Puccini. Rozważania i interpretacje
red. Dorota Brolik-Bekrycht, Beata Stróżyńska
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-77-3
objętość: 168 stron
cena: 30 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wprowadzenie
- Agnieszka Muszyńska-Andrejczyk
Willidy – od „leggenda in un atto” do „opera-ballo in due atti” - Małgorzata Kubala
Śladami miłosnych fascynacji i dylematów moralnych Giacoma Pucciniego. Minnie z opery La Fanciulla del West. - Barbara Bonati
Ruchome obrazy – Puccini w archiwach filmowych - Marta Gabryelczak-Paprocka
Kawaler des Grieux oraz Manon Lescaut – psychologiczny i społeczny obraz postaci w książce Antoine’a Prévost’a oraz w operze Giacoma Pucciniego - Beata Stróżyńska
„Mussolini został niewątpliwie zesłany prze Boga, aby uratować Włochy” – postawa Pucciniego wobec faszyzmu w kontekście prób reinterpretowania jego twórczości - Dorota Brolik-Bekrycht
Pieśni Giacoma Pucciniego - Patrycja Krzeszowska-Kubit
Giacomo Puccini – mistrz operowych emocji. Ujęcie ról kobiecych w wybranych inscenizacjach realizowanych w Teatrze Wielkim w Łodzi
ZE WSTĘPU
Przynależność do organizacji studenckich, która daje młodym ludziom możliwość samodzielnych działań i rozwoju własnych zainteresowań, niejednokrotnie owocowała w łódzkiej Akademii Muzycznej ciekawymi przedsięwzięciami. Niewątpliwie należała do nich Konferencja Naukowo-Artystyczna „Puccini znany i mniej znany” zainicjowaną przez Koło Naukowe Miłośników-Wykonawców Muzyki Kameralnej, a współorganizowana przez Koło Naukowe Miłośników Opery i Organowe Koło Naukowe. Celem konferencji było uhonorowanie 160. rocznicy urodzin włoskiego twórcy. Inspiracją dla ujęcia tematu w sposób, na który wskazuje tytuł konferencji, stały się stosunkowo niedawno wydane dzieła tego czołowego przedstawiciela opery włoskiej przełomu XIX i XX wieku. Publikacje te są wyjątkowo interesujące ze względu na zawarte w nich utwory nieprzeznaczone na scenę operową, a także dlatego, że stanowią impuls do reinterpretacji wzbogaconej nowymi źródłami.