Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, tom VII
red. Ewa Wojtyga
Łódź 2018
ISBN: ISBN 978-83-60929-63-6
objętość: 122 strony
cena: 30 zł
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Urzędu Miasta Łodzi
ZAWARTOŚĆ
- Od Redakcji
- Note from the Editor
- Anetta Pasternak
INSPIRACJE ANTYKIEM W DALCOZE’OWSKIEJ KONCEPCJI RYTMIKI - Barbara Ostrowska
UTWÓR MUZYCZNY „PARTYTURĄ” DZIAŁAŃ SCENICZNYCH. ETIUDY AKTORSKIE EWOKOWANE MUZYKĄ SKOMPONOWANĄ. - Anetta Pasternak, Agata Trzepierczyńska
ZAGINIONE OGNIWO? ROZWAŻANIA O SOLFEŻU DALCROZE’OWSKIM - Barbara Ostrowska
SPECYFIKA KSZTAŁCENIA SŁUCHU MUZYCZNEGO NA POTRZEBY IMPROWIZACJI FORTEPIANOWEJ - Barbara Ostrowska
PRZYKŁADY Z KSIĄŻKI PROF. FRANCISZKA WESOŁOWSKIEGO MATERIAŁY DO NAUKI O SKALACH MUZYCZNYCH INSPIRACJĄ DO TWORZENIA WYPOWIEDZI MUZYCZNYCH ZDETERMINOWANYCH MATERIAŁEM DŹWIĘKOWYM - Agnieszka Widlarz
WYBRANE ĆWICZENIA SOLFEŻU DALCROZOWSKIEGO W NAUCZANIU IMPROWIZACJI FORTEPIANU - Ewa Wojtyga
HUMOR W INTERPRETACJI MUZYKI RUCHEM (NA PRZYKŁADZIE FOTOGRAFII Z PRZYJĘCIA URODZINOWEGO PAWŁA SZYMAŃSKIEGO) - Magdalena Owczarek
TWORZENIE POLIMETRII POPRZEZ DODANIE GRUPY LUB WARTOŚCI RYTMICZNEJ W PRZEBIEGACH JEDNORODNYCH METRYCZNIE - Piotr Winczewski
WYBRANE UWARUNKOWANIA AKTYWIZOWANIA OSÓB Z RÓŻNYM RODZAJEM NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Z WYKORZYSTANIEM ĆWICZEŃ MUZYCZNO-RUCHOWYCH - Grażyna Durlow
DROGA KU „BYCIU W SZTUCE” – RYTMIKA W OLIGOFRENOPEDAGOGICE - Grażyna Enzinger, Bożena Raszke
MODEL NOWOSĄDECKI EDUKACJI MUZYCZNEJ W KONTEKŚCIE NAUKI CZYTANIA NUT GŁOSEM
Niniejsza publikacja jest siódmą z serii zatytułowanej Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Podobnie jak poprzednie, tak i ta jest wyborem tekstów wygłoszonych podczas Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wcześniej łódzkie spotkania naukowców, artystów, pedagogów, studentów i miłośników metody Emila Jaques-Dalcroze’a miały zasięg ogólnopolski. Poszerzające się z roku na rok grono uczestników zagranicznych uprawniło organizatorów do zmiany nazwy obrad z ogólnopolskich na międzynarodowe. I tak po X Jubileuszowej Sesji Naukowej, jedenaste spotkanie otrzymało nazwę I Międzynarodowa Konferencja. Wśród gości zagranicznych byli profesorowie i studenci z uczelni muzycznych w Austrii, Niemczech, na Litwie i w Singapurze. Szeroki zakres tematyczny określony w tytule znalazł swoje odzwierciedlenie w treści poszczególnych wystąpień. Tym razem jednak konferencja miała temat przewodni, którym był SOLFEŻ DALCROZOWSKI i to wokół niego koncentrowało się w wielu referatach i warsztatach towarzyszących konferencji.
Artykuły wybrane do tego tomu poruszają kwestie dotyczące wszystkich członów metody Dalcroze’a – rytmiki, solfeżu, improwizacji; dwa z nich odnoszą się do zastosowania różnorodnych zajęć muzycznych i rytmiki w terapii.
Ewa Wojtyga