Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji
red. Elżbieta Aleksandrowicz, Ewa Wojtyga
Łódź 2011
objętość: 178 stron
cena: 20 zł
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi
ZAWARTOŚĆ
- Grażyna Poraj (Łódź)
Optymizm jako podmiotowy wyznacznik sukcesów w życiu i pracy pedagoga - Małgorzata Pietrzak (Warszawa)
Miejsce rytmiki w pracy bibliotekarza i nauczyciela. Problemy – zagrożenia – perspektywy - Barbara Dominiak (Łódź)
Karmieni miłością – refleksje nad książką Shinichi Suzuki w kontekście Rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a - Ewa Wojtyga (Łódź)
Jak ją słyszą, tak ją piszą. Nagłos w muzyce i jego znaczenie w analizie słuchowej utworu na potrzeby rytmiki - Aneta Skrzypczak (Łódź)
Rytmika i poezja – działania ruchowe inspirowane wierszem - Małgorzata Kupsik (Poznań)
Kryteria wartościowania interpretacji ruchowych utworów muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej - Beata Muraszko (Poznań)
Technika przetworzeń granularnych w interpretacji ruchowej Words Are Rafała Zapały - Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź)
Muzyka bez granic. Poszukiwanie zdarzeń dźwiękowych w kontekście improwizacji fortepianowej - Anna Szymik (Wrocław)
Improwizacja fortepianowa w surdomuzykoterapii - Kinga Ceynowa (Poznań)
Rozwijanie pamięci poprzez ćwiczenia muzyczno-ruchowe w pracy z seniorami - Grażyna Durlow (Cieszyn)
Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - Małgorzata Kupsik, Magdalena Magierka-Krzysztoń (Poznań)
Możliwości wykorzystywana logorytmiki w rehabilitacji dzieci zaimplantowanych wszczepem ślimakowym - Iryna Dracz (Charków, Ukraina)
Ogród muzyczny Tamary Nowiczkowej. Z doświadczeń muzykoterapeutycznej praktyki w Charkowie - Anna Galikowska-Gajewska (Gdańsk)
Przestrzeń brzmieniowa utworu Johna Cage’a na fortepian preparowany Our spring will come w interpretacji ruchowej - Marzena Kamińska (Gdańsk)
Ćwiczenia głosowo-ruchowe jako jedna z form kształtowania ekspresji ruchu
FRAGMENT WSTĘPU
Cieszy nas fakt niesłabnącego zainteresowania Ogólnopolskimi Sesjami Naukowymi, organizowanymi przez katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Z podejmowanej podczas obrad tematyki wynika, że rytmika wciąż wkracza w nowe obszary. Przykładem jest artykuł wskazujący na konieczność wprowadzenia rytmiki na studiach kształcących bibliotekarzy, którzy zauważają potrzebę stosowania jej w swojej pracy. W publikacji zamieszczono teksty dotyczące tematyki określonej w tytule, a także mogące stanowić inspiracje w pracy pedagogicznej, artystycznej i terapeutycznej. Jest to wybór referatów wygłoszonych podczas IX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, która odbyła się w dniach 1-3 grudnia 2010 roku. […]