Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie (książka + CD)
Marta Szoka
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-76-6
objętość: 216 stron
cena: 40 zł
ZAWARTOŚĆ KSIĄŻKI
- Wstęp
- Introduction
- Rozdział I. O potworze w nowej muzyce
- Rozdział II. „Wielkie utopie” w muzyce organowej XX wieku
- Rozdział III. „Klaster w muzyce organowej – brzmienie, typologia, funkcje
- Rozdział IV. Muzyka organowa Oliviera Messiaena jako przejaw „l’art. pour Dieu”?
- Rozdział V. Siła tradycji gatunkowych – „Sonata organowa” Aleksandra Glinkowskiego
- Rozdział VI. Konwersatorium Organowe w Legnicy – dzieje pewnego eksperymentu
- Rozdział VII. Współczesna twórczość organowa w Polsce – w oczekiwaniu na nowego Kuźnika?
- Rozdział VIII. Muzyka organowa Wiesława Rentowskiego jako postmodernistyczne „oswajanie stylów”
- Rozdział IX. Między eklektyzmem, etnicznością i estetycznym eksperymentem. Amerykańska muzyka organowa – szkic do portretu
- Literatura przedmiotu
- Wykaz przykładów nutowych
- Indeks nazwisk
- Płyta CD – spis treści
ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD
- Aleksander Glinkowski – Sonata organowa
- Jerzy Bauer – Pentatonium
- Stanisław Moryto – Cantio Polonica
- Andrzej Krzanowski – Relief III
- Wiesław Rentowski – Ab ovo na saksofon i organy na cztery ręce
- Wiesław Rentowski – Albebragen
ZE WSTĘPU
„Idea napisania książki „podsumowującej” nie jest bynajmniej czymś oryginalnym. Chęć pozostawienia jakiejś syntezy własnej działalności przychodzi w określonym momencie życia; w moim przypadku praca nad książką, której koncepcja powstała w 2019 roku, zbiegła się z pandemią koronawirusa, przymusowym zamknięciem, ale również z dodatkowa motywacją. Okazało się bowiem, że szereg dokumentalnych nagrań z moich organowych recitali z lat 1980. i 1990. zachowało się na kasetach magnetofonowych w całkiem dobrym stanie. Co więcej, część z tych utworów nie została nigdy nagrana na płyty, ani przeze mnie, ani przez innych organistów. Stąd decyzja o udostępnieniu kilku wybranych nagrań. O niektórych kompozytorach i ich dorobku organowym pisałam przy różnych okazjach w artykułach, wygłaszanych wystąpieniach konferencyjnych czy recenzjach, ale z uwagi na publikowane nagrania zdecydowałam się sięgnąć po niektóre z tych tekstów i je przypomnieć – w całości lub częściowo. Teksty nigdy nie opublikowane oraz napisane w bieżącym roku, podejmujące nowe tematy dopełniające tę książkę, której koncepcja – jak widać – wynika z bardzo subiektywnej perspektywy własnych doświadczeń artystycznych i naukowych. Mimo, że we wspomnianym okresie stosunkowo często występowałam jako koncertująca organistka, to jednak pozostawałam i nadal pozostaję przede wszystkim teoretykiem muzyki, dla którego najważniejsza jest refleksja naukowa, tj. dociekanie sensów i formalno-technicznych właściwości muzyki, czyli źródeł jej wartości.”
Marta Szoka