Rezonans muzyki Chopina
Materiały z sesji artystyczno-naukowej Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń
(22 lutego – 1 marca 2010 roku)
Łódź 2010
ISBN: 978-83-60929-09-4
objętość: 113 stron
cena: 15 zł
ZAWARTOŚĆ
- Maria Korecka-Soszkowska – Wprowadzenie
- Jerzy Bauer – Dwa wiersze dla Fryderyka
- Stanisław Dybowski – Chopin a muzyka polska
- Sławomir Zamuszko – Chopin – Skriabin – Szymanowski: drogi inspiracji. Studium porównawcze formy mazurka
- Krystyna Juszyńska – Śladami polonezów Michała Kleofasa Ogińskiego
- Krystyna Juszyńska – Wokół polonezów Fryderyka Chopina
- Anna Wesołowska-Firlej – Kameralistyka Fryderyka Chopina
- Julia Laskowska – Pieśń w dobie romantyzmu
- Beata Cywińska – Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość Claude’a Debussy’ego
- Summary
- Program sesji
FRAGMENT WPROWADZENIA
Sesja artystyczno naukowa Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń została zorganizowana przez Katedrę Fortepianu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w związku z 200-leciem urodzin kompozytora oraz ogłoszonym i celebrowanym Rokiem Chopinowskim.
[...] Tytuł sesji wynikł z idei przedstawienia nie tylko muzyki naszego genialnego kompozytora, ale również z potrzeby ukazania ponadczasowości, uniwersalności i wpływu Jego sztuki na wielu twórców, począwszy od współczesnych Chopinowi jak Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński czy Ferenc Liszt, aż po wiek XX z nazwiskami Claude’a Debussy’ego, Aleksandra Skriabina, Sergiusza Rachmaninowa, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Federico Mompou. Obecnie, pomimo zasadniczych różnic w traktowaniu fortepianu, ukochanym instrumencie Chopina, poprzez który w pełni i proroczo wypowiadał się, przewidując jego aktualne brzmienie, nie ma chyba kompozytora, który nie znałby chopinowskich rozwiązań lub nie nawiązał chociaż do chopinowskich nowatorskich pomysłów kształtowania i różnicowania kolorystyki, fragmentów formy a piacere czy faktury.