O zasadach gry na flecie poprzecznym
Johann Joachim Quantz
Łódź 2014
wydanie II
ISBN: 978-83-60929-44-5
tłumaczenie: Marek Nahajowski
redakcja: Marta Szoka
cena: 60 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- Zasady przekładu
- Uwagi terminologiczne
- Podziękowania
- Dedykacja
- Przedmowa
- Wprowadzenie. O cechach, jakie powinny posiadać osoby, które pragną poświęcić się muzyce
- Rozdział I. Krótka historia i opis fletu poprzecznego
- Rozdział II. O trzymaniu fletu i rozmieszczeniu palców
- Rozdział III. O aplikaturze i skali fletu
- Rozdział IV. O zadęciu
- Rozdział V. O nutach, ich wartościach, metrum, pauzach i innych muzycznych oznaczeniach
- Rozdział VI. O użyciu języka w grze na flecie
Część I. O użyciu języka na sylabach ti lub di
Część II. O użyciu języka na słowie tiri
Część. III. O użyciu języka na słowie did’ll lub tak zwanym „podwójnym języku”
Dodatek. Kilka uwag ku pożytkowi oboistów i fagocistów - Rozdział VII. O braniu oddechu w grze na flecie
- Rozdział VIII. O przednutkach i innych niewielkich ozdobnikach
- Rozdział IX. O trylach
- Rozdział X. O tym, czego powinien przestrzegać muzyk początkujący podczas samodzielnego ćwiczenia
- Rozdział XI. Ogólne uwagi o dobrym wykonaniu muzyki głosem i na instrumencie
- Rozdział XII. O sposobach wykonywania Allegro
- Rozdział XIII. O ornamentacji w stylu swobodnym
- Rozdział XIV. O sposobach wykonywania Adagio
- Rozdział XV. O kadencjach
- Rozdział XVI. O czym flecista powinien pamiętać podczas publicznych występów
- Rozdział XVII. O powinnościach tych, którzy akompaniują albo wykonują partie towarzyszące lub ripieno związane z partią koncertującą
Część I. O cechach, którymi powinna wyróżniać się osoba prowadząca zespół muzycznych
Część II. O skrzypkach orkiestrowych
Część III. O altowiolistach
Część IV. O wiolonczelistach
Część V. O kontrabasistach
Cześć VI. O klawesyniście
Część VII. O powinnościach wszystkich instrumentalistów wykonujących partie akompaniujące - Rozdział XVIII. O tym, jak oceniać muzyków i kompozycje muzyczne
- Bibliografia
FRAGMENT WSTĘPU
Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen autorstwa Johanna Joachima Quantza, niemieckiego flecisty, kompozytora i teoretyka muzyki, należy do najważniejszych źródel dokumentujących praktykę wykonawczą muzyki XVIII wieku. Traktat ten ukazał się po raz pierwszy w 1752 roku w Berlinie i niemal natychmiast uzyskał znaczną popularność. Aż do końca XVIII wieku rozprawa Quantza była wielokrotnie wznawiana i tłumaczona, w całości bądź we fragmentach, na większość języków Zachodniej Europy, miedzy innymi: angielski, francuski, włoski i niderlandzki. […] Uniwersalny charakter dzieła Quantza sprawia, że stanowi ono znakomity punkt wyjścia dla wszystkich osób zainteresowanych zgłębianiem wiedzy na temat stylu i estetyki muzyki późnego baroku oraz stylu galant.