artystyczne dzieci. Wystarczy, że stworzą odpowiednie warunki i atmosferę do rozwoju muzycznego dziecka. W kolejnych dwóch rozdziałach omówiłam specyfikę kształcenia w polskich szkołach muzycznych, a także przedstawiłam badania dotyczące funkcjonowania szkół muzycznych w środowisku lokalnym, postrzegania środowiska szkolnego i oceny planów nauczania przez absolwentów tych szkół. Ważne miejsce w procesie kształcenia muzycznego zajmuje nauczyciel: jego umiejętność kontaktu z uczniem, kwalifikacje zawodowe i psychologiczno-pedagogiczne, a także role zawodowe, jakie ma do wypełnienia. Jemu też poświęciłam rozdział czwarty. To nauczyciel, od początku kształcenia ucznia, wprowadza go w świat muzyki i kultury. Istotne są również wartości preferowane przez pedagogów, ponieważ mają ogromne znaczenie zarówno w życiu jednostki, jak i całego społeczeństwa. Warunkują one sposób myślenia człowieka i wpływają na jego życie, dlatego w rozdziale piątym przedstawiam wartości niezbędne w zawodzie pedagogicznym. Wspólne muzykowanie, które jest tematem rozważań rozdziału szóstego, to znakomite doświadczenie muzyczne zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela prowadzącego dany zespół. Gra w różnego rodzaju zespołach instrumentalnych, orkiestrach oraz śpiewanie w chórach i zespołach wokalnych jest ważnym elementem edukacji uczniów w szkołach muzycznych. W rozdziale siódmym omówiłam sukcesy oraz przyczyny i sposoby radzenia sobie z niepowodzeniami w kształceniu muzycznym uczniów. Uzupełnieniem treści teoretycznych w poszczególnych rozdziałach są zaprezentowane badania ilościowe i jakościowe, które przeprowadziłam wśród absolwentów szkół muzycznych różnego typu. Spędzili oni kilkanaście lat swojego życia w tych szkołach. Znają je dobrze. Doświadczali w nich zarówno dobrych, jak i trudnych chwil. Respondenci badań są obecnie studentami Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Publikacja adresowana jest do osób zajmujących się edukacją muzyczną młodych artystów, do nauczycieli i studentów, do animatorów życia kulturalnego i społecznego, a także do rodziców dla których ważny jest rozwój zdolności i umiejętności muzycznych dzieci.”