Reżyserski teatr operowy w XXI wieku. Nurty i twórcy
Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-75-9
objętość: 398 stron
cena: 50 zł
SPIS TREŚCI
Wstęp
Cześć pierwsza: Nurty
- Klasyka, elegancja, tautologia
- Pogłębienie ideowo-symboliczne
- W uścisku psychoanalizy
- W kręgu ideologii i polityki
- Totalitaryzm i przemoc
- Obraz, taniec, film
- Teatr w teatrze i koncepcja lustra
- Totalna farsa
- Brzydota, groteska, wulgarność
- Operowy teatr offowy
Część druga: Twórcy
- Götz Friedrich: ojciec-założyciel teatr reżyserskiego
- Harry Kupfer: operowy neorealizm
- Andreas Homoki: teatr par excellence
- David Pountney: opera w wielowymiarowej współczesności
- Robert Carsen: teatr inteligentny i głęboki
- Achim Freyer: plastyczny teatr operowy z muzyką w tle
- Mariusz Treliński: w poszukiwaniu polskiej drogi
- Hans Neuenfels: obsesje genitalne i łamanie tabu
- Barrie Kosky: wszystko jest teatrem
- Calixto Bieito: kompleksy i wstrząsy
- Claus Guth: wieczne poszukiwania
- Peter Konwitschny: drugie dno ludzkiej duszy
Zakończenie
Literatura
Spis fotografii
Wykaz omówionych spektakli
Summary
ZE WSTĘPU
„Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”