Nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole muzycznej
Wybrane przepisy prawa oświatowego w świetle struktury i organizacji współczesnej szkoły
Ewa Kumik
Łódź 2015
ISBN: 978-83-60929-48-3
objętość: 205 stron
cena: 30 zł
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Zawartość:
Wstęp
Rozdział I. Podstawy prawa oświatowego
- Przepisy prawne – wiadomości ogólne
- Ustawa o systemie oświaty
- Ustawa – Karta Nauczyciela
Rozdział II. Prawo obowiązujące w szkole muzycznej
- Polskie szkolnictwo muzyczne
1.1. Etapy kształcenia muzycznego
1.2. Typy i zadania szkół muzycznych
1.3. Plany nauczania w szkołach muzycznych I stopnia
1.4. Plany nauczania w szkołach muzycznych II stopnia
1.5. Organ prowadzący i nadzorujący pracę szkoły - Statut i regulaminy szkolne
2.1. Statut szkoły
2.2. Regulamin pracy
2.3. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
2.4. Regulamin wynagradzania
2.5. Regulamin przyznawania nagród dla nauczycieli - Dokumentacja w szkole
3.1. Dokumentacja organizacyjna szkoły
3.2. Dokumentacja kadrowa
3.3. Dokumentacja finansowa szkoły
3.4. Dokumentacja dotycząca bazy i warunków BHP
3.5. Dokumentacja przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki
Rozdział III. Statutowe organy szkoły muzycznej
- Dyrektor szkoły
- Rada pedagogiczna
- Społeczne organy szkoły
3.1. Rada szkoły
3.2. Rada rodziców
3.3. Samorząd uczniowski
Rozdział IV. Nauczyciel w szkole muzycznej
- Wymagania kwalifikacyjne a wynagrodzenie nauczycieli
1.1. Kwalifi kacje zawodowe nauczyciela
1.2. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem
1.3. Składniki wynagrodzenia za pracę nauczyciela - Prawa i obowiązki nauczyciela
2.1. Obowiązki nauczyciela
2.2. Zasiłek na zagospodarowanie
2.3. Urlopy: wypoczynkowe, płatne, bezpłatne
2.4. Nagrody dla nauczyciela
2.5. Czas pracy nauczyciela - Relacja: nauczyciel – uczeń – rodzic
Rozdział V. Rozwój zawodowy nauczyciela
- Doskonalenie zawodowe nauczyciela
1.1. Przepisy prawa regulujące doskonalenie zawodowe nauczycieli
1.2. Zadania dyrektora szkoły w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli
1.3. Finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli - Awans zawodowy nauczyciela
2.1. System awansu zawodowego
2.2. Realizacja stażu zawodowego nauczyciela
2.3. Uzyskanie wyższego stopnia awansu zawodowego - Ocena pracy nauczyciela
3.1. Ocena pracy nauczyciela w trybie art. 6a KN
3.2. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela
3.3. Procedury odwoławcze w ocenianiu nauczycieli
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel
Aneksy
Summary
Fragment wstępu:
W celu ułatwienia młodemu nauczycielowi startu w szkolną rzeczywistość, podjęłam się opracowania zagadnień niezbędnych i najbardziej pomocnych na początku zawodowej pracy nauczyciela. Przedmiotem moich badań była analiza wybranych przepisów prawa oświatowego oraz związane z nimi prawa i obowiązki nauczycieli szkół muzycznych. W szkole nowo zatrudniony nauczyciel od pierwszych dni musi sobie radzić z wieloma obowiązkami – samodzielnie prowadzić zajęcia, wypełniać dokumentację szkolną, prowadzić zebrania z rodzicami. Z przedmiotu badań wynikają dwa cele uszczegóławiające to, co zamierzałam osiągnąć w odniesieniu do przeprowadzonych badań eksploracyjnych, a mianowicie: cel poznawczy – zapoznanie się z ustawami oświatowymi i aktami wykonawczymi do tych ustaw, a także z opracowaniami metodyczno-naukowymi dotyczącymi edukacji w szkołach muzycznych I i II stopnia oraz cel praktyczny – przedstawienie stanu faktycznego, obowiązującego na dzień 31 lipca 2015 roku, przepisów prawnych, struktury organizacji badanych szkół, a także zadań, praw i obowiązków nauczycieli tych szkół.