Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej
red. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2009
ISBN: 978-83-60929-10-0
objętość: 198 stron
cena: 35 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- Introduction
-
Wspomnienia
- Grażyna Pstrokońska-Nawratil – Spotkać Mistrza…
- Jerzy Bauer – Nadia Boulanger o Olivierze Messiaenie - wspomnienie “incydentalne”
- Krzysztof Baculewski – Oliviera Messiaena wizerunek nieoczywisty
-
Idee
- Mieczysław Tomaszewski – Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania
- ks. Jan Kanty Pytel – Apokaliptyczne szofary w kompozycyjnej inspiracji muzyka
- Dyskusja
-
Dzieła
- Jerzy Stankiewicz – O pierwszym wykonaniu “Kwartetu na koniec czasu” Oliviera Messiaena w Stalagu VIII A w Görlitz. Casus dzieła szczególnego
- Ewa Kowalska-Zając – “Quatuor pour la fin du Temps” - Messiaenowska wizja “Apokalipsy” czy artystyczna kreacja mitu?
- Ryszard Daniel Golianek – “Turangalîla-Symphonie” Oliviera Messiaena w kontekście tradycji muzycznej
- Tomasz Baranowski – Teologia “Dwudziestu spojrzeń na dzieciątko Jezus”
- Michael Heinemann – Summa organistica. O “Livre du Saint Sacrement” Oliviera Messiaena
- Dyskusja
-
Konteksty
- Marta Szoka – Messiaen – Dupré – Alain. Filiacje i kontradykcje
- Alicja Jarzębska – Magia brzmienia i racjonalne aspekty jej notacji w poetyce twórczej Messiaena i Strawińskiego
- Aleksandra Bęben – Olivier Messiaen w polskim piśmiennictwie krytyczno-muzycznym
- Tomasz Kłys – Ptaki z katalogu Oliviera Messiaena
- Dyskusja
- Program konferencji
- Autorzy
- Koncerty
FRAGMENT WSTĘPU
Muzykę Oliviera Messiaena otacza aura tajemniczości, niezwykłości, mistyki, a jednocześnie twórca ten uchodzi za jednego z najbardziej oryginalnych kompozytorów XX wieku. Jego fascynacja filozofią i teologią katolicką oraz muzyką natury identyfikowaną ze śpiewem ptaków, a z drugiej strony przejawiane przezeń dążenie do racjonalnego skatalogowania rozmaitych elementów dzieła muzycznego – skal, rytmów itd. – wskazują na wielość i bogactwo inspiracji w jego twórczości i na niezwykle szerokie horyzonty jego osobowości artystycznej.
Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zorganizowała w listopadzie 2008 roku sympozjum naukowe Olivier Messiaen w kręgu idei artystycznych i filozoficznych. Stało się ono okazją do spotkania badaczy zainteresowanych tą problematyką, a jednocześnie przyczyniło się do zaprezentowania aktualnego spojrzenia na dokonania twórcze i postawę artystyczną autora Ptaków egzotycznych. Niniejszy zbiór tekstów Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej stanowi pokłosie tego spotkania.